2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Milieu, Energie en Water (13)
Subdoelstellingen
I Geen gevaar voor de volksgezondheid.
Indicator:
percentage kadavers dat wordt afgevoerd
percentage afgehandelde meldingen (voor
rattenoverlast)
Nul
meting
100%
100%
2008
100%
100%
2009 2010 2011
100
100
100%
100%
3 Respectvolle relatie tussen mens en dier.
Indicator:
Wordt ontwikkeld n.a.v. de nota Dierenwelzijn.
Beieven, benutten en beheren van water
K Aantrekkelijk woon- en werkklimaat. Het aspect water is
hierbij hoogwaardig in de ruimtelijke planvorming
geïntegreerd en geprofileerd.
Indicator:
Nog niet beschikbaar, zal moeten worden opgenomen in
wijksigna leringssysteem.
Koppeling van economie en milieu voor de verdere ontwikkeling van het bedrijfsleven
LI Geen onacceptabele gevolgen voor het milieu en gezondheid.
Indicator: (2003)
Percentage bedrijven dat voldoet aan het wettelijke regime 70% 90%
(bij de 2e hercontrole).
L2 De gemeente voldoet aan de landelijke kwaliteitscriteria van
VROM.
Indicator: (2003)
Percentage van de gestelde Kwaliteitscriteria VROM waar de 65% 100%
gemeente aan voldoet.
L3 Bevordering van duurzaam ondernemen.
Indicator:
Nog geen indicator beschikbaar.
90% 90%
90%
100
100% 100%
Toelichting op speerpunten voor 2008.
Algemeen
Digitale loket
Lagere milieudruk
Plan van aanpak Afval
Het digitale bodemloket (gegevens op internet) wordt in 2007
gelanceerd. In 2008 zal dit waar mogelijk worden versterkt en
uitgebouwd. Te denken valt aan gerichte informatie voor grote
klantgroepen als makelaars en nutsbedrijven maar ook antwoorden op
FAQ's.
Zie toelichting onder prestaties
Bodem verontreiniging
In 2015 moeten de spoedeisende gevallen van bodemverontreiniging zijn
aangepakt. Dat gebeurt door tenminste tijdelijke beveiligingsmaatregelen
te treffen of te beheersen en waar mogelijk te saneren.
Het detecteren en rubriceren van die spoedlocaties moet door ons in
2008 worden afgerond. Dit wordt grotendeels gedaan via
archiefonderzoek. Bedrijven worden gevraagd naar eventueel in hun bezit
zijnde onderzoeken. Indien deze aanwezig zijn wordt door ons in eerste
instantie geen HO uitgevoerd.
Op die locaties met de grootste kans op risico's (o.a. kinderspeelplaatsen
176
2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Milieu, Energie en Water (13)
en chemische wasserijen) wordt het onderzoek gevolgd door een controle
in het veld.
Het aandeel waarvoor de overheid verantwoordelijk is, vormt de basis
voor de programmering en verdeling van rijksmiddelen in de volgende
programmaperiode (2010-2014). Naast het aandeel
overheidsgefinancierde locaties zullen (andere) verantwoordelijken en
belanghebbenden hun deel moeten aanpakken.
Vanaf 2008 (e.v.) zullen deze eigenaren en anderszins belanghebbenden
extra aandacht krijgen, d.m.v. inzet flankerend beleid. De primaire focus
ligt daarbij op bodemverontreiniging met milieurisico's. Ook andere
redenen (WM, VERBOND of bijv. BOOT) kunnen aanleiding vormen voor
gestimuleerd onderzoek en/of sanering.
Gemeentelijke
Rioleringsplan
Koppeling milieu en economie
Zie voor toelichting onder prestaties
Stedelijke economische
ontwikkelingen op het
gebied van
duurzaamheid
Een van de speerpunten van de gemeente Leeuwarden is Stedelijke
Economische Ontwikkeling. De raakvlakken met het onderhavige
programma liggen met name op gebied van energie.
Thema's voor 2008 zullen zijn:
Stimulering rijden op alternatieve brandstoffen;
Promotie LED-verlichting (meerdere winkels hebben een breed
assortiment aan LED-lampen);
Promotie productie en gebruik biogas binnen de gemeentegrenzen
(actieplan opstellen met bedrijfsleven);
Promotie actie Zonnebootrace.
Duurzaam bouwen:
bestaande voorraad
Bij renovatiebouw in bestaande wijken worden duurzame
energievoorzieningen en duurzame bouwmaterialen toegepast, zodat een
forse energiereductie gerealiseerd wordt.
Implementatie
omgevingsvergunning en
activiteiten AMvB;
Uitbreiding digitaal loket
Met de komst van de omgevingsvergunning (Wet Algemene Bepalingen
Omgevingsrecht, afgekort WABO) per 01-01-2009, en de invoering van
de activiteiten AMvB (per 01-01-2008) beoogt VROM te komen tot
vermindering van de administratieve lastendruk, verbetering van de
dienstverlening, bekorting van procedures en afstemming van wettelijke
voorschriften.
Met de omgevingsvergunning en de activiteiten AMvB beoogt onze
gemeente in het bijzonder de dienstverlening te verbeteren. Ook het
verder ontwikkelen van het digitaal loket maakt hier onderdeel van uit.
Dit past goed bij de ontwikkelingen die al in gang zijn gezet met het
programma Dienstverlening en digitaliseringontwikkelingen.
177