2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Milieu, Energie en Water (13) Subdoelstellingen I Geen gevaar voor de volksgezondheid. Indicator: percentage kadavers dat wordt afgevoerd percentage afgehandelde meldingen (voor rattenoverlast) Nul meting 100% 100% 2008 100% 100% 2009 2010 2011 100 100 100% 100% 3 Respectvolle relatie tussen mens en dier. Indicator: Wordt ontwikkeld n.a.v. de nota Dierenwelzijn. Beieven, benutten en beheren van water K Aantrekkelijk woon- en werkklimaat. Het aspect water is hierbij hoogwaardig in de ruimtelijke planvorming geïntegreerd en geprofileerd. Indicator: Nog niet beschikbaar, zal moeten worden opgenomen in wijksigna leringssysteem. Koppeling van economie en milieu voor de verdere ontwikkeling van het bedrijfsleven LI Geen onacceptabele gevolgen voor het milieu en gezondheid. Indicator: (2003) Percentage bedrijven dat voldoet aan het wettelijke regime 70% 90% (bij de 2e hercontrole). L2 De gemeente voldoet aan de landelijke kwaliteitscriteria van VROM. Indicator: (2003) Percentage van de gestelde Kwaliteitscriteria VROM waar de 65% 100% gemeente aan voldoet. L3 Bevordering van duurzaam ondernemen. Indicator: Nog geen indicator beschikbaar. 90% 90% 90% 100 100% 100% Toelichting op speerpunten voor 2008. Algemeen Digitale loket Lagere milieudruk Plan van aanpak Afval Het digitale bodemloket (gegevens op internet) wordt in 2007 gelanceerd. In 2008 zal dit waar mogelijk worden versterkt en uitgebouwd. Te denken valt aan gerichte informatie voor grote klantgroepen als makelaars en nutsbedrijven maar ook antwoorden op FAQ's. Zie toelichting onder prestaties Bodem verontreiniging In 2015 moeten de spoedeisende gevallen van bodemverontreiniging zijn aangepakt. Dat gebeurt door tenminste tijdelijke beveiligingsmaatregelen te treffen of te beheersen en waar mogelijk te saneren. Het detecteren en rubriceren van die spoedlocaties moet door ons in 2008 worden afgerond. Dit wordt grotendeels gedaan via archiefonderzoek. Bedrijven worden gevraagd naar eventueel in hun bezit zijnde onderzoeken. Indien deze aanwezig zijn wordt door ons in eerste instantie geen HO uitgevoerd. Op die locaties met de grootste kans op risico's (o.a. kinderspeelplaatsen 176 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Milieu, Energie en Water (13) en chemische wasserijen) wordt het onderzoek gevolgd door een controle in het veld. Het aandeel waarvoor de overheid verantwoordelijk is, vormt de basis voor de programmering en verdeling van rijksmiddelen in de volgende programmaperiode (2010-2014). Naast het aandeel overheidsgefinancierde locaties zullen (andere) verantwoordelijken en belanghebbenden hun deel moeten aanpakken. Vanaf 2008 (e.v.) zullen deze eigenaren en anderszins belanghebbenden extra aandacht krijgen, d.m.v. inzet flankerend beleid. De primaire focus ligt daarbij op bodemverontreiniging met milieurisico's. Ook andere redenen (WM, VERBOND of bijv. BOOT) kunnen aanleiding vormen voor gestimuleerd onderzoek en/of sanering. Gemeentelijke Rioleringsplan Koppeling milieu en economie Zie voor toelichting onder prestaties Stedelijke economische ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid Een van de speerpunten van de gemeente Leeuwarden is Stedelijke Economische Ontwikkeling. De raakvlakken met het onderhavige programma liggen met name op gebied van energie. Thema's voor 2008 zullen zijn: Stimulering rijden op alternatieve brandstoffen; Promotie LED-verlichting (meerdere winkels hebben een breed assortiment aan LED-lampen); Promotie productie en gebruik biogas binnen de gemeentegrenzen (actieplan opstellen met bedrijfsleven); Promotie actie Zonnebootrace. Duurzaam bouwen: bestaande voorraad Bij renovatiebouw in bestaande wijken worden duurzame energievoorzieningen en duurzame bouwmaterialen toegepast, zodat een forse energiereductie gerealiseerd wordt. Implementatie omgevingsvergunning en activiteiten AMvB; Uitbreiding digitaal loket Met de komst van de omgevingsvergunning (Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, afgekort WABO) per 01-01-2009, en de invoering van de activiteiten AMvB (per 01-01-2008) beoogt VROM te komen tot vermindering van de administratieve lastendruk, verbetering van de dienstverlening, bekorting van procedures en afstemming van wettelijke voorschriften. Met de omgevingsvergunning en de activiteiten AMvB beoogt onze gemeente in het bijzonder de dienstverlening te verbeteren. Ook het verder ontwikkelen van het digitaal loket maakt hier onderdeel van uit. Dit past goed bij de ontwikkelingen die al in gang zijn gezet met het programma Dienstverlening en digitaliseringontwikkelingen. 177

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 112