Blad 6 Digitaal trapveld Integratie participatie Intensivering groenbeleid/onkruidbestrijding Speelruimtebeleid Beheer buurt- en wijkcentra Intensivering topsport Gebiedsontwikkeling Baggerprogramma Veiligheid Veiligheidshuis Dienstverlening Internetloket (incidentele investering) Strategische investeringen SIOF Extensivering In het Informatiepakket is de raad gemeld dat er bij ongewijzigd beleid een structureel tekort ontstaat van ruim 2 min. Om dit tekort het hoofd te bieden, zijn ombuigingen noodzakelijk. Voorstellen hiervoor zijn opgenomen in Box 1 (zie paragraaf 2.3.3.2 "ombuigingen" onderdeel Box 1)De meerderheid of een substantieel deel van de raad kan zich vinden in de ombuigingsvoorstellen behorend bij Box 1 Voor een aantal voorstellen nieuw beleid die voor een belangrijk deel betrekking hebben op bedrijfsvoering is in Box 2 (zie paragraaf 2.3.3.2 "ombuigingen" onderdeel Box 2) als dekking een taakstelling op de bedrijfsvoering voorgesteld van ruim 1 min. Hiertegen zijn in het raadsdebat geen bezwaren geuit Voor realisatie van nieuw beleid zijn ombuigingsvoorstellen aangegeven in Box 3 (zie paragraaf 2.3.3.2 "ombuigingen" onderdeel Box 3)De reactie van de raad over deze voorstellen ligt genuanceerder. Uit de top-5 lijstjes van de raadsfracties en de algemene beschouwingen valt op te maken dat de raad in meerderheid geen extra lastenverzwaring voor de burgers wil doorvoeren ter financiering van de (noodzakelijke) intensiveringen. Daarnaast is er door een aantal raadsfracties eigen ombuigingvoorstellen gedaan, hierop is door de andere raadsfracties niet gereageerd zodat onduidelijk is of hier een meerderheid dan wel substantiële steun voor is te vinden 6 Blad 7 2.2 Ontwikkelingen budgettair kader 2.2.1 Globale financiële ontwikkelingen Uitgangspunt Vertrekpunt voor de financiële positie, is het door de raad vastgestelde beeld naar aanleiding van de behandeling van de programmabegroting 2007 in november jl. Tijdens de begrotingsbehandeling zijn door de raad moties en amendementen aangenomen. De financiële gevolgen hiervan zijn geschetst in de brief van 15 november 200G. Het verwerken van de moties en amendementen gaf het volgende eindbeeld te zien: structureel overschot meerjarenraming jaarschijf 2010 85.000 en Algemene Reserve laagste stand 2007 12,5 min. Voorlopig financieel beeld De voorlopige financiële positie komt tot stand door aan de lopende begroting een adequaat beeld te ontlenen over het ongewijzigde beleid. Daarbij wordt rekening gehouden met prognoses betreffende nominale ontwikkelingen, kwantitatieve mutaties (zogenaamde exogene factoren) ontwikkeling van de kapitaallasten, onontkoombare uitzettingen en inkrimpingen diensten en het voorlopige rekeningsresultaat 2006. Daarnaast wordt een raming gemaakt van de te verwachten ontwikkelingen in de vrije gemeentelijke inkomsten, in het bijzonder het gemeentefonds en de belastinginkomsten. Zo ontstaat een herzien meerjarig financieel beeld echter zonder dat nieuw beleid is verwerkt De financiële positie welke is opgenomen in het informatiepakket t.b.v. het raadsdebat op 23 april jl., was gebaseerd op de stand van zaken per februari jl. Inmiddels is een aantal door de diensten ingediende uitzettingen en inkrimping nader in ogenschouw genomen en bijgesteld. Bovendien is de maartcirculaire 2007 op 2 april jl. verschenen. Op grond van de actualisatie ontstaat bij ongewijzigd beleid het volgende financiële beeld. (bedragen in onderstaande tabellen x 1.000) Structureel meerjarenperspectief 2007 2008 2009 2010 2011 Eindstand 31/12 2 694 3 149 1824 -78 -2077 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 114