Blad 6
Digitaal trapveld
Integratie participatie
Intensivering groenbeleid/onkruidbestrijding
Speelruimtebeleid
Beheer buurt- en wijkcentra
Intensivering topsport
Gebiedsontwikkeling
Baggerprogramma
Veiligheid
Veiligheidshuis
Dienstverlening
Internetloket (incidentele investering)
Strategische investeringen
SIOF
Extensivering
In het Informatiepakket is de raad gemeld dat er bij
ongewijzigd beleid een structureel tekort ontstaat van ruim
2 min. Om dit tekort het hoofd te bieden, zijn
ombuigingen noodzakelijk. Voorstellen hiervoor zijn
opgenomen in Box 1 (zie paragraaf 2.3.3.2 "ombuigingen"
onderdeel Box 1)De meerderheid of een substantieel deel
van de raad kan zich vinden in de ombuigingsvoorstellen
behorend bij Box 1
Voor een aantal voorstellen nieuw beleid die voor een
belangrijk deel betrekking hebben op bedrijfsvoering is in
Box 2 (zie paragraaf 2.3.3.2 "ombuigingen" onderdeel Box 2)
als dekking een taakstelling op de bedrijfsvoering
voorgesteld van ruim 1 min. Hiertegen zijn in het
raadsdebat geen bezwaren geuit
Voor realisatie van nieuw beleid zijn ombuigingsvoorstellen
aangegeven in Box 3 (zie paragraaf 2.3.3.2 "ombuigingen"
onderdeel Box 3)De reactie van de raad over deze
voorstellen ligt genuanceerder. Uit de top-5 lijstjes van
de raadsfracties en de algemene beschouwingen valt op te
maken dat de raad in meerderheid geen extra
lastenverzwaring voor de burgers wil doorvoeren ter
financiering van de (noodzakelijke) intensiveringen.
Daarnaast is er door een aantal raadsfracties eigen
ombuigingvoorstellen gedaan, hierop is door de andere
raadsfracties niet gereageerd zodat onduidelijk is of hier
een meerderheid dan wel substantiële steun voor is te
vinden
6
Blad 7
2.2 Ontwikkelingen budgettair kader
2.2.1 Globale financiële ontwikkelingen
Uitgangspunt
Vertrekpunt voor de financiële positie, is het door de raad
vastgestelde beeld naar aanleiding van de behandeling van
de programmabegroting 2007 in november jl. Tijdens de
begrotingsbehandeling zijn door de raad moties en
amendementen aangenomen. De financiële gevolgen hiervan
zijn geschetst in de brief van 15 november 200G. Het
verwerken van de moties en amendementen gaf het volgende
eindbeeld te zien: structureel overschot meerjarenraming
jaarschijf 2010 85.000 en Algemene Reserve laagste stand
2007 12,5 min.
Voorlopig financieel beeld
De voorlopige financiële positie komt tot stand door aan de
lopende begroting een adequaat beeld te ontlenen over het
ongewijzigde beleid. Daarbij wordt rekening gehouden met
prognoses betreffende nominale ontwikkelingen,
kwantitatieve mutaties (zogenaamde exogene factoren)
ontwikkeling van de kapitaallasten, onontkoombare
uitzettingen en inkrimpingen diensten en het voorlopige
rekeningsresultaat 2006. Daarnaast wordt een raming gemaakt
van de te verwachten ontwikkelingen in de vrije
gemeentelijke inkomsten, in het bijzonder het gemeentefonds
en de belastinginkomsten. Zo ontstaat een herzien meerjarig
financieel beeld echter zonder dat nieuw beleid is
verwerkt
De financiële positie welke is opgenomen in het
informatiepakket t.b.v. het raadsdebat op 23 april jl., was
gebaseerd op de stand van zaken per februari jl. Inmiddels
is een aantal door de diensten ingediende uitzettingen en
inkrimping nader in ogenschouw genomen en bijgesteld.
Bovendien is de maartcirculaire 2007 op 2 april jl.
verschenen. Op grond van de actualisatie ontstaat bij
ongewijzigd beleid het volgende financiële beeld.
(bedragen in onderstaande tabellen x 1.000)
Structureel
meerjarenperspectief
2007
2008
2009
2010
2011
Eindstand 31/12
2 694
3 149
1824
-78
-2077
7