Blad 8
Uit vorenstaande opstelling blijkt dat het structurele
begrotingsresultaat in de jaarschijf 2011 een substantieel
tekort laat zien van bijna 2 l1 min. Deze uitkomst, kan
op hoofdlijnen als volgt worden verklaard.
Startpositie eindbeeld vorig
jaar)
85
Ontwikkeling algemene uitkering
Belastingcapaciteit a.g.v.
herwaardering
-1000
Daling aantal bijstandsontvangers
-1.000
Afname suppletie-uitkering OZB
-300
Diversen
250
Totaal algemene uitkering
-2050
Loon- en prijsontwikkelingen per
saldo
50
Raadsbesluit m.b.t. evaluatie
stadswachten
-510
Uitzettingen en inkrimpingen
diensten
350
TOTAAL UITZETTINGEN EN INKRIMPINGEN
-2 075
De oorzaken van het negatief gewijzigde beeld ten opzichte
van de startpositie van 2,1 min, wordt voornamelijk
veroorzaakt door een lagere uitkering uit het gemeentefonds
dan verwacht. Twee ontwikkelingen liggen hier vooral aan
ten grondslag:
1. Daling belastingcapaciteit - 1 min: In de
aanvullende raadsbrief "belastingverordeningen
Leeuwarden 2007" van december 2006 is uiteengezet dat
de uitkomst van de herwaardering substantiële
gevolgen heeft voor de hoogte van de algemene
uitkering en dat de financiële consequenties bij de
actualisatie van de financiële positie t.b.v. de
kaderbrief worden meegenomen.
2. Daling aantal bijstandsgerechtigden - 1 min: De
dalende lijn van het aantal bijstandsgerechtigden
werkt door in 4 verdeelmaatstaven (variabelen) van de
algemene uitkering. Hierdoor wordt voor Leeuwarden
een lagere uitkering verwacht. Overigens dient de
algemene uikering gemeenten te voorzien in algemene
middelen waardoor zij in staat zijn binnen wettelijke
kaders naar eigen inzichten hun taken uit te voeren.
1 De prognose van het tekort in de het informatiepakket t.b.v. het raadsdebat op 23-4-07,
was bijna 2,2 min.
8
Blad 9
Om te voorkomen dat het eigen beleid van
afzonderlijke gemeenten invloed kan uitoefenen op de
verdeling, wordt de verdeling met behulp van
objectieve factoren (waaronder het aantal
bijstandsgerechtigden) vastgesteld. In dezen ligt er
geen verband met de uitvoeringskosten.
In vorenstaand tekort is al rekening gehouden met een
structurele uitzetting t.b.v. de stadswachten van
510.000. Met een mogelijke uitzetting van 350.000 in
verband met de nieuwe arbeidstijdenwet en de gevolgen voor
het brandweerpersoneel, is nog geen rekening gehouden.
Na het verwerken van de verwachte incidentele uitzettingen
en inkrimpingen is de stand van de algemene reserve in 2 0 07
op dit moment bijna 17,3 minHierbij is rekening
gehouden met een netto jaarrekeningresultaat 2 0 06 van ruim
€2,0 min. De omvang van de algemene reserve is ongeveer
4,7 min meer ten opzichte van de stand na behandeling van
de programmabegroting in november jl. Deze toename kan als
volgt worden verklaard.
Mutatie algemene reserve 2007 t.o.v. eindstand begroting
2007
Uitkering BNG
1.000
Lagere inflatievergoeding reserves en voorzieningen
300
Wachtgeld
-225
Mutatie beschikbaar stellen van middelen t.b.v.
dienstverlening
-250
Bijdrage rijk ruiming vliegtuigbom
600
Hogere bespaarde rente over reserves en voorzieningen
1.600
Uitkomsten maartcirculaire
-390
Netto rekeningsresultaat 2006
2 050
Diversen per saldo
15
Toename algemene reserve 2007:
4.700
De prognose voor 2007 is op dit moment daarom 17,3 min.
Dit is 7,3 min. meer dan het door de gemeenteraad
vastgestelde minimum niveau van 10,0 min. Er vanuit
gaande dat het huidige geraamde overschot (surplus van
7,3 min.) van de algemene reserve in 2007 t.z.t. wordt
aangewend voor bijvoorbeeld balanssanering, storting in het
SIOF danwel dekking van incidentele voorstellen nieuw
beleid dan is op dit moment het verdere verloop van de
algemene reserve
9