Blad 8 Uit vorenstaande opstelling blijkt dat het structurele begrotingsresultaat in de jaarschijf 2011 een substantieel tekort laat zien van bijna 2 l1 min. Deze uitkomst, kan op hoofdlijnen als volgt worden verklaard. Startpositie eindbeeld vorig jaar) 85 Ontwikkeling algemene uitkering Belastingcapaciteit a.g.v. herwaardering -1000 Daling aantal bijstandsontvangers -1.000 Afname suppletie-uitkering OZB -300 Diversen 250 Totaal algemene uitkering -2050 Loon- en prijsontwikkelingen per saldo 50 Raadsbesluit m.b.t. evaluatie stadswachten -510 Uitzettingen en inkrimpingen diensten 350 TOTAAL UITZETTINGEN EN INKRIMPINGEN -2 075 De oorzaken van het negatief gewijzigde beeld ten opzichte van de startpositie van 2,1 min, wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere uitkering uit het gemeentefonds dan verwacht. Twee ontwikkelingen liggen hier vooral aan ten grondslag: 1. Daling belastingcapaciteit - 1 min: In de aanvullende raadsbrief "belastingverordeningen Leeuwarden 2007" van december 2006 is uiteengezet dat de uitkomst van de herwaardering substantiële gevolgen heeft voor de hoogte van de algemene uitkering en dat de financiële consequenties bij de actualisatie van de financiële positie t.b.v. de kaderbrief worden meegenomen. 2. Daling aantal bijstandsgerechtigden - 1 min: De dalende lijn van het aantal bijstandsgerechtigden werkt door in 4 verdeelmaatstaven (variabelen) van de algemene uitkering. Hierdoor wordt voor Leeuwarden een lagere uitkering verwacht. Overigens dient de algemene uikering gemeenten te voorzien in algemene middelen waardoor zij in staat zijn binnen wettelijke kaders naar eigen inzichten hun taken uit te voeren. 1 De prognose van het tekort in de het informatiepakket t.b.v. het raadsdebat op 23-4-07, was bijna 2,2 min. 8 Blad 9 Om te voorkomen dat het eigen beleid van afzonderlijke gemeenten invloed kan uitoefenen op de verdeling, wordt de verdeling met behulp van objectieve factoren (waaronder het aantal bijstandsgerechtigden) vastgesteld. In dezen ligt er geen verband met de uitvoeringskosten. In vorenstaand tekort is al rekening gehouden met een structurele uitzetting t.b.v. de stadswachten van 510.000. Met een mogelijke uitzetting van 350.000 in verband met de nieuwe arbeidstijdenwet en de gevolgen voor het brandweerpersoneel, is nog geen rekening gehouden. Na het verwerken van de verwachte incidentele uitzettingen en inkrimpingen is de stand van de algemene reserve in 2 0 07 op dit moment bijna 17,3 minHierbij is rekening gehouden met een netto jaarrekeningresultaat 2 0 06 van ruim €2,0 min. De omvang van de algemene reserve is ongeveer 4,7 min meer ten opzichte van de stand na behandeling van de programmabegroting in november jl. Deze toename kan als volgt worden verklaard. Mutatie algemene reserve 2007 t.o.v. eindstand begroting 2007 Uitkering BNG 1.000 Lagere inflatievergoeding reserves en voorzieningen 300 Wachtgeld -225 Mutatie beschikbaar stellen van middelen t.b.v. dienstverlening -250 Bijdrage rijk ruiming vliegtuigbom 600 Hogere bespaarde rente over reserves en voorzieningen 1.600 Uitkomsten maartcirculaire -390 Netto rekeningsresultaat 2006 2 050 Diversen per saldo 15 Toename algemene reserve 2007: 4.700 De prognose voor 2007 is op dit moment daarom 17,3 min. Dit is 7,3 min. meer dan het door de gemeenteraad vastgestelde minimum niveau van 10,0 min. Er vanuit gaande dat het huidige geraamde overschot (surplus van 7,3 min.) van de algemene reserve in 2007 t.z.t. wordt aangewend voor bijvoorbeeld balanssanering, storting in het SIOF danwel dekking van incidentele voorstellen nieuw beleid dan is op dit moment het verdere verloop van de algemene reserve 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 115