Blad 14
Stadsconvenant Leeuwarden
Het geactualiseerde Stadsconvenant is in 2 005 door de raad
en nadien door Provinciale Staten vastgesteld. Dit
convenant, dat loopt tot 2010, heeft als belangrijkste
doelhet versterken van de positie van Leeuwarden in het
noorden door het gezamenlijk realiseren van strategische
proj ecten.
De inhoud van het geactualiseerde Stadsconvenant staat niet
los van de kaderbrief 2007. In het convenant, dat overigens
volledig aansluit op o.a. de Stadsvisie, het GSB-beleid en
de programmabegroting, wordt richting gegeven aan het voor
de komende jaren te voeren beleid en wordt aangegeven welke
projecten en gezamenlijke acties tot 2010 uitgevoerd zullen
worden.
2.3.3 thema's met aandachtspunten
Inleiding
In deze paragraaf worden per thema de belangrijkste
voorstellen /aandachtspunten aangegeven die op basis van de
uitkomsten van het richtinggevend raadsdebat, zoals
beschreven in paragraaf 2.1, naar voren zijn gekomen.
Hierbij is een combinatie gemaakt met voorstellen die wij
op basis van een aantal belangrijke uitgangspunten
noodzakelijk achten. Deze uitgangspunten hebben vooral
betrekking op zaken als
wettelijke verplichtingen;
uitvoering collegeprogramma;
majeure externe financiering.
In totaliteit is een lijst ontstaan met 59 voorstellen
nieuw beleid.
Gelet op het aangegeven structurele tekort van
ca. 2,1 min in het financiële meerjarenoverzicht, de
beperkte incidentele financiële middelen en de
onduidelijkheid over de nog niet uitgebrachte meicirculaire
van het rijk hebben wij uit deze 5 9 voorstellen een
selectie gemaakt van 30 voorstellen. Deze worden hieronder
onder het kopje "nieuw beleid" per thema behandeld.
Per thema zal aangegeven worden welke voorstellen niet
opgenomen zijn bij de betreffende top-30. Een nadere
toelichting en eventuele risico's van het niet uitvoeren
van deze voorstellen is aangegeven in bijlage IV. In deze
bijlage is de bijdrage opgenomen uit het informatiepakket
die hierop betrekking heeft. Het informatiepakket hebben
wij u toegestuurd voor het richtinggevende raadsdebat van
23 april jl.
14
Blad 15
Vervolgens doen wij u in hoofdstuk 3 bij de "Conclusie van
de uitgangspunten" een voorstel voor prioritering van deze
top-30 lijst.
Onder het kopje "ombuigingen" wordt nader ingegaan op het
boxenverhaal waarin gegroepeerd aangegeven wordt welke
ombuigingen noodzakelijk zijn.
2.3.3.1 Nieuw beleid
Thema Jeugd
A. Veilig en Gezond Opgroeien (Communities that Care)
Sinds 2003 wordt in de wijken Huizum-West, Huizum-Oost,
Achter de Hoven, Schepenbuurt en Wielenpolle (HASW) gewerkt
met Communities that Care (CtC)CtC is een integrale
gebiedsgerichte aanpak om probleemgedrag onder jongeren te
voorkomen. Daarbij is gekeken naar de onderliggende risico-
en beschermende factoren die probleemgedrag in de hand
werken. Deze factoren verschillen per gebied. In HASW
betrof het vooral de tolerante houding van ouders,
buurtbewoners en jongeren zelf ten opzichte van
probleemgedrag. De aanpak heeft zich daarop vooral gericht.
Voor het starten en invoeren van CtC is een startsubsidie
verstrekt door het ministerie van VWS. De subsidieperiode
loopt met ingang van 1 januari 2 0 07 af. Een van de
voorwaarden van VWS was dat bij positief resultaat de
werkwijze in de gemeente zou moeten worden vervolgd.
Op basis van de positieve resultaten die in korte tijd met
deze aanpak zijn geboekt willen de betrokken organisaties
CtC gemeentebreed toepassen en koppelen aan de thema's
gezondheid en leefstijl van kinderen en jongeren. De nieuwe
benaming Veilig en Gezond Opgroeien onderstreept dit; de
werkwijze zal een bijdrage leveren aan de methodiek van
gebiedsgericht werken. Aansluitend daarbij kan het project
jeugd en alcohol dat door VNN op basisscholen en scholen
voor voortgezet onderwijs wordt uitgevoerd, beschouwd
worden als belangwekkend preventief onderdeel van de totale
aanpak Veilig en Gezond Opgroeien. Op een aantal
basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs heeft de
inzet door VNN nog niet kunnen plaatsvinden. Daarvoor is
gedurende de jaren 2008 en 2009 nog een incidentele
financiële bijdrage nodig.
Voor de structurele uitvoering van Veilig en Gezond
Opgroeien is m.i.v. 2008 een structurele bijdrage nodig.
15