1. Jaarstukken 2006
1.1 Inleiding
afwijkingen van de prestaties of een nadere toelichting zijn opgenomen onder Analyse en
toelichting". Onder de vraag: Wat wilden we ervoor doen en wat hebben we gedaan?"
De gerealiseerde baten en lasten worden zonodig toegelicht onder de vraag; Wat mocht het kosten
en wat heeft het gekost?'. Deze analyse vindt op programmaniveau plaats en niet per te
onderscheiden hoofddoel.
Onder het kopje per programma Analyse en toelichting worden in principe alleen de afwijkingen
toegelicht. De volgende vuistregels zijn hiervoor gehanteerd:
Effecten - indicatoren.
Effecten worden beschreven als een gewenste toestand en vertaald in meetbare indicatoren. De
realisatie van de effecten wordt uitgedrukt in de indicatoren, deze realisatie wordt nader
geanalyseerd als tussen de gerealiseerde en geprognosticeerde indicatoren:
een afwijking geconstateerd wordt tussen de programmabegroting 2006 t.o.v. de realisatie
2006, deze afwijking moet blijken uit (meet)gegevens in het realisatiejaar van de indicatoren;
een afwijking wordt verwacht voor de toekomst ten opzichte van het beoogde effect
(bijvoorbeeld doordat de uitvoering van bepaalde prestaties stagneert in het verslagjaar);
er bijzonderheden over de effecten en indicatoren zijn te melden die hiertoe aanleiding geven.
Een effect is niet geanalyseerd als het betreffende effect in de nieuwe programmabegroting is
geschrapt.
Welke afwijkingen analyseren?
Hiervoor wordt de volgende vuistregel gehanteerd.
Als het verschil tussen de indicator bij een bepaald effect in de begroting van 2006 en 2007
groter is dan 10 en de afwijkingen tussen begroting en realisatie is meer dan 5
Als het verschil tussen de indicator bij een bepaald effect begroting van 2006 en 2007 kleiner is
dan 10 en de afwijking is groter dan 60 van dit verschil.
Per programma zal nagegaan moeten worden welke effecten aanvullend op deze vuistregel
geanalyseerd moeten worden.
Prestaties
Als een prestatie niet, gedeeltelijk of anders is uitgevoerd dan is vastgelegd in de begroting, wordt
deze afwijking verklaard. Omgekeerd geldt ook dat een prestatie die wel is verricht, maar niet in de
begroting is opgenomen, wordt toegelicht en verklaard.
Baten en lasten
Deze toelichting is opgebouwd uit een drietal componenten te weten:
1. Kapitaallasten;
2. Apparaatskosten;
3. Overige verschillen
Kapitaallasten
Afwijkingen op de kapitaallasten zijn per programma toegelicht als de afwijking groter is dan
50.000. In de toelichting is vermeld welke investeringskredieten de afwijking hebben veroorzaakt
en wat de reden is (bijvoorbeeld vertraging in de uitvoering als gevolg van een bezwaarprocedure,
een onjuiste planning etc.).
Apparaatskosten
De apparaatskosten worden per programma toegelicht indien sprake is van een afwijking op uren
groter dan 10% en er een causaal verband bestaat met het aantal geleverde prestaties. De
8
1. Jaarstukken 2006
1.1 Inleiding
toelichting op de apparaatskosten is gericht op een verklaring van het verschil tussen de
gerealiseerde en geraamde productieve uren.
Overige verschillen
De categorie overige verschillen zijn per programma toegelicht. Binnen een programma zijn alle
belangrijke afwijkingen op saldo, op de lasten en op de baten afzonderlijk toegelicht.
Conclusie programma
Tot slot wordt er per programma een conclusie getrokken. Conclusies kunnen worden getrokken op
grond van de analyse van de afwijkingen op effecten, prestaties en financiën. Deze conclusies zijn
van belang voor de kaderbrief en de begroting voor het volgende jaar (bijvoorbeeld een bepaalde
prestatie kan beter niet meer uitgevoerd worden omdat deze geen enkele bijdrage levert aan het
beoogde effect).
Paragrafen
Voor de paragrafen geldt dat over de beleidsvoornemens, die in de paragrafen van de
programmabegroting 2006 zijn opgenomen, verantwoording wordt afgelegd. Als een
beleidsvoornemen niet (volledig) is gerealiseerd, dan wordt aangegeven - naast de oorzaken van
het niet realiseren - welke conclusie daaruit wordt getrokken.
1.1.2 Jaarrekening
Volgens het BBV dient de jaarrekening tenminste te bestaan uit de programmarekening en balans.
Programmarekening
De programmarekening bevat conform art.27 BBV:
de gerealiseerde lasten en baten per programma (programma 1 t/m 14);
het overzicht van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen (programma 15);
het gerealiseerde resultaat voor bestemming (excl. toevoegingen en onttrekkingen aan
reserves);
de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves;
het gerealiseerde resultaat na bestemming.
Op de programmarekening wordt een toelichting op hoofdlijnen gegeven.
In art. 28 van het BBV wordt bepaald dat de programmarekening tevens bevat:
een overzicht van de aanwending van het bedrag aan onvoorzien;
een overzicht van de incidentele lasten en baten.
De Balans
De balansindeling is in overeenstemming met de bepalingen van het BBV en wijkt in principe niet
af van de indeling zoals die het afgelopen jaar ook al in de gemeenterekening is gepresenteerd.
Verantwoordingsinformatie Specifieke Uitkeringen
Single Information/Single Audit (SISA)
Over het verantwoordingsjaar 2006 wordt bij de accountantscontrole voor het eerst het principe
Single Information/Single Audit (SISA) toegepast. Single information en single audit voor
specifieke uitkeringen heeft ten doel de verantwoording- en controlelasten voor gemeenten te
verminderen. Dit gebeurt enerzijds doordat het rijk per specifieke uitkering minder
verantwoordingsinformatie eist en anderzijds door minder controle omdat wordt uitgegaan van de
reguliere jaarrekening van gemeenten. Deze verantwoording vindt nu plaats in de jaarrekening
2006 van de gemeente via een afzonderlijke bijlage Verantwoording specifieke uitkeringen 2006'.
9