Blad 24 E. Beheer buurt-, wijk- en dorpscentra Het beheer van buurt-, wijk- en dorpscentra komt op dit moment op de meeste plaatsen neer op vrijwilligers. Van hen wordt veel gevraagd op het gebied van verantwoordelijkheden, benodigde papieren en vaardigheden. In het verleden was er sprake van vrijwilligers met ID- banenDie zijn weggevallen. In een aantal centra in kwetsbare wijken (Heechterp/Schieringen, Achter de Hoven, Valeriuskwartier) is in 2006 en 2007 een "noodverband" met incidenteel geld gelegd om beperkt betaald beheer mogelijk te maken. Indien er in die centra geen betaalde beheerder zou zijn, zal het centrum vermoedelijk gesloten worden. In andere bestaande centra (bijvoorbeeld Bilgaard)waar nog wel vrijwilligers het centrum beheren, wordt dat steeds minder gemakkelijk. In de nieuw te bouwen multifunctionele centra (behalve bij het MFC Vrijheidswijk) is bij de begroting voor de exploitatie wel rekening gehouden met de inzet van betaald beheer. Het collegeprogramma voorziet voorlopig echter niet in nieuwe multifunctionele centra. De bestaande buurt-, wijk- en dorpscentra houden daarmee hun belangrijke positie in de wijk. De gevraagde inzet voor de Vrijheidswijk, Achter de Hoven, Valeriuskwartier, Heechterp/Schieringen, Bilgaard en Nijlan is gemiddeld 6 fulltime CAO-betaalde beheerders. 2 0% van de kosten zal gedragen moeten worden vanuit de omzet van het centrum. De beheerder kan zo nodig geassisteerd worden door "blijvers", "wachters" of stagiaires. Daarnaast waarderen we de vrijwillige beheerders in de andere centra door het beschikbaar stellen van 1.000 per centrum ten behoeve van het uitkeren van een vrijwilligersvergoeding voor het dragen van de verantwoordelij kheden Gezien de toenemende druk op en eisen aan vrijwillige beheerders moet gevreesd worden voor sterk teruglopen van activiteiten of zelfs sluiting van buurt-, wijk- en dorpscentra met alle gevolgen van dien voor de sociale ontwikkeling van de wijk. Dit is in sterke tegenspraak met de gemeentelijke doelen van wijkgerichte aandacht en ontwikkeling. Voorgesteld wordt de benodigde financiële middelen incidenteel beschikbaar te stellen voor de jaren 2008 en 2009. F. Voortzetting Breedtesport Impuls In de jaren 2001 t/m 2005 is een rijksvergoeding ontvangen voor het project Breedtesport Impuls (BSI)De rijksvergoeding is in de loop van de projectperiode afgebouwd. Na afloop van de projectperiode moest het project op eigen kracht verder. 24 Blad 25 De raad heeft tot en met 2007 incidentele middelen beschikbaar gesteld. De veronderstelling was dat er inkomsten gegenereerd zouden kunnen worden uit de eigen bijdragen van de deelnemers. Dit blijkt niet het geval te zijn. Zonder een verdere aanvullende subsidie van de gemeente kunnen de Breedtesportprojecten niet meer worden uitgevoerd. Breedtesport heeft een hoge prioriteit in het regeerakkoord. Onduidelijk is of het rijk ook middelen hiervoor beschikbaar stelt. 2008 en 2009 kunnen dan als overbruggingsjaar dienen in afwachting van mogelijke rij ksmiddelen G. Extra middelen Schuldhulpverlening particulieren (minimabeleid) De aanvragen schuldhulpverlening nemen toe, de problematiek is complexer en daarmee arbeidsintensiever, wat leidt tot wachtlijsten. In 2005 en 2006 zijn er middelen vanuit het fonds voor de minima ingezet om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit fonds is nu leeg. In 2007 is er een intensivering van de aanpak ingezet en heeft de raad incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld. In 2008 zijn de beschikbare middelen eveneens ontoereikend om deze aanpak te vervolgen en wachtlijsten te voorkomen. Voor 2 00 8 e.v. staat er voor schuldhulpverlening een bedrag van 161.600 in de begroting. In 2007 is er structureel 161.600 en incidenteel 560.400 (extra gemeentelijke en extra rijksmiddelen) beschikbaar voor de schuldhulpverlening (totaal 722.000). Voor dit bedrag kunnen 400 schuldhulpverleningstrajecten ingekocht worden. Voor een verwachte toename van het aantal hulpvragen met 65 per jaar en voor een intensivering van de schuldhulpverlening zodat de huidige uitval (60 procent) kan worden teruggebracht tot een minimaal niveau zijn de huidige beschikbare middelen echter niet toereikend. Verwacht wordt dat er naar aanleiding van het regeerakkoord extra rijksmiddelen voor schuldhulpverlening beschikbaar komen. In afwachting hiervan wordt voorgesteld het niveau van 2007 in 2008 te handhaven en in 2 0 08 te bekijken wat de stand van zaken is en of er structureel extra gemeentelijke middelen nodig zijn. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 123