Blad 30
Tenslotte is het tekenen van een opt-out niet afdwingbaar
bij het personeel.
Hierdoor wordt de bedrijfsvoering van de dienst Brandweer
afhankelijk gemaakt van de individuele medewerking
van personeelsleden. Als één personeelslid weigert de opt-
out te tekenen kan niet meer gewerkt worden volgens het
huidige rooster.
B. Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden
Onder regie van het Openbaar ministerie Fryslan gaat in
2007 gaat het veiligheidshuis Fryslan van start met de
hoofdvestiging in Leeuwarden. De driehoekspartners:
politie, OM en Gemeente Leeuwarden hebben in het najaar van
200 6 gezegd hiertoe hun maximale inspanningen te leveren
met als doel:
Verlaging van de criminaliteit en vermindering van de
recidivemet het effect dat dit (zeker) merkbaar is
in de binnenstad van Leeuwarden, waardoor het voor
bewoners prettiger wonen is in de stad en waardoor
Leeuwarden een veiliger imago krijgt, met als gevolg
meer bezoekers
Het middel: het veiligheidshuis brengt zowel
strafketenpartners (politie, justitie, reclassering, raad
voor de kinderbescherming etc.) en lokale ketenpartners
(leerplichtambtenaar, RMC trajectbegeleider, jongerenwerk,
maatschappelijk werk/sociaal team) samen op een fysieke
locatie. Eigenlijk is het veiligheidshuis te beschouwen als
een permanent casusoverleg, waarbij de cliënt centraal
staat en (betere en snellere) uitwisseling op cliëntniveau
moet leiden tot minder verval in de criminaliteit
(preventief) en minder recidive (repressiefHet
veiligheidshuis Fryslan staat borg voor intensieve
samenwerking van politie, justitie en gemeenten in de
gehele provincie, waarbijnaast de als eerste op te
starten hoofdvestiging in Leeuwarden, nevenvestigingen
komen in Drachten, Sneek en Heerenveen.
Het veiligheidshuis neemt de volgende taken op zich:
verbeteren persoonsgerichte aanpak; (minderjarige)
veelplegers, plegers huiselijk geweld, Antillianen en
(allochtone) risicojongeren, jeugdige criminelen
verslaafde dak- en thuislozen, waarbij geïnvesteerd
wordt aan de verbetering van de samenwerking tussen de
strafketen en de lokale keten;
Verbeteren gebiedsgerichte e.g. themagerichte aanpak;
aanpak probleem- en risicowij ken- gebieden, toepassen
wet BIBOB
30
Blad 31
Ontwikkelen kennis- en expertisecentrum voor de
provincie Fryslan; dit in samenwerking met het lectoraat
IV van de NHL.
In Nederland zijn (in navolging van Utrecht en Tilburg) al
ca. 2 0 veiligheidshuizen opgericht en nog velen in
oprichting, omdat uit praktijkervaring is gebleken dat deze
nieuwe intensieve en fysieke samenwerking borg staat voor
een vermindering van de recidive en het bespoedigen van
(strafrecht)procedures
Alle partijen die deelnemen aan het veiligheidshuis leveren
hun deel aan de totaalfinanciering. Hierbij wordt gebruik
gemaakt van een jaarlijkse subsidie van het ministerie van
Justitie, een subsidieaanvraag aan de provincie Fryslan is
ook in voorbereiding en voorts is gevraagd aan politie en
gemeenten om ook bij te dragen.
Voor de locatie Leeuwarden wordt de personele inzet
budgettair neutraal geregeld: dit betreft bijvoorbeeld de
personele inzet van beleidsadviseurs Veiligheidszaken en
WZ, RMC trajectbegeleiders e.g. Sociaal Team coördinatoren
en de veepleger/ex-gedetineerdencoördinatorWel moeten de
werkplekkosten (computer, kopieerkosten etc., ICT
applicatiekosten (eigen ICT-lijnen en centraal digitaal
loket van alle partners) bij de externe organisatie (VH)
bekostigd worden. Personeel wordt pragmatisch ingezet
(meerdere parttime in te zetten personen delen een
werkplek) dus naar verwachting gaat dit om 4 fulltime
werkplekken op jaarbasis.
In 2007: het aanloopjaar worden initiële kosten gemaakt;
naar verwachting is in mei 2 0 07 bekend hoeveel subsidie
wordt ontvangen van het ministerie van Justitie in 2007 en
waar deze in de tweede helft van 2007 op ingezet kan en mag
worden
Het Openbaar Ministerie heeft in februari al een
projectleider/kwartiermaker aangesteld, die wordt betaald
vanuit eigen middelen.
C. Cameratoezicht (versie 23 mei 2007)
Vervolg project Cameratoezicht. Het experiment
cameratoezicht liep van 16 maart 2006 tot 16 maart 2007. Om
de raad in de gelegenheid te stellen zorgvuldig kennis te
nemen van de externe evaluatie van de NHL en een gedegen
voorbereiding en besluitvorming in de raad mogelijk te
maken, heeft de burgemeester besloten tot instelling van
een overgangsfase van 16 maart tot 29 juni 2007.