Blad 36 Leeuwarden moet zijn eigen koers kunnen varen. Daartoe dient zij eigen deskundigheid in huis te hebben. In de kadernota worden drie varianten opgevoerd: Beleidsvolgend de gemeente volgt het provinciale beleid en past dat gemeentelijk toe (lasten 48.000 waarvoor 9.000 aanvullende dekking benodigd) Beleidsmakend; de gemeente formuleert een eigen beleid dat strookt met het provinciale beleid, maar maakt haar eigen afweging over waar en wanneer onderzoek nodig is en welke consequenties getrokken moeten worden (lasten 107.000 waarvoor 78.000 aanvullende dekking benodigd); Beleidsmakend uitvoerend de gemeente formuleert niet alleen een eigen beleid maar neemt ook de uitvoerende archeologische taken ter hand (lasten 163.000 waarvoor 124.000 aanvullende dekking benodigd) Bij de bespreking van de kadernota in de commissie Stadsontwikkeling van 7 februari jl. bleek een meerderheid van de Raad voor de beleidsmakende variant. Hierbij is wel aangetekend dat een definitieve uitwerkingsrichting wordt gedaan in het kader van de integrale afweging van de programmabegroting 2008 en dat e.e.a. afhankelijk is van de financiële positie. Risico Temporiseren van uitvoering kan tot beoordelingsfouten en financiële risico's leiden. Het ontbreken van (afdoende) archeologische expertise vergroot het risico op beoordelingsfouten. Deze fouten leiden tot vertraging en kostenverhoging in ruimtelijke planprocessen. Daarnaast zal door het niet voeren van een archeologiebeleid in meer gevallen archeologisch onderzoek worden uitgevoerd dan strikt noodzakelijk met meer kosten als gevolg B. Bibliotheekvoorziening in MFC Camminghaburen De gemeenteraad heeft bij de kredietvertrekking van het multifunctioneel centrum in Camminghaburen het belang uitgesproken van een bibliotheekvestiging in dit MFC. Ook de provincie heeft een financiële bijdrage geleverd in het realiseren van de MFC, onder de voorwaarde dat er een bibliotheekvoorziening in dit MFC wordt gerealiseerd. Camminghaburen is een grote wijk met 15.000 inwoners. Gezien de grootte van de wijk en de afstand naar het centrum lijkt een (kleinschalige) bibliotheekvoorziening op zijn plaats in Camminghaburen. 36 Blad 37 Landelijke richtlijnen bevestigen dit. De totale exploitatiekosten van een dergelijke bibliotheekvoorziening zijn berekend op 51.587. Hiervan kan 11.500 worden gedekt door inkomsten uit o.a. een bijdrage van scholen. Resteert een bedrag van 4 0.087. Binnen de huidige financiële positie van de bibliotheek is geen ruimte voor nieuwe activiteiten. Gezien het belang dat de raad hecht aan het realiseren van een bibliotheekvoorziening in Camminghaburen wordt voorgesteld de noodzakelijke structurele middelen beschikbaar te stellen. In de exploitatie van het MFC is uitgegaan van de realisering van een bibliotheekvoorziening Indien deze niet wordt gerealiseerd zal dit problemen opleveren in de exploitatie van het MFC. C. Monumentenzorg 2007-2012 (algemeen) Cultuur vormt een belangrijk onderdeel van de economische motor van een stad. De aanwezigheid van cultureel erfgoed en een breed scala aan culturele voorzieningen is medebepalend voor de kwaliteit van het leef- en vestigingsklimaat van een stad en voor de aantrekkingskracht op (nieuwe) inwoners en bedrijven. Leeuwarden, de hoofdstad van Friesland, heeft op dat gebied veel te bieden. Het is de twaalfde monumentenstad van Nederland, waarmee met belang van monumentenzorg meteen al duidelijk mag zijn. Maar het is een kwetsbare factor. Het is onze opdracht om de bij zondere monumentale waarden van onze stad te bewaren en over te dragen aan latere generaties. En om tegelijkertijd door het duurzame gebruik en de inzet van onroerend cultureel erfgoed een bijdrage te leveren aan een aangenaam en inspirerend woon-, werk- en verblijfsklimaatals vitaal onderdeel van de ruimtelijke kwaliteitszorg. Met het oog daarop is een eigen en actueel monumentenbeleid voor Leeuwarden van groot belang. Dit monumentenbeleid vormt onderdeel van het programma Cultuur, maar heeft belangrijke raakvlakken met de programma's Wonen en Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen en met Economie en Toerisme, en Woon- en leefomgeving. Kernpunten voor het nieuwe beleid zijn: sterk inzetten op bescherming van cultuurhistorische waarden in een breed verband door het opstellen van een gemeentelijke monumentenlijst en de inbedding van cultuurhistorische waarden in ruimtelijke ordeningsprocessen; 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 129