Blad 36
Leeuwarden moet zijn eigen koers kunnen varen. Daartoe
dient zij eigen deskundigheid in huis te hebben.
In de kadernota worden drie varianten opgevoerd:
Beleidsvolgend
de gemeente volgt het provinciale beleid en past dat
gemeentelijk toe (lasten 48.000 waarvoor 9.000
aanvullende dekking benodigd)
Beleidsmakend;
de gemeente formuleert een eigen beleid dat strookt met
het provinciale beleid, maar maakt haar eigen afweging
over waar en wanneer onderzoek nodig is en welke
consequenties getrokken moeten worden (lasten 107.000
waarvoor 78.000 aanvullende dekking benodigd);
Beleidsmakend uitvoerend
de gemeente formuleert niet alleen een eigen beleid maar
neemt ook de uitvoerende archeologische taken ter hand
(lasten 163.000 waarvoor 124.000 aanvullende dekking
benodigd)
Bij de bespreking van de kadernota in de commissie
Stadsontwikkeling van 7 februari jl. bleek een meerderheid
van de Raad voor de beleidsmakende variant. Hierbij is wel
aangetekend dat een definitieve uitwerkingsrichting wordt
gedaan in het kader van de integrale afweging van de
programmabegroting 2008 en dat e.e.a. afhankelijk is van de
financiële positie.
Risico
Temporiseren van uitvoering kan tot beoordelingsfouten en
financiële risico's leiden.
Het ontbreken van (afdoende) archeologische expertise
vergroot het risico op beoordelingsfouten. Deze fouten
leiden tot vertraging en kostenverhoging in ruimtelijke
planprocessen. Daarnaast zal door het niet voeren van een
archeologiebeleid in meer gevallen archeologisch onderzoek
worden uitgevoerd dan strikt noodzakelijk met meer kosten
als gevolg
B. Bibliotheekvoorziening in MFC Camminghaburen
De gemeenteraad heeft bij de kredietvertrekking van het
multifunctioneel centrum in Camminghaburen het belang
uitgesproken van een bibliotheekvestiging in dit MFC. Ook
de provincie heeft een financiële bijdrage geleverd in het
realiseren van de MFC, onder de voorwaarde dat er een
bibliotheekvoorziening in dit MFC wordt gerealiseerd.
Camminghaburen is een grote wijk met 15.000 inwoners.
Gezien de grootte van de wijk en de afstand naar het
centrum lijkt een (kleinschalige) bibliotheekvoorziening op
zijn plaats in Camminghaburen.
36
Blad 37
Landelijke richtlijnen bevestigen dit. De totale
exploitatiekosten van een dergelijke bibliotheekvoorziening
zijn berekend op 51.587. Hiervan kan 11.500 worden
gedekt door inkomsten uit o.a. een bijdrage van scholen.
Resteert een bedrag van 4 0.087. Binnen de huidige
financiële positie van de bibliotheek is geen ruimte voor
nieuwe activiteiten.
Gezien het belang dat de raad hecht aan het realiseren van
een bibliotheekvoorziening in Camminghaburen wordt
voorgesteld de noodzakelijke structurele middelen
beschikbaar te stellen. In de exploitatie van het MFC is
uitgegaan van de realisering van een
bibliotheekvoorziening
Indien deze niet wordt gerealiseerd zal dit problemen
opleveren in de exploitatie van het MFC.
C. Monumentenzorg 2007-2012 (algemeen)
Cultuur vormt een belangrijk onderdeel van de economische
motor van een stad. De aanwezigheid van cultureel erfgoed
en een breed scala aan culturele voorzieningen is
medebepalend voor de kwaliteit van het leef- en
vestigingsklimaat van een stad en voor de
aantrekkingskracht op (nieuwe) inwoners en bedrijven.
Leeuwarden, de hoofdstad van Friesland, heeft op dat gebied
veel te bieden. Het is de twaalfde monumentenstad van
Nederland, waarmee met belang van monumentenzorg meteen al
duidelijk mag zijn. Maar het is een kwetsbare factor.
Het is onze opdracht om de bij zondere monumentale waarden
van onze stad te bewaren en over te dragen aan latere
generaties. En om tegelijkertijd door het duurzame gebruik
en de inzet van onroerend cultureel erfgoed een bijdrage te
leveren aan een aangenaam en inspirerend woon-, werk- en
verblijfsklimaatals vitaal onderdeel van de ruimtelijke
kwaliteitszorg. Met het oog daarop is een eigen en actueel
monumentenbeleid voor Leeuwarden van groot belang. Dit
monumentenbeleid vormt onderdeel van het programma Cultuur,
maar heeft belangrijke raakvlakken met de programma's Wonen
en Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen en met Economie
en Toerisme, en Woon- en leefomgeving.
Kernpunten voor het nieuwe beleid zijn:
sterk inzetten op bescherming van cultuurhistorische
waarden in een breed verband door het opstellen van een
gemeentelijke monumentenlijst en de inbedding van
cultuurhistorische waarden in ruimtelijke
ordeningsprocessen;
37