Blad 38
optimale dienstverlening aan klanten door het
verbeteren van de informatievoorziening (voorlichting
aan klanten 'in de eerste lijn' en vergroten
toegankelijkheid cultuurhistorische kennis)
sterk inzetten op planmatig onderhoud en duurzame
instandhouding en minder accent op dure, eenmalige
restauraties
het Monument Leeuwarden krachtiger op de kaart zetten
door krachtenbundeling met Cultuur en het Historisch
Centrum
Voorstellen die niet opgenomen zijn in de top-30
1. Oldehove aantrekkelijker maken voor publiek
2. Verbeteren gemeentelijk kunstbeheer
3. Procentenregeling kunst t.b.v. de brede scholen
Thema huis op orde
A. Bestemmingsplannen
De actualisatieslag bestemmingsplannen is de afgelopen
jaren met extra incidentele middelen uitgevoerd. De
actualisatieslag heeft zich vooral gericht op de
woongebieden. Voor vrijwel al deze gebieden zijn nu
geactualiseerde en gestandaardiseerde plannen opgesteld.
Voor Bilgaard en Achter de Hoven moet dit nog beginnen
aangezien daar nog geen helder stedenbouwkundig kader
aanwezig is. Het bestemmingsplan Binnenstad vertraagt door
nog niet uitgekristalliseerde ruimtelijke veranderingen in
de binnenstad en vanwege meerdere personele wisselingen
waardoor capaciteitsverlies opgetreden is.
Vanwege de wettelijke verplichting om bestemmingsplannen
actueel te houden (maximaal 10 jaar oud) en de groeiende
taak en bevoegdheden van gemeenten in de WRO bij juridische
procedures wordt uitbreiding van het structurele budget
voor bestemmingsplannen voorgesteld.
Risico
De nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (WRO per 1-1-2008)
noodzaakt de gemeente om de bestemmingsplannen niet ouder
te laten worden dan 10 jaar omdat anders geen leges voor
bouwplannen in het betreffende gebied kunnen worden
geheven. Financieel risico is daarom aanzienlijk.
Voorstellen die niet opgenomen zijn in de top-30
1. Verschuiving van rendabel naar onrendabele capaciteit
m.b.t. ontwikkeling projecten
38
Blad 39
Thema politiek bestuur
Voorstellen die niet opgenomen zijn in de top-30
1Samenwerking met andere overheden
2. Actualisatie Stadsvisie
3Strategische communicatie
4Transparant bestuur
2.3.3.2 Ombuigingen
Inleiding
In de aanloop naar de begroting 2008-2011 is duidelijk
geworden dat op basis van de huidige inzichten bij
ongewijzigd beleid er rekening gehouden moet worden met een
structureel tekort van ca. 2,1 min. Dit betekent dat er
bezuinigd moet worden; een structureel sluitende
meerjarenraming is niet alleen een wettelijk vereiste, het
is ook een uitgangspunt dat is vastgelegd in het
collegeprogramma. Een structureel sluitende meerjarenraming
betekent in dit verband dat er in ieder geval in de laatste
jaarschijf geen onttrekking uit de Algemene Reserve nodig
mag zijn voor het sluitend maken van de begroting én dat de
begroting ook niet sluitend gemaakt is door onrealistische
uitgangspunten te hanteren.
Het tekort op dit moment van ca. 2,1 min. betekent
uiteraard ook dat voor voorstellen nieuw beleid ombuigingen
noodzakelijk zijn.
Opgemerkt dient te worden dat op dit moment nog niet bekend
is in welke mate het macrobudget voor het I-deel van de WWB
voor dit jaar wordt herzien. Die herziening zal doorwerken
naar de komende jaren. Verder is het belangrijkste ijkpunt
voor de financiële positie, de meicirculaire, nog niet
beschikbaar. De meicirculaire is dit jaar vooral van belang
omdat daarin ook de gevolgen van het regeerakkoord zullen
worden meegenomen. En op dat punt moet niet teveel worden
verwacht
Voorgestelde koers
Met de hieronder beschreven aanpak wordt getracht de
complexiteit van de totale opgave, waarvoor de Raad wordt
gesteld bij het sluitend maken van de begroting en het
vinden van ombuigingen ter financiering van nieuw beleid,
tot hanteerbare proporties teruggebracht.
39