Blad 38 optimale dienstverlening aan klanten door het verbeteren van de informatievoorziening (voorlichting aan klanten 'in de eerste lijn' en vergroten toegankelijkheid cultuurhistorische kennis) sterk inzetten op planmatig onderhoud en duurzame instandhouding en minder accent op dure, eenmalige restauraties het Monument Leeuwarden krachtiger op de kaart zetten door krachtenbundeling met Cultuur en het Historisch Centrum Voorstellen die niet opgenomen zijn in de top-30 1. Oldehove aantrekkelijker maken voor publiek 2. Verbeteren gemeentelijk kunstbeheer 3. Procentenregeling kunst t.b.v. de brede scholen Thema huis op orde A. Bestemmingsplannen De actualisatieslag bestemmingsplannen is de afgelopen jaren met extra incidentele middelen uitgevoerd. De actualisatieslag heeft zich vooral gericht op de woongebieden. Voor vrijwel al deze gebieden zijn nu geactualiseerde en gestandaardiseerde plannen opgesteld. Voor Bilgaard en Achter de Hoven moet dit nog beginnen aangezien daar nog geen helder stedenbouwkundig kader aanwezig is. Het bestemmingsplan Binnenstad vertraagt door nog niet uitgekristalliseerde ruimtelijke veranderingen in de binnenstad en vanwege meerdere personele wisselingen waardoor capaciteitsverlies opgetreden is. Vanwege de wettelijke verplichting om bestemmingsplannen actueel te houden (maximaal 10 jaar oud) en de groeiende taak en bevoegdheden van gemeenten in de WRO bij juridische procedures wordt uitbreiding van het structurele budget voor bestemmingsplannen voorgesteld. Risico De nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (WRO per 1-1-2008) noodzaakt de gemeente om de bestemmingsplannen niet ouder te laten worden dan 10 jaar omdat anders geen leges voor bouwplannen in het betreffende gebied kunnen worden geheven. Financieel risico is daarom aanzienlijk. Voorstellen die niet opgenomen zijn in de top-30 1. Verschuiving van rendabel naar onrendabele capaciteit m.b.t. ontwikkeling projecten 38 Blad 39 Thema politiek bestuur Voorstellen die niet opgenomen zijn in de top-30 1Samenwerking met andere overheden 2. Actualisatie Stadsvisie 3Strategische communicatie 4Transparant bestuur 2.3.3.2 Ombuigingen Inleiding In de aanloop naar de begroting 2008-2011 is duidelijk geworden dat op basis van de huidige inzichten bij ongewijzigd beleid er rekening gehouden moet worden met een structureel tekort van ca. 2,1 min. Dit betekent dat er bezuinigd moet worden; een structureel sluitende meerjarenraming is niet alleen een wettelijk vereiste, het is ook een uitgangspunt dat is vastgelegd in het collegeprogramma. Een structureel sluitende meerjarenraming betekent in dit verband dat er in ieder geval in de laatste jaarschijf geen onttrekking uit de Algemene Reserve nodig mag zijn voor het sluitend maken van de begroting én dat de begroting ook niet sluitend gemaakt is door onrealistische uitgangspunten te hanteren. Het tekort op dit moment van ca. 2,1 min. betekent uiteraard ook dat voor voorstellen nieuw beleid ombuigingen noodzakelijk zijn. Opgemerkt dient te worden dat op dit moment nog niet bekend is in welke mate het macrobudget voor het I-deel van de WWB voor dit jaar wordt herzien. Die herziening zal doorwerken naar de komende jaren. Verder is het belangrijkste ijkpunt voor de financiële positie, de meicirculaire, nog niet beschikbaar. De meicirculaire is dit jaar vooral van belang omdat daarin ook de gevolgen van het regeerakkoord zullen worden meegenomen. En op dat punt moet niet teveel worden verwacht Voorgestelde koers Met de hieronder beschreven aanpak wordt getracht de complexiteit van de totale opgave, waarvoor de Raad wordt gesteld bij het sluitend maken van de begroting en het vinden van ombuigingen ter financiering van nieuw beleid, tot hanteerbare proporties teruggebracht. 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 130