2 Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen: Lokale heffingen De parkeerbelastingen gaan alleen over het betaald parkeren en het verlenen van parkeervergunningen. Op parkeerovertredingen als dubbel parkeren of anderszins fout parkeren, is de wet Administratieve Handhaving Verkeersvoorschriften (wet Mulder) van toepassing. De Gemeentewet noemt twee parkeerbelastingen, namelijk de feitelijke parkeerbelasting en de parkeervergunning. De eerste soort is een belasting voor het parkeren van een voertuig op een plaats die bestemd is voor betaald parkeren. De tweede soort, de parkeervergunningbelasting, is een belasting op een gemeentelijke vergunning voor het parkeren van een voertuig op een daartoe bestemde plaats. De feitelijke parkeerbelasting wordt geheven van degene die het voertuig heeft geparkeerd. Indien deze persoon niet heeft betaald, wordt de houder van het voertuig aangemerkt als belastingplichtige. Dat wordt in principe bepaald aan de hand van het kentekenregister. De feitelijke parkeerbelasting wordt geheven door voldoening op aangifte, namelijk door een parkeermeter of parkeerautomaat in werking te stellen. In Leeuwarden kan bij de parkeermeters en parkeerautomaten alleen met muntgeld betaald worden. Wel loopt er een pilot waarbij een vijftal parkeerautomaten zijn voorzien van een chipknip-betaalmogelijkheid. De resultaten van de pilot zijn in 2008 bekend. De parkeervergunningbelasting wordt betaald bij de aanvraag van de parkeervergunning^ Indien de feitelijke parkeerbelasting niet wordt voldaan, wordt een naheffingsaanslag opgelegd. Deze naheffingsaanslag bestaat uit twee onderdelen, namelijk de naheffing zelf (de eigenlijke naheffing) en een vergoeding voor de kosten om de naheffingsaanslag op te leggen (de kostenvergoeding). De gemeente mag niet meer dan de werkelijke kosten verhalen, met een bij wet vastgesteld maximum. Met ingang van 2008 wordt dit bedrag vastgesteld op 48,00. Door de invoering van een nieuw geautomatiseerd systeem voor het beheer van de parkeervergunningen zijn de papieren parkeervergunningen vervangen door elektronische transponderkaarten. De klantvriendelijkheid van de parkeervergunningen is hierdoor sterk toe genomen. Zo hoeven aannemers geen dagvergunningen meer af te halen op het Stadskantoor, maar kunnen zij hun transponderkaart zelf via het internet activeren voor de gewenste dagen. Precariobelasting De precariobelasting worden geheven voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. De plannen van het rijk om de precariobelasting op de ondergrondse infrastructuur af te schaffen lijken vooralsnog niet door te gaan. Overigens heft Leeuwarden geen precariobelasting voor kabels en leidingen. Aanname van de voorgestelde wetswijziging betekent voor Leeuwarden geen opbrengstderving. De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 0,8 Leges Uitgangspunt is dat de legestarieven voor 2008 maximaal worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5 Daarnaast spelen bij een aantal leges nog wat andere zaken. Deze komen hierna aan de orde. Leges bouwvergunningen Bij de bouwleges wordt gestreefd naar een 100% kostendekkend tarief. De tarieven worden op basis van voorcalculatorische gegevens uit de begroting berekend. De afgelopen jaren bleek na afloop van het jaar bij de jaarrekening echter steeds dat de opbrengsten hoger waren dan de kosten. Voor 2008 wordt op dit moment daarom kritisch naar de tariefberekening gekeken om te voorkomen dat na afloop blijkt dat de tarieven eigenlijk te hoog waren. Deze actie zal er naar verwachting toe leiden dat de tarieven voor de bouwleges 2008 verlaagd kunnen worden. Precieze omvang van de verlaging is op dit moment nog niet bekend. Ook zal worden onderzocht of alle kostencomponenten in voldoende mate aan de tarieven worden doorberekend. Dit zal er naar verwachting toe leiden dat ondanks een tariefverlaging zowel de kosten als opbrengsten in de begroting 2008 substantieel omhoog gaan. 214 2 Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen: Lokale heffingen Het college zal hier bij de voorstellen belastingverordeningen in december van dit jaar op terug komen. Verder is vorig jaar het zogenaamde "Model transparantie bouwgerelateerde leges" (MTBL) door het ministerie van VROM opgesteld. Dit model is ter beschikking gesteld om de onderlinge vergelijkbaarheid (transparantie) tussen de tarieven bouwleges van gemeenten te bevorderen. De VNG heeft het MTBL inmiddels in haar modelverordening verwerkt. De wijze van tariefberekening bij de bouwleges in Leeuwarden sloot al grotendeels aan bij het MTBL. Waar nodig en zinvol zal de legesverordening 2008 aan het MBTL worden aangepast. Aanpassen van de legestarieven van de producten gehandicaptenparkeerkaart (gpk), gehandicaptenparkeerplaats (gpp) en uitwegvergunning De legestarieven van de producten gehandicaptenparkeerkaart (gpk), gehandicaptenparkeerplaats (gpp) en uitwegvergunning zijn op dit moment nog niet kostendekkend. Om de tarieven kostendekkend te maken is bij de begroting 2007 met extra verhoging van deze leges begonnen. In 2008 zal de 100% kostendekkendheid van deze leges bereikt worden. Omgevingsvergunning Een omgevingsvergunning zal in fases geïmplementeerd worden (fase 1 per 1 januari 2008 worden ingevoerd (in het programma Wonen wordt nader op deze vergunning ingegaan). Brandweerrechten De brandweerrechten worden geheven voor het verrichten van een dienst of het gebruik van een voorziening. De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5 Begraafrechten De begraafrechten worden geheven voor het verrichten van een dienst of het gebruik van een voorziening. De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5%. Bruggelden De bruggelden worden geheven voor het openen van de bruggen in Leeuwarden voor het doorlaten van schepen. De tarieven worden om praktische redenen (er is een afgerond bedrag nodig) niet verhoogd. Havengelden Havengelden worden geheven voor het gebruik van vaartuigen gelegen in openbare vaarwaters, kaden en oevers. De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5 Marktgelden De marktgelden worden geheven voor het innemen van een marktplaats. De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5 Kwijtscheldingsbeleid De gemeente heeft de mogelijkheid om belastingen kwijt te schelden. Dat wil zeggen de gemeente kan zelf bepalen welke belastingen al dan niet voor kwijtschelding in aanmerking komen. Het verlenen van kwijtschelding is aan wettelijke regels gebonden. Strenger toepassen van deze regels is daarbij toegestaan, ruimhartiger toepassen niet. Het beleid van de gemeente Leeuwarden is er altijd op gericht geweest om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. Daarnaast streeft de gemeente er naar de kwijtscheldingsregeling zo eenvoudig mogelijk voor de burgers toe te passen. Dit betekent onder andere: 215

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 131