2 Beleidsbegroting
2.2 De paragrafen: Lokale heffingen
De parkeerbelastingen gaan alleen over het betaald parkeren en het verlenen van
parkeervergunningen. Op parkeerovertredingen als dubbel parkeren of anderszins fout parkeren, is
de wet Administratieve Handhaving Verkeersvoorschriften (wet Mulder) van toepassing.
De Gemeentewet noemt twee parkeerbelastingen, namelijk de feitelijke parkeerbelasting en de
parkeervergunning. De eerste soort is een belasting voor het parkeren van een voertuig op een
plaats die bestemd is voor betaald parkeren. De tweede soort, de parkeervergunningbelasting, is
een belasting op een gemeentelijke vergunning voor het parkeren van een voertuig op een daartoe
bestemde plaats. De feitelijke parkeerbelasting wordt geheven van degene die het voertuig heeft
geparkeerd. Indien deze persoon niet heeft betaald, wordt de houder van het voertuig aangemerkt
als belastingplichtige. Dat wordt in principe bepaald aan de hand van het kentekenregister.
De feitelijke parkeerbelasting wordt geheven door voldoening op aangifte, namelijk door een
parkeermeter of parkeerautomaat in werking te stellen. In Leeuwarden kan bij de parkeermeters
en parkeerautomaten alleen met muntgeld betaald worden. Wel loopt er een pilot waarbij een
vijftal parkeerautomaten zijn voorzien van een chipknip-betaalmogelijkheid. De resultaten van de
pilot zijn in 2008 bekend.
De parkeervergunningbelasting wordt betaald bij de aanvraag van de parkeervergunning^
Indien de feitelijke parkeerbelasting niet wordt voldaan, wordt een naheffingsaanslag opgelegd.
Deze naheffingsaanslag bestaat uit twee onderdelen, namelijk de naheffing zelf (de eigenlijke
naheffing) en een vergoeding voor de kosten om de naheffingsaanslag op te leggen (de
kostenvergoeding). De gemeente mag niet meer dan de werkelijke kosten verhalen, met een bij
wet vastgesteld maximum. Met ingang van 2008 wordt dit bedrag vastgesteld op 48,00.
Door de invoering van een nieuw geautomatiseerd systeem voor het beheer van de
parkeervergunningen zijn de papieren parkeervergunningen vervangen door elektronische
transponderkaarten. De klantvriendelijkheid van de parkeervergunningen is hierdoor sterk
toe genomen. Zo hoeven aannemers geen dagvergunningen meer af te halen op het Stadskantoor,
maar kunnen zij hun transponderkaart zelf via het internet activeren voor de gewenste dagen.
Precariobelasting
De precariobelasting worden geheven voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de
openbare dienst bestemde gemeentegrond.
De plannen van het rijk om de precariobelasting op de ondergrondse infrastructuur af te schaffen
lijken vooralsnog niet door te gaan. Overigens heft Leeuwarden geen precariobelasting voor kabels
en leidingen. Aanname van de voorgestelde wetswijziging betekent voor Leeuwarden geen
opbrengstderving.
De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 0,8
Leges
Uitgangspunt is dat de legestarieven voor 2008 maximaal worden verhoogd met de inflatiecorrectie
van 2,5 Daarnaast spelen bij een aantal leges nog wat andere zaken. Deze komen hierna aan
de orde.
Leges bouwvergunningen
Bij de bouwleges wordt gestreefd naar een 100% kostendekkend tarief. De tarieven worden op
basis van voorcalculatorische gegevens uit de begroting berekend. De afgelopen jaren bleek na
afloop van het jaar bij de jaarrekening echter steeds dat de opbrengsten hoger waren dan de
kosten. Voor 2008 wordt op dit moment daarom kritisch naar de tariefberekening gekeken om te
voorkomen dat na afloop blijkt dat de tarieven eigenlijk te hoog waren. Deze actie zal er naar
verwachting toe leiden dat de tarieven voor de bouwleges 2008 verlaagd kunnen worden. Precieze
omvang van de verlaging is op dit moment nog niet bekend.
Ook zal worden onderzocht of alle kostencomponenten in voldoende mate aan de tarieven worden
doorberekend. Dit zal er naar verwachting toe leiden dat ondanks een tariefverlaging zowel de
kosten als opbrengsten in de begroting 2008 substantieel omhoog gaan.
214
2 Beleidsbegroting
2.2 De paragrafen: Lokale heffingen
Het college zal hier bij de voorstellen belastingverordeningen in december van dit jaar op terug
komen.
Verder is vorig jaar het zogenaamde "Model transparantie bouwgerelateerde leges" (MTBL) door
het ministerie van VROM opgesteld. Dit model is ter beschikking gesteld om de onderlinge
vergelijkbaarheid (transparantie) tussen de tarieven bouwleges van gemeenten te bevorderen. De
VNG heeft het MTBL inmiddels in haar modelverordening verwerkt. De wijze van tariefberekening
bij de bouwleges in Leeuwarden sloot al grotendeels aan bij het MTBL. Waar nodig en zinvol zal
de legesverordening 2008 aan het MBTL worden aangepast.
Aanpassen van de legestarieven van de producten gehandicaptenparkeerkaart (gpk),
gehandicaptenparkeerplaats (gpp) en uitwegvergunning
De legestarieven van de producten gehandicaptenparkeerkaart (gpk), gehandicaptenparkeerplaats
(gpp) en uitwegvergunning zijn op dit moment nog niet kostendekkend.
Om de tarieven kostendekkend te maken is bij de begroting 2007 met extra verhoging van deze
leges begonnen. In 2008 zal de 100% kostendekkendheid van deze leges bereikt worden.
Omgevingsvergunning
Een omgevingsvergunning zal in fases geïmplementeerd worden (fase 1 per 1 januari 2008 worden
ingevoerd (in het programma Wonen wordt nader op deze vergunning ingegaan).
Brandweerrechten
De brandweerrechten worden geheven voor het verrichten van een dienst of het gebruik van een
voorziening.
De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5
Begraafrechten
De begraafrechten worden geheven voor het verrichten van een dienst of het gebruik van een
voorziening.
De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5%.
Bruggelden
De bruggelden worden geheven voor het openen van de bruggen in Leeuwarden voor het doorlaten
van schepen.
De tarieven worden om praktische redenen (er is een afgerond bedrag nodig) niet verhoogd.
Havengelden
Havengelden worden geheven voor het gebruik van vaartuigen gelegen in openbare vaarwaters,
kaden en oevers.
De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5
Marktgelden
De marktgelden worden geheven voor het innemen van een marktplaats.
De tarieven worden verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,5
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente heeft de mogelijkheid om belastingen kwijt te schelden. Dat wil zeggen de gemeente
kan zelf bepalen welke belastingen al dan niet voor kwijtschelding in aanmerking komen. Het
verlenen van kwijtschelding is aan wettelijke regels gebonden. Strenger toepassen van deze regels
is daarbij toegestaan, ruimhartiger toepassen niet. Het beleid van de gemeente Leeuwarden is er
altijd op gericht geweest om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te
benutten. Daarnaast streeft de gemeente er naar de kwijtscheldingsregeling zo eenvoudig mogelijk
voor de burgers toe te passen. Dit betekent onder andere:
215