Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost?
Analyse en Toelichting
Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs
Onderwijsachterstandenbeleid
Leerlingenzorg
2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Onderwijs (2)
x 1.000,--
Begroting 2006 na wijziging
Kapitaal- Apparaats-
Overige
Totale
Totale
Beleidsproducten
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
Saldo
Hoger onderwijs
80
35
116
-116
Openbaar primair onderwijs
472
17.854
18.326
17.454
-872
Leerlingenzorg
5.840
587
4.621
11.048
768
-10.280
Onderwijsachterstandbestrijding
1.408
1.806
3.214
1.752
-1.462
Volwasseneneducatie
52
1.305
1.357
1.305
-52
5.840
2.598
25.622
34.061
21.279
-12.781
x 1.000,"
Rekening 2006
Kapitaal- Apparaats-
Overige
Totale
Totale
Beleidsproducten
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
Saldo
004
Hoger onderwijs
33
42
76
-76
038
Openbaar primair onderwijs
429
20.222
20.651
19.810
-841
040
Leerlingenzorg
5.997
595
4.556
11.148
869
-10.280
041
Onderwijsachterstandbestrijding
1.369
1.815
3.184
1.780
-1.404
042
Volwasseneneducatie
66
1.305
1.371
1.305
-66
5.997
2.493
27.940
36.430
23.763
-12.667
x 1.000,--
Resultaat 2006
Kapitaal- Apparaats-
Overige
Totale
Totale
Beleidsproducten
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
Saldo
004
Hoger onderwijs
47
-7
40
40
038
Openbaar primair onderwijs
43
-2.367
-2.325
2.356
31
040
Leerlingenzorg
-156
-9
65
-100
100
0
041
Onderwijsachterstandbestrijding
38
-8
30
28
58
042
Volwasseneneducatie
-14
-14
-14
-156
105
-2.318
-2.369
2.484
115
x 1.000,-
Lasten en baten 2006
Kapitaal-
Apparaats
Overige
Totale
Totale
Said
totale programma
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
A
Begroting 2006 primitief
6.928
2.400
27.295
36.623
23.618
-13.00
B Begroting 2006 na wijziging 5.840 2.598 25.622 34.061 21.279 -12.781
C Rekening 2006 5.997 2.493 27.940 36.430 23.763 -12.667
Resultaat B-C -156 105 -2.318 -2.369 2.484 115
58
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Onderwijs (2)
Beleidsproduct: openbaar primair onderwijs
Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Afwijking Geen
Toelichting In de programmabegroting 2007 is in het programma Onderwijs het
beleidsproduct Jeugd opgenomen en is het programma Onderwijs daardoor
gewijzigd in programma Jeugd en Onderwijs. Een groot aantal effecten is
opnieuw benoemd.
De in deze jaarrekening staande effecten onder A, C, D, E en G komen niet in
de begroting 2007 terug. Hierover wordt dan ook niet gerapporteerd.
Wat wilden we daarvoor doen en wat hebben we gedaan?
Afwijkingen Er zijn geen bijzonderheden en afwijkingen te melden.
Beleidsproduct: onderwijsachterstandbestrijding
Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Afwijkingen Er zijn in het schooljaar 2005-2006 vijf schakelvoorzieningen gestart als
experiment. In het schooljaar 2006-2007 zijn deze voorzieningen definitief
ingesteld. Er is voor gekozen om in plaats van één grote voorziening, vijf
kleinschalige over de stad verspreide voorzieningen te realiseren, die
gemakkelijk voor de leerlingen bereikbaar zijn.
Wat wilden we daarvoor doen en wat hebben we gedaan?
Afwijkingen Er zijn geen bijzonderheden.
Beleidsproducten: leerlingenzorg en onderwijshuisvesting
Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Afwijkingen
Voortijdig Het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) is regionaal uitgekomen op
schoolverlaten/ 487. Dat is een daling met 206 ten opzichte van 2005. De aantallen
Sluitende aanpak schommelen gedurende de jaren. De cijfers voor leerplicht vertonen
gedurende de afgelopen 4 schooljaren een gestage daling:
2002-2003: 429
2003-2004: 340
2004-2005: 315
2005-2006: 286
Op zich zelf is dat gunstig; tegelijkertijd moet echter geconstateerd worden -
en dat geldt ook voor de VSV-ers - dat de problematiek waarmee jongeren
kampen ernstiger en meer complex is. Dat betekent dat de zogenoemde
sluitende aanpak van jongeren verder versterkt zal worden en dat dat ook in
de afstemming met en tussen scholen en hulpverleningsinstellingen zal
gebeuren. In het regeerakkoord is daaraan bijzondere aandacht besteed. Het
rijk overweegt om de registratie van leerplicht onder te brengen bij de
59