Blad 2 0
De balanssanering is acceptabel. De taakstelling voor de bedrijfsvoering is
realistisch.
De tariefdiffferentiatie voor de ozb voert men voor 2008 niet door. Men weet
namelijk niet voor 100% welke consequenties dat eventueel zou hebben.
Er komt een werkgroep die voorzichtig gaat kijken of er iets mogelijk is voor
Sinterklaas, daarbij lerend vanuit de baatbelasting. Welke claims bedoelde mevrouw
De Vries?
Mevrouw De Vries (WDj bedoelt dat het kabinet in het akkoord met VNG een
streep heeft gezet door een uitkering aan de gemeenten.
De wethouder zegt dat dat voor Leeuwarden geen gevolgen heeft, want men had het
niet structureel in de begroting opgenomen.
Het cameratoezicht geldt voor de publieke ruimte. De gemeente draagt de kosten
voor het instrument. Na 2 jaar wordt het geëvalueerd.
De heer Hoogterp (PAL/GL) wijst erop dat men ook niet de radarapparatuur gaat
betalen.
De wethouder zegt dat het cameratoezicht een toevoeging is in het kader van de
algemene veiligheid van de gemeente.
Het veiligheidshuis komt op de 3e etage van het OM-gebouw op het Zaailand.
Misschien kan de politie er ook een plaats krijgen, maar daar zijn nog geen concrete
plannen voor. Er komt een nazorgloket en dat komt waarschijnlijk in het
veiligheidshuis. Jeugdzorg weet niet wanneer iemand uit detentie ontslagen wordt.
Dat zal men eerst moeten uitzoeken.
Mevrouw Dikken (PvdA) merkt op dat het absoluut onduidelijk is wie vrijkomt en
wanneer iemand vrijkomt. Wat doet men daaraan?
De wethouder kan zich voorstellen dat in dit kader enige zaken geregeld worden.
Hij zal zich daarvoor inzetten en het overdragen aan de nieuwe burgemeester. De
overlast veroorzakende jongeren van Huizum-West zijn verhuisd naar het
Julianapark. Waar overlast is, moet opgetreden worden.
Voor de algemene reserve is 10 miljoen de bodem. Men voert het
collegeprogramma uit. De hondenbelasting is gekoppeld aan de maatregelen die
men neemt. Als je niets in het buitengebied doet dan kun je ook geen belasting
heffen.
Mevrouw Koster (CD Al vraagt hoe het juridisch ligt?
Dat weet de wethouder niet. Hij is blij dat PAL/GL ('het kruit droog houden') de
hand op de knip wil houden.
De heer Van der Wal (PAL/GL) refereert aan de zware behandeling van de
kaderbrief. Een dag voordat men aan de slag gaat, blijkt dat het helemaal anders ligt.
Kan men niet een lichtere methode bedenken? Pas later weet men immers wat de
ruimte is.
Mevrouw De Vries (WD) zegt dat in de agendacommissie al een opdracht ligt om
uit te zoeken hoe men dat wil aanpakken.
Wethouder Krol zal nog nakijken hoe het met het rampenbestrijdingsplan staat. Als
er geen geld in het SIOF komt dan kan men geen initiatieven nemen. Over de 5%
mindering voor raadsleden en college moet men intern maar eens praten.
Blad 21
De samenwerking met de brandweer is door de politie is opgezegd. Er vindt nu een
haalbaarheidsonderzoek plaats naar gezamenlijke huisvesting van
veiligheidsdiensten en de brandweer. De budgettaire kaders zijn daarbij heilig. Voor
de herfstvakantie komt er een conceptbrief. 'De persoonlijke leefomgeving' heeft
waarschijnlijk te maken met de waarde van de woning.
De hear Tilma (FNP) seit dat er tinkt dat it krekt heger wurdt trochdat de wearde fan
de wenning omheech giet.
De wethouder denkt ook aan de afvalstoffenheffing, die minder wordt bij minder
aanbod.
Wethouder Florijn
Het kwaliteitshandvest komt dit jaar. De dwangsom is de wettelijke regeling en die
zal dit jaar ook nog langskomen. De invulling van de taakstelling is zeker een
uitdaging. Op het moment dat het callcenter en D! impact van start gaan, gaat heel
veel van de back office naar de front office. Dan kan men indikken op de
organisatie. Men heeft daarvoor een frictiebudget nodig. De taskforce zal zich
hiermee bezighouden. Die moet ook nog een restje van de oude bezuiniging
invullen. Ook de brandweer is hierin opgenomen. Men kan ook aansluiten bij
exploitatie van andere gemeenten. De omgevingsvergunning zal voor een groot deel
digitaal beschikbaar zijn. Men zal kijken hoe men de cijfers voor 2009 naar boven
kan bijstellen. Dat hangt echter wel af van de besluitvorming bij de begroting. De
interne ambities zijn nog niet in een aantal niveaus aangegeven. De dienstverlening
staat op een hoog peil.
Mevrouw Koster (CDA) vindt een gelijk niveau als nu van te weinig ambitie
getuigen.
Wethouder Florijn: Er komt ontzettend veel op de gemeente af zoals de
omgevingsverguning, de WMO-diensten en het elektronisch kinddossier. Het is in
ieder geval voor 2008 al een hele prestatie om hetzelfde niveau te kunnen
handhaven. In 2009 zou men het misschien kunnen bijstellen.
Mevrouw Koster (CDA) zegt dat men met de grote investeringen meer ervan terug
zou moeten zien.
Wethouder Florijn: Wat is de invloed die men kan vertalen naar het rapportcijfer?
Wat gaan die 50 diensten doen als men het in de benchmark bekijkt? Men zal het in
2009 terugzien in een hoger cijfer.
Er is inderdaad een risico bij de WWB. De meeijarenontwikkeling geeft voor de
gemeente een gunstige tendens aan. Maar men moet afwachten wat de maatregelen
van het Rijk zijn en wat voor informatie er bij de circulaires komt. In december
wordt de jaarrekening van het ministerie vastgesteld. Hij zal in de jaarrekening een
en ander aangeven. Als er eerder informatie is dan zal hij dat aangeven.
Mevrouw De Vries (WD) zegt dat volgens haar de gemeenten een definitief bedrag
voor 2006, een bestelling voor 2007 en een indicatief bedrag voor 2008 hebben
gekregen.
De wethouder bevestigt dit, maar men moet eerst de definitieve cijfers hebben
voordat men het inboekt. Met de WWB moet men voorzichtig zijn om zich niet te
gauw rijk te rekenen. Er wordt niets achter gehouden.