Blad 2 0 De balanssanering is acceptabel. De taakstelling voor de bedrijfsvoering is realistisch. De tariefdiffferentiatie voor de ozb voert men voor 2008 niet door. Men weet namelijk niet voor 100% welke consequenties dat eventueel zou hebben. Er komt een werkgroep die voorzichtig gaat kijken of er iets mogelijk is voor Sinterklaas, daarbij lerend vanuit de baatbelasting. Welke claims bedoelde mevrouw De Vries? Mevrouw De Vries (WDj bedoelt dat het kabinet in het akkoord met VNG een streep heeft gezet door een uitkering aan de gemeenten. De wethouder zegt dat dat voor Leeuwarden geen gevolgen heeft, want men had het niet structureel in de begroting opgenomen. Het cameratoezicht geldt voor de publieke ruimte. De gemeente draagt de kosten voor het instrument. Na 2 jaar wordt het geëvalueerd. De heer Hoogterp (PAL/GL) wijst erop dat men ook niet de radarapparatuur gaat betalen. De wethouder zegt dat het cameratoezicht een toevoeging is in het kader van de algemene veiligheid van de gemeente. Het veiligheidshuis komt op de 3e etage van het OM-gebouw op het Zaailand. Misschien kan de politie er ook een plaats krijgen, maar daar zijn nog geen concrete plannen voor. Er komt een nazorgloket en dat komt waarschijnlijk in het veiligheidshuis. Jeugdzorg weet niet wanneer iemand uit detentie ontslagen wordt. Dat zal men eerst moeten uitzoeken. Mevrouw Dikken (PvdA) merkt op dat het absoluut onduidelijk is wie vrijkomt en wanneer iemand vrijkomt. Wat doet men daaraan? De wethouder kan zich voorstellen dat in dit kader enige zaken geregeld worden. Hij zal zich daarvoor inzetten en het overdragen aan de nieuwe burgemeester. De overlast veroorzakende jongeren van Huizum-West zijn verhuisd naar het Julianapark. Waar overlast is, moet opgetreden worden. Voor de algemene reserve is 10 miljoen de bodem. Men voert het collegeprogramma uit. De hondenbelasting is gekoppeld aan de maatregelen die men neemt. Als je niets in het buitengebied doet dan kun je ook geen belasting heffen. Mevrouw Koster (CD Al vraagt hoe het juridisch ligt? Dat weet de wethouder niet. Hij is blij dat PAL/GL ('het kruit droog houden') de hand op de knip wil houden. De heer Van der Wal (PAL/GL) refereert aan de zware behandeling van de kaderbrief. Een dag voordat men aan de slag gaat, blijkt dat het helemaal anders ligt. Kan men niet een lichtere methode bedenken? Pas later weet men immers wat de ruimte is. Mevrouw De Vries (WD) zegt dat in de agendacommissie al een opdracht ligt om uit te zoeken hoe men dat wil aanpakken. Wethouder Krol zal nog nakijken hoe het met het rampenbestrijdingsplan staat. Als er geen geld in het SIOF komt dan kan men geen initiatieven nemen. Over de 5% mindering voor raadsleden en college moet men intern maar eens praten. Blad 21 De samenwerking met de brandweer is door de politie is opgezegd. Er vindt nu een haalbaarheidsonderzoek plaats naar gezamenlijke huisvesting van veiligheidsdiensten en de brandweer. De budgettaire kaders zijn daarbij heilig. Voor de herfstvakantie komt er een conceptbrief. 'De persoonlijke leefomgeving' heeft waarschijnlijk te maken met de waarde van de woning. De hear Tilma (FNP) seit dat er tinkt dat it krekt heger wurdt trochdat de wearde fan de wenning omheech giet. De wethouder denkt ook aan de afvalstoffenheffing, die minder wordt bij minder aanbod. Wethouder Florijn Het kwaliteitshandvest komt dit jaar. De dwangsom is de wettelijke regeling en die zal dit jaar ook nog langskomen. De invulling van de taakstelling is zeker een uitdaging. Op het moment dat het callcenter en D! impact van start gaan, gaat heel veel van de back office naar de front office. Dan kan men indikken op de organisatie. Men heeft daarvoor een frictiebudget nodig. De taskforce zal zich hiermee bezighouden. Die moet ook nog een restje van de oude bezuiniging invullen. Ook de brandweer is hierin opgenomen. Men kan ook aansluiten bij exploitatie van andere gemeenten. De omgevingsvergunning zal voor een groot deel digitaal beschikbaar zijn. Men zal kijken hoe men de cijfers voor 2009 naar boven kan bijstellen. Dat hangt echter wel af van de besluitvorming bij de begroting. De interne ambities zijn nog niet in een aantal niveaus aangegeven. De dienstverlening staat op een hoog peil. Mevrouw Koster (CDA) vindt een gelijk niveau als nu van te weinig ambitie getuigen. Wethouder Florijn: Er komt ontzettend veel op de gemeente af zoals de omgevingsverguning, de WMO-diensten en het elektronisch kinddossier. Het is in ieder geval voor 2008 al een hele prestatie om hetzelfde niveau te kunnen handhaven. In 2009 zou men het misschien kunnen bijstellen. Mevrouw Koster (CDA) zegt dat men met de grote investeringen meer ervan terug zou moeten zien. Wethouder Florijn: Wat is de invloed die men kan vertalen naar het rapportcijfer? Wat gaan die 50 diensten doen als men het in de benchmark bekijkt? Men zal het in 2009 terugzien in een hoger cijfer. Er is inderdaad een risico bij de WWB. De meeijarenontwikkeling geeft voor de gemeente een gunstige tendens aan. Maar men moet afwachten wat de maatregelen van het Rijk zijn en wat voor informatie er bij de circulaires komt. In december wordt de jaarrekening van het ministerie vastgesteld. Hij zal in de jaarrekening een en ander aangeven. Als er eerder informatie is dan zal hij dat aangeven. Mevrouw De Vries (WD) zegt dat volgens haar de gemeenten een definitief bedrag voor 2006, een bestelling voor 2007 en een indicatief bedrag voor 2008 hebben gekregen. De wethouder bevestigt dit, maar men moet eerst de definitieve cijfers hebben voordat men het inboekt. Met de WWB moet men voorzichtig zijn om zich niet te gauw rijk te rekenen. Er wordt niets achter gehouden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 14