Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Economie en Toerisme (3) Effecten Economie A Groei van de werkgelegenheid Indicator: Groei werkgelegenheid structureel op het landelijk niveau (In). B Niveau gemeentelijk ondernemingsklimaat Indicator: Rapportcijfer voor het gemeentelijk ondernemersklimaat op het landelijk gemiddelde C Toename waardering startersklimaat in Leeuwarden Indicator: Realisering startersruimte kennisinstellingen D Innovatie Indicator: Spin-off vernieuwende activiteiten binnen kennisinstellingen leiden tot 5 nieuwe bedrijfsactiviteiten per jaar(MOP) E Optimaal gebruik ICT-mogelijkheden Indicatoren: Aantal bedrijven dat werkt volgens netwerkeconomische concepten, gebruik makend van breedbanddiensten (MOP). Aantal breedbanddiensten die zijn ontwikkeld en vermarkt voor de desbetreffende doelgroepen (MOP). Bedrijfslocaties F Toename gerevitaliseerde, nieuwe bedrijventerreinen Indicator: Aantal gerevitaliseerde, nieuw uit te geven ha. bedrijventerrein (MOP) Vastgoedbeheer en grondzaken G Het strategisch vastgoed verkeert in een goede onderhoudsstaat. Het niet-strategische vastgoed wordt vermarkt. Indicator: Aantal panden dat bij actualisering onderhoudsplannen niet voldoet aan de norm H IJzeren voorraad uitgeefbare bedrijfsterreinen Indicator: IJzeren voorraad is 35% van uitgegeven bouwterreinen laatste 10 jaar Nulme- Real, ting 2006 (2002) -1.2% n.n.b. Begr. 2006 saldo Begr. 2007 Begr. 2008 (2005) 6.5 n.n.b. (2004) 1 -5 +3 2 (2003) 0 ha 15 30% 15 35 10 5 35 35 66 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Economie en Toerisme (3) Effecten Nulme Real. Begr. saldo Begr. ting 2006 2006 2007 Toerisme, recreatiegebieden en recreatievaart I Bekendheid Leeuwarden t.a.v. leisuremogelijkheden Indicator: Groei dagtoerisme 2% per jaar (MOP) n.n.b +2% 2% 3 Positieve waardering van bezoekers over Eerste promotie van Leeuwarden. (2005) meting Indicator: in Aandeel bezoekers met positiefoordeel 27 2007 over promotie Leeuwarden bedraagt 50% in 2009 (MOP) K Groei van aantal overnachtingen pleziervaart Indicator: Aantal overnachtingen pleziervaart neemt 9.500 9821 toe tot 11.000 in 2008 L Groei van aantal overnachtingen in hotels en op campings Indicator: Aantal overnachtingen in hotels en op 99.000 - campings neemt toe tot 104.00 in 2008. M Toename van het percentage Leeuwarder 2005 bezoekers van recreatiegebieden: Indicator: Het Leeuwarder Bos 33% 35% 45% Groene Ster 61% 62% 60% Froskepölle 21% 24% 25% N Toename waardering van het bezochte recreatiegebied met "hoog" 2005 Indicator: Het Leeuwarder Bos 50% 56% 65% Groene Ster 78% 76% 80% Froskepölle 60% 63% 60% Markten, standplaatsen en kermissen O Het aantal kramen van bestaande weekmarkten en bloemmarkt is stabiel. Indicator: Aantal kramen op weekmarkt en 93 93 Min 90 +3 Min 90 deelnamelijst bloemenmarkt. 200 200 200 200 P Plaats bij de eerste 10 van de beste landelijke 2 7 Top 10 Top 10 markten Q De afname van het aantal standplaatsen is beperkt. Indicator: Inkomsten (in uit verhuur standplaatsen 21.000 38.000 21.000 17.000 21.000 Begr. 2008 +2% 11.000 104.000 Min 90 200 Top 10 blijven stabiel. Stabilisering attracties en selectie op kwaliteit Indicator: Aantal attracties 30 34 30 4 30 30 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 151