Conclusie programma Zorg en Opvang 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Zorg en Opvang (4) Jeugdbeleid Beleidsproduct: Jeugdbeleid Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? Afwijking Geen Overige Verwezen wordt naar het jaarverslag voor het Programma Onderwijs. Daarin toelichting wordt nadrukkelijk gewezen op het belang van de sluitende aanpak jongeren. De maatregelen die in het onderwijsveld worden uitgevoerd, kunnen worden aangevuld met de activiteiten die voor de jongste en jonge jeugd worden gerealiseerd. Daarbij komen onder meer aan de orde: a. speelruimtebeleid (herziening hiervan is voorzien in 2007) b. aanpak overgewicht c. preventieactiviteiten op buurt- en wijkniveau d. participatie jongeren (Jongeren Advies Raad en jongerenplatforms) e. inrichting centra jeugd en gezin Wat wilden we daarvoor doen en wat hebben we gedaan? Afwijking Geen Overige toelichting Conclusie De activiteiten die conform de Jeugdagenda worden uitgevoerd, vormen een belangrijke bijdrage mede aan de sluitende aanpak jongeren. Daarvoor is nauwe samenwerking tussen schoolbesturen en besturen van hulpinstellingen noodzakelijk. Van belang daarbij is dat alle initiatieven die ontwikkeld worden niet alleen bestuurlijk gedragen worden maar ook gestroomlijnd worden. Dat vergt een sturend orgaan bestaande uit een vertegenwoordiging van maatschappelijke instellingen en gemeente. Dat zal in 2007 zijn beslag moeten krijgen. Vanaf 2007 is het jeugdbeleid opgenomen in de programmabegroting in het programma Jeugd en Onderwijs. Het programma Jeugd en Onderwijs is helemaal aangepast, waardoor ook de ambities op het jeugdbeleid zijn gewijzigd. Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost? Resultaat Het resultaat van 1.001.676 voordeel op dit programma is voornamelijk een gevolg van voor de gemeente positieve afrekeningen met het Rijk over voorgaande jaren, en de lagere projectkosten voor de realisering van diverse MFC's. Apparaats- De apparaatskosten op het programma Zorg en Opvang worden met 318.000 kosten overschreden. Deze overschrijding is voornamelijk een gevolg van de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Voor deze invoering is een rijksbijdrage ontvangen van 288.000. Aan kosten is 62.500 verantwoord, zodat op dit product onder de overige verschillen een voordelig resultaat is ontstaan van 225.500. Dit bedrag is bestemd voor de dekking van de apparaatskosten. Daarnaast is er binnen het programma Zorg en Opvang een bedrag van 67.000 ontvangen vanuit de voorziening Geoormerkte rijksbijdragen Jeugd en 96 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Zorg en Opvang (4) Onderwijs voor de uitvoering van Communities that Care (CtC). Kapitaallasten Er zijn geen bijzonderheden. Overige resultaten x 1.000 Maatschappe lijke dienstverlening Invoering Wmo Nieuwkomers Oudkomers Omschrijving Lasten Baten Ontbinding RIO Fryslan 138 voordeel Invoering WMO 226 voordeel Nieuwkomers 230 voordeel Oudkomers 166 voordeel 109 voordeel Vrijwilligerswerk 308 voordeel Diverse kleinere posten 48 voordeel 21 voordeel Totaal 1.116 voordeel 130 voordeel Per 1 januari 2005 is het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) Fryslan ontbonden. Het liquidatievermogen is op basis van het inwoneraantal verdeeld en terugbetaald aan de 31 Friese gemeenten. Voor Leeuwarden bedraagt het terug te ontvangen deel van het liquidatievermogen 113.000. Daarnaast valt een reservering van 25.000 vrij. Deze reservering was opgenomen voor kosten die nog zouden kunnen voortvloeien uit de reguliere exploitatie van RIO-Fryslan en die de gemeente, indien geen centralisatie had plaatsgevonden, ook had moeten betalen. Voor de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is een rijksbijdrage ontvangen van 288.000. Aan kosten is 62.500 verantwoord, zodat op dit product onder de overige verschillen een voordelig resultaat is ontstaan van 225.500. Dit bedrag is bestemd voor de dekking van de apparaatskosten. De apparaatskosten die op dit product verantwoord zijn bedragen echter in totaal 315.100. De rijksvergoeding die is ontvangen voor de invoering van de Wmo is dus niet kostendekkend. In 2005 heeft de gemeente in verband met bovengemiddelde prestaties (aantallen ingeburgerde nieuwkomers) een éénmalige aanvullende rijksbijdrage van 476.000 ontvangen. De bijdrage is ter compensatie van het nadeel dat de gemeente zou hebben gehad als gevolg van de nieuwe bekostigingssystematiek uit het Bekostigingsbesluit Inburgering Nieuwkomers. Dit budget is niet nodig gebleken. In 2006 is duidelijk geworden dat deze bijdrage in principe vrij door de gemeente te besteden is. Wel is er nog onzekerheid in verband met de nieuwe financieringssystematiek van de nieuwe Wet Inburgering en de daarmee samenhangende eventuele verrekeningen met voorgaande jaren. In de voorziening wordt een bedrag van 200.000 gereserveerd voor eventuele verrekening met het Rijk. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere kosten met betrekking tot nieuwkomers afgerond in 2006. In totaal kan er per saldo in 2006 een bedrag van 230.000 vrijvallen. Lasten: Door de vaststelling van de rijksbijdrage Regeling Inburgering Oudkomers 2004 is de reservering van 92.000 voor een terugbetaling aan het Rijk wegens niet uitgegeven middelen niet meer nodig. Ook deze kan vrijvallen. Tot slot bleken de afrekeningen met instellingen die oudkomerstrajecten uitvoerden over de jaren 2003, 2004 en 2005 lager uit te vallen dan geraamd door het uitvoeren van minder dan het oorspronkelijke geraamde aantal trajecten. Dit levert een vrijval op van 74.000. 97

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 166