Conclusie programma Zorg en Opvang
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Zorg en Opvang (4)
Jeugdbeleid
Beleidsproduct: Jeugdbeleid
Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Afwijking Geen
Overige Verwezen wordt naar het jaarverslag voor het Programma Onderwijs. Daarin
toelichting wordt nadrukkelijk gewezen op het belang van de sluitende aanpak jongeren.
De maatregelen die in het onderwijsveld worden uitgevoerd, kunnen worden
aangevuld met de activiteiten die voor de jongste en jonge jeugd worden
gerealiseerd. Daarbij komen onder meer aan de orde:
a. speelruimtebeleid (herziening hiervan is voorzien in 2007)
b. aanpak overgewicht
c. preventieactiviteiten op buurt- en wijkniveau
d. participatie jongeren (Jongeren Advies Raad en jongerenplatforms)
e. inrichting centra jeugd en gezin
Wat wilden we daarvoor doen en wat hebben we gedaan?
Afwijking Geen
Overige
toelichting
Conclusie
De activiteiten die conform de Jeugdagenda worden uitgevoerd, vormen een
belangrijke bijdrage mede aan de sluitende aanpak jongeren. Daarvoor is
nauwe samenwerking tussen schoolbesturen en besturen van hulpinstellingen
noodzakelijk. Van belang daarbij is dat alle initiatieven die ontwikkeld worden
niet alleen bestuurlijk gedragen worden maar ook gestroomlijnd worden. Dat
vergt een sturend orgaan bestaande uit een vertegenwoordiging van
maatschappelijke instellingen en gemeente. Dat zal in 2007 zijn beslag moeten
krijgen.
Vanaf 2007 is het jeugdbeleid opgenomen in de programmabegroting in het
programma Jeugd en Onderwijs. Het programma Jeugd en Onderwijs is
helemaal aangepast, waardoor ook de ambities op het jeugdbeleid zijn
gewijzigd.
Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost?
Resultaat Het resultaat van 1.001.676 voordeel op dit programma is voornamelijk een
gevolg van voor de gemeente positieve afrekeningen met het Rijk over
voorgaande jaren, en de lagere projectkosten voor de realisering van diverse
MFC's.
Apparaats- De apparaatskosten op het programma Zorg en Opvang worden met 318.000
kosten overschreden. Deze overschrijding is voornamelijk een gevolg van de invoering
van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Voor deze invoering is een
rijksbijdrage ontvangen van 288.000. Aan kosten is 62.500 verantwoord,
zodat op dit product onder de overige verschillen een voordelig resultaat is
ontstaan van 225.500. Dit bedrag is bestemd voor de dekking van de
apparaatskosten.
Daarnaast is er binnen het programma Zorg en Opvang een bedrag van
67.000 ontvangen vanuit de voorziening Geoormerkte rijksbijdragen Jeugd en
96
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Zorg en Opvang (4)
Onderwijs voor de uitvoering van Communities that Care (CtC).
Kapitaallasten Er zijn geen bijzonderheden.
Overige
resultaten
x 1.000
Maatschappe
lijke
dienstverlening
Invoering Wmo
Nieuwkomers
Oudkomers
Omschrijving
Lasten
Baten
Ontbinding RIO Fryslan
138
voordeel
Invoering WMO
226
voordeel
Nieuwkomers
230
voordeel
Oudkomers
166
voordeel
109
voordeel
Vrijwilligerswerk
308
voordeel
Diverse kleinere posten
48
voordeel
21
voordeel
Totaal
1.116
voordeel
130
voordeel
Per 1 januari 2005 is het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) Fryslan ontbonden.
Het liquidatievermogen is op basis van het inwoneraantal verdeeld en
terugbetaald aan de 31 Friese gemeenten. Voor Leeuwarden bedraagt het terug
te ontvangen deel van het liquidatievermogen 113.000.
Daarnaast valt een reservering van 25.000 vrij. Deze reservering was
opgenomen voor kosten die nog zouden kunnen voortvloeien uit de reguliere
exploitatie van RIO-Fryslan en die de gemeente, indien geen centralisatie had
plaatsgevonden, ook had moeten betalen.
Voor de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is een
rijksbijdrage ontvangen van 288.000. Aan kosten is 62.500 verantwoord,
zodat op dit product onder de overige verschillen een voordelig resultaat is
ontstaan van 225.500. Dit bedrag is bestemd voor de dekking van de
apparaatskosten. De apparaatskosten die op dit product verantwoord zijn
bedragen echter in totaal 315.100. De rijksvergoeding die is ontvangen voor
de invoering van de Wmo is dus niet kostendekkend.
In 2005 heeft de gemeente in verband met bovengemiddelde prestaties
(aantallen ingeburgerde nieuwkomers) een éénmalige aanvullende rijksbijdrage
van 476.000 ontvangen. De bijdrage is ter compensatie van het nadeel dat de
gemeente zou hebben gehad als gevolg van de nieuwe bekostigingssystematiek
uit het Bekostigingsbesluit Inburgering Nieuwkomers. Dit budget is niet nodig
gebleken. In 2006 is duidelijk geworden dat deze bijdrage in principe vrij door
de gemeente te besteden is. Wel is er nog onzekerheid in verband met de
nieuwe financieringssystematiek van de nieuwe Wet Inburgering en de daarmee
samenhangende eventuele verrekeningen met voorgaande jaren. In de
voorziening wordt een bedrag van 200.000 gereserveerd voor eventuele
verrekening met het Rijk. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere kosten met
betrekking tot nieuwkomers afgerond in 2006. In totaal kan er per saldo in
2006 een bedrag van 230.000 vrijvallen.
Lasten: Door de vaststelling van de rijksbijdrage Regeling Inburgering
Oudkomers 2004 is de reservering van 92.000 voor een terugbetaling aan het
Rijk wegens niet uitgegeven middelen niet meer nodig. Ook deze kan vrijvallen.
Tot slot bleken de afrekeningen met instellingen die oudkomerstrajecten
uitvoerden over de jaren 2003, 2004 en 2005 lager uit te vallen dan geraamd
door het uitvoeren van minder dan het oorspronkelijke geraamde aantal
trajecten. Dit levert een vrijval op van 74.000.
97