K
f
V
3 Financiële begroting
3.2: Uiteenzetting financiële positie: Enkele specifieke onderwerpen
- te verdelen rente
- om te slaan over activa met een waarde van
Omslagpercentage
11.400
239.600
4,75%
3.2.2.d De stand en het verloop van de reserves
Het verwachte verloop van de Algemene Reserve is toegelicht in onderdeel 3.2.1 Ontwikkeling
Financiële Positie.
Een overzicht van de stand en ontwikkeling van de overige reserves is opgenomen in bijlage F.
3.2.2.e Overzicht van verleende garanties en waarborgen
x 1 min
Soort garantie:
Boekwaarde
31.12.2003
31.12.2004
31.12.2005
31.12.2006
Waarborgfonds voor de woningbouw
188,1
180,3
158,4
166,8
Zorggroep Noorderbreedte
33,6
30,6
27,4
24,5
Hypotheken particulieren
23,7
30,9
28,4
21,9
Diversen
30,0
63,0
49,3
43,7
totaal
275,4
304,8
263,5
256,9
De gemeente Leeuwarden heeft ultimo 2006 aan gegarandeerde geldleningen een bedrag op de
balans staan van 256,9 min. Dit bedrag wordt bepaald aan de hand van de opgaven die de
betreffende organisaties aan de gemeente leveren na afloop van het boekjaar. Bij achterstanden
van de betalingsverplichtingen wordt de gemeente geïnformeerd, zodat deze bijtijds op de hoogte
wordt gesteld.
De bedragen die vermeld staan achter het Waarborgfonds voor de woningbouw betreffen
aangetrokken geldleningen ten behoeve van de woningbouw. Bij problemen wordt eerst het
Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting aangesproken. Mocht dit niet toereikend zijn dan wordt
een beroep gedaan op het vermogen van het Waarborgfonds. In derde instantie wordt er een
beroep gedaan op het rijk dan wel de gemeente.
Ten behoeve van de Zorggroep Noorderbreedte zijn destijds een aantal leningen door de gemeente
gegarandeerd. Dit betreft een sterfhuisconstructie omdat er door de gemeente geen nieuwe
geldleningen meer worden gegarandeerd.
De bedragen die vermeld staan achter hypotheken particulieren betreffen verstrekte geldleningen
aan particulieren die door het NHG (Nationale Hypotheek Garantie) zijn verstrekt.
Tenslotte zijn door de gemeente diverse garanties verstrekt ten behoeve van aankoop
respectievelijk verbouw van clubgebouwen, parkeergarage Zaailand, FEC en de geldlening de
Zuidlanden.
Onze inschatting is dat er geen sprake is van een verhoogd risico voor de begroting 2008.
3.2.2.f De stand en ontwikkeling van de voorzieningen
Een overzicht van de stand en ontwikkeling van de voorzieningen is opgenomen in bijlage F.
3.2.2.0 het aandeel van de gemeente Leeuwarden in het EMU-tekort
EMU-saldo
In het verdrag van Maastricht is vastgelegd dat het EMU-tekort (het gezamenlijk begrotingstekort
van het rijk, lokale overheden en sociale fondsen) van een bepaald land dat behoort tot de
286
IV
«V
g
v
u
v
3 Financiële begroting
3.2: Uiteenzetting financiële positie: Enkele specifieke onderwerpen
Europese Monetaire Unie niet hoger mag zijn dan 3% van het Nationaal Inkomen van het
betreffende land. Dit is afgesproken om een "harde"Euro te garanderen.
In 2003 is gebleken dat het EMU-tekort van Nederland over de grenswaarde van 3% ging. Een
belangrijk deel van dit tekort werd veroorzaakt door de lokale overheden.
Daarom zijn er tussen het kabinet enerzijds en de VNG, het IPO en de UvW anderzijds afspraken
gemaakt om het aandeel van de lokale overheden in het EMU-tekort te beheersen.
Een van die afspraken behelst een betere informatievoorziening m.b.t. het aandeel van het tekort
dat door de lokale overheden wordt veroorzaakt. Daartoe dient met ingang van het begrotingsjaar
2006 in de gemeentebegrotingen een door het rijk ontworpen model te worden opgenomen, waarin
het aandeel dat een betreffende gemeente in het EMU-tekort veroorzaakt, wordt berekend.
Volgens de regels van het stelsel van lasten en baten heeft de gemeente een sluitende begroting.
Via het door het rijk opgestelde model dienen de cijfers van de gemeente te worden omgezet naar
het door het rijk gehanteerde kasstelsel om de cijfers van het rijk en die van de lagere overheden
te kunnen samenvoegen.
Zoals uit onderstaand model blijkt is het aandeel in het EMU-tekort dat door de gemeente
Leeuwarden wordt veroorzaakt 32.4 min in 2007, 27,9 min in 2008 en
7,2 min in 2009.
Berekening EMU-saldo Gemeente Leeuwarden
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q.
onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)
+2 Afschrijvingen ten laste van de exploitatie
+3 Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten
laste van de exploitatie
-4 Uitgaven aan investeringen in (im)materiële
vaste activa die op de balans worden
geactiveerd
+5 Baten uit bijdragen van andere overheden, de
Europese Unie en overigen, die niet op de
exploitatie zijn verantwoord en niet al in
mindering zijn gebracht bij post 4
+6 Desinvesteringen in (im) materiële
vaste activa:
Baten uit desinvesteringen in (im)-
materiële vaste activa (tegen verkoopprijs)
voor zover niet verantwoord op exploitatie
-7 Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-,
woonrijp maken e.d. (alleen transacties
met derden die niet op de exploitatie
staan
2007
volgens
realisatie
begroting
2007,
aangevuld met
raming
resterende
periode
-8.797
23.801
15.688
-39.425
2.229
54
-28.500
2008
volgens
begroting
2008
-8.974
22.030
24.721
-31.798
1.525
-25.820
X C 1.000
2009
volgens
meerjaren
raming
-8.094
10.316
27.792
-27.371
500
-15.840
287