K f V 3 Financiële begroting 3.2: Uiteenzetting financiële positie: Enkele specifieke onderwerpen - te verdelen rente - om te slaan over activa met een waarde van Omslagpercentage 11.400 239.600 4,75% 3.2.2.d De stand en het verloop van de reserves Het verwachte verloop van de Algemene Reserve is toegelicht in onderdeel 3.2.1 Ontwikkeling Financiële Positie. Een overzicht van de stand en ontwikkeling van de overige reserves is opgenomen in bijlage F. 3.2.2.e Overzicht van verleende garanties en waarborgen x 1 min Soort garantie: Boekwaarde 31.12.2003 31.12.2004 31.12.2005 31.12.2006 Waarborgfonds voor de woningbouw 188,1 180,3 158,4 166,8 Zorggroep Noorderbreedte 33,6 30,6 27,4 24,5 Hypotheken particulieren 23,7 30,9 28,4 21,9 Diversen 30,0 63,0 49,3 43,7 totaal 275,4 304,8 263,5 256,9 De gemeente Leeuwarden heeft ultimo 2006 aan gegarandeerde geldleningen een bedrag op de balans staan van 256,9 min. Dit bedrag wordt bepaald aan de hand van de opgaven die de betreffende organisaties aan de gemeente leveren na afloop van het boekjaar. Bij achterstanden van de betalingsverplichtingen wordt de gemeente geïnformeerd, zodat deze bijtijds op de hoogte wordt gesteld. De bedragen die vermeld staan achter het Waarborgfonds voor de woningbouw betreffen aangetrokken geldleningen ten behoeve van de woningbouw. Bij problemen wordt eerst het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting aangesproken. Mocht dit niet toereikend zijn dan wordt een beroep gedaan op het vermogen van het Waarborgfonds. In derde instantie wordt er een beroep gedaan op het rijk dan wel de gemeente. Ten behoeve van de Zorggroep Noorderbreedte zijn destijds een aantal leningen door de gemeente gegarandeerd. Dit betreft een sterfhuisconstructie omdat er door de gemeente geen nieuwe geldleningen meer worden gegarandeerd. De bedragen die vermeld staan achter hypotheken particulieren betreffen verstrekte geldleningen aan particulieren die door het NHG (Nationale Hypotheek Garantie) zijn verstrekt. Tenslotte zijn door de gemeente diverse garanties verstrekt ten behoeve van aankoop respectievelijk verbouw van clubgebouwen, parkeergarage Zaailand, FEC en de geldlening de Zuidlanden. Onze inschatting is dat er geen sprake is van een verhoogd risico voor de begroting 2008. 3.2.2.f De stand en ontwikkeling van de voorzieningen Een overzicht van de stand en ontwikkeling van de voorzieningen is opgenomen in bijlage F. 3.2.2.0 het aandeel van de gemeente Leeuwarden in het EMU-tekort EMU-saldo In het verdrag van Maastricht is vastgelegd dat het EMU-tekort (het gezamenlijk begrotingstekort van het rijk, lokale overheden en sociale fondsen) van een bepaald land dat behoort tot de 286 IV «V g v u v 3 Financiële begroting 3.2: Uiteenzetting financiële positie: Enkele specifieke onderwerpen Europese Monetaire Unie niet hoger mag zijn dan 3% van het Nationaal Inkomen van het betreffende land. Dit is afgesproken om een "harde"Euro te garanderen. In 2003 is gebleken dat het EMU-tekort van Nederland over de grenswaarde van 3% ging. Een belangrijk deel van dit tekort werd veroorzaakt door de lokale overheden. Daarom zijn er tussen het kabinet enerzijds en de VNG, het IPO en de UvW anderzijds afspraken gemaakt om het aandeel van de lokale overheden in het EMU-tekort te beheersen. Een van die afspraken behelst een betere informatievoorziening m.b.t. het aandeel van het tekort dat door de lokale overheden wordt veroorzaakt. Daartoe dient met ingang van het begrotingsjaar 2006 in de gemeentebegrotingen een door het rijk ontworpen model te worden opgenomen, waarin het aandeel dat een betreffende gemeente in het EMU-tekort veroorzaakt, wordt berekend. Volgens de regels van het stelsel van lasten en baten heeft de gemeente een sluitende begroting. Via het door het rijk opgestelde model dienen de cijfers van de gemeente te worden omgezet naar het door het rijk gehanteerde kasstelsel om de cijfers van het rijk en die van de lagere overheden te kunnen samenvoegen. Zoals uit onderstaand model blijkt is het aandeel in het EMU-tekort dat door de gemeente Leeuwarden wordt veroorzaakt 32.4 min in 2007, 27,9 min in 2008 en 7,2 min in 2009. Berekening EMU-saldo Gemeente Leeuwarden 1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) +2 Afschrijvingen ten laste van de exploitatie +3 Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie -4 Uitgaven aan investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd +5 Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 +6 Desinvesteringen in (im) materiële vaste activa: Baten uit desinvesteringen in (im)- materiële vaste activa (tegen verkoopprijs) voor zover niet verantwoord op exploitatie -7 Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan 2007 volgens realisatie begroting 2007, aangevuld met raming resterende periode -8.797 23.801 15.688 -39.425 2.229 54 -28.500 2008 volgens begroting 2008 -8.974 22.030 24.721 -31.798 1.525 -25.820 X C 1.000 2009 volgens meerjaren raming -8.094 10.316 27.792 -27.371 500 -15.840 287

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 167