2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5)
Aan het onderdeel WWB re-integratie is voor een bedrag van 93.000 meer
uren besteed aan het actualiseren van de re-integratieverordening en de
beleidsregels.
De overige apparaatskosten van 56.000 worden verder niet toegelicht.
Kapitaallasten Deze afwijkingen worden niet toegelicht.
Overige
verschillen
Arbeidsmarkt en
Sociale
Integratie
x 1.000
Omschrijving Lasten Baten
Diverse kleinere posten 81 voordeel
WWB-W-deel 130 nadeel
Totaal 81 voordeel 130 nadeel
In 2006 is het ministerie van SZW overgegaan tot het terugvorderen van een
bedrag van 130.000 wegens een volgens het Ministerie onrechtmatige
besteding van het Werkdeel van de WWB. Deze onrechtmatige besteding houdt
in dat niet in alle gevallen is voldaan aan de gemeentelijke Verordening
Overgangsrecht Gesubsidieerde arbeid 2004. De gemeente Leeuwarden is
hiertegen in bezwaar gegaan. In dit bezwaar wordt aangegeven dat de
gemeente wel voldoet aan de Wet Werk en Bijstand, maar niet aan de
gemeentelijke regels. Het is daarmee wel een rechtmatigheidfout, maar geen
wettelijk onrechtmatig besteed bedrag. Het bezwaarschrift zal in 2007 worden
behandeld.
Vanuit het voorzichtigheidsprincipe is de terugvordering in 2006 als last
verantwoord.
Inkomensvoor- Onder de inkomensvoorzieningen laten de diverse regelingen de volgende
ziening afwijkingen zien:
x 1.000
Omschrijving
Lasten
Baten
WWB
1.250
nadeel
725
nadeel
Bbz
1.563
nadeel
1.572
voordeel
Wik
113
nadeel
107
voordeel
IOAW
789
voordeel
789
nadeel
IOAZ
174
voordeel
172
nadeel
Subtotaal uitkeringen
1.964
nadeel
7
nadeel
Sociale Recherche Fryslan
105
nadeel
104
voordeel
Totaal
2.068
nadeel
97
voordeel
Wet Werk en
Bijstand
Hieronder volgt de nadere toelichting per regeling.
Omschrijving
Uitkeringen WWB
Terugvorderingen
Diverse kleinere posten
x 1.000
Lasten Baten
1.023 nadeel 886 nadeel
225 nadeel 167 voordeel
2 nadeel 6 nadeel
Totaal 1.250 nadeel 725 nadeel
Zoals in de Tussenrapportage 2006 al is aangegeven, is de uitstroom van
cliënten uit de WWB langzamer op gang gekomen dan eerder was verwacht.
Onderstaand is dit in de grafiek af te lezen.
110
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5)
Aantallen WWB raming 2006 en realisatie t/m 31 december 2006
4.500
- Raming 2006
- Werkelijk t/m 31 -decembe r
4.100
4.000
3.900
Jan Febr Apr Mei Jun Jul Aug Sept Okt Nov
Dec (2005) Dec (2006)
Ondanks dat we per 31 december 2006 op 3.990 WWB cliënten zijn uitgekomen
en dus de geraamde eindstand van 4.037 WWB cliënten hebben gehaald, is het
gemiddelde aantal WWB bijstandgerechtigden hoger dan begroot. Begroot was
een gemiddeld aantal van 4.191 en in werkelijkheid zijn het gemiddeld 4.266
geworden. Dit levert een nadelig verschil op van 944.000. Verder is nog een
kleine negatieve afwijking van 79.000 te melden.
Het Rijk heeft het definitieve macrobudget in oktober 2006 lager vastgesteld.
Hierdoor valt het gemeentelijk deel van het WWB Inkomensdeel 2006
886.000 lager uit.
Aan terugvorderingen is per saldo 58.000 minder ontvangen dan het in de
begroting opgenomen bedrag van 1.400.000. De terugloop in ontvangsten
heeft te maken met het eveneens teruglopende aantal WWB cliënten.
x 1.000
Omschrijving
Lasten
Baten
Uitkeringen
1.187
nadeel
1.104
voordeel
Rente en aflossing
86
voordeel
Onderzoekskosten
172
nadeel
151
voordeel
Afwikkeling 2005
199
nadeel
199
voordeel
Onttrekking Fonds Werk en
Inkomen
28
voordeel
Diverse kleinere posten
5
nadeel
4
voordeel
Totaal
1.563
nadeel
1.572
voordeel
BBZ
Werk en
Inkomen
In 2006 is voor een bedrag van 1.187.000 meer Bbz-uitkeringen (Besluit
bijstandverlening zelfstandigen) en leningen verstrekt dan begroot. Het Rijk
neemt het grootste gedeelte hiervan voor zijn rekening. De baten uit
aflossingen zijn 86.000 hoger dan begroot.
De hogere onderzoekskosten (externe adviezen) worden voor 75% door het
Rijk vergoed. Ook tegenover de hogere afwikkelingskosten 2005 staat een
hogere Rijksbijdrage.
In 2006 is voor 113.500 meer aan uitkeringen verstrekt dan begroot.
Deze hogere lasten worden grotendeels door het Rijk vergoed.
111