2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5) Aan het onderdeel WWB re-integratie is voor een bedrag van 93.000 meer uren besteed aan het actualiseren van de re-integratieverordening en de beleidsregels. De overige apparaatskosten van 56.000 worden verder niet toegelicht. Kapitaallasten Deze afwijkingen worden niet toegelicht. Overige verschillen Arbeidsmarkt en Sociale Integratie x 1.000 Omschrijving Lasten Baten Diverse kleinere posten 81 voordeel WWB-W-deel 130 nadeel Totaal 81 voordeel 130 nadeel In 2006 is het ministerie van SZW overgegaan tot het terugvorderen van een bedrag van 130.000 wegens een volgens het Ministerie onrechtmatige besteding van het Werkdeel van de WWB. Deze onrechtmatige besteding houdt in dat niet in alle gevallen is voldaan aan de gemeentelijke Verordening Overgangsrecht Gesubsidieerde arbeid 2004. De gemeente Leeuwarden is hiertegen in bezwaar gegaan. In dit bezwaar wordt aangegeven dat de gemeente wel voldoet aan de Wet Werk en Bijstand, maar niet aan de gemeentelijke regels. Het is daarmee wel een rechtmatigheidfout, maar geen wettelijk onrechtmatig besteed bedrag. Het bezwaarschrift zal in 2007 worden behandeld. Vanuit het voorzichtigheidsprincipe is de terugvordering in 2006 als last verantwoord. Inkomensvoor- Onder de inkomensvoorzieningen laten de diverse regelingen de volgende ziening afwijkingen zien: x 1.000 Omschrijving Lasten Baten WWB 1.250 nadeel 725 nadeel Bbz 1.563 nadeel 1.572 voordeel Wik 113 nadeel 107 voordeel IOAW 789 voordeel 789 nadeel IOAZ 174 voordeel 172 nadeel Subtotaal uitkeringen 1.964 nadeel 7 nadeel Sociale Recherche Fryslan 105 nadeel 104 voordeel Totaal 2.068 nadeel 97 voordeel Wet Werk en Bijstand Hieronder volgt de nadere toelichting per regeling. Omschrijving Uitkeringen WWB Terugvorderingen Diverse kleinere posten x 1.000 Lasten Baten 1.023 nadeel 886 nadeel 225 nadeel 167 voordeel 2 nadeel 6 nadeel Totaal 1.250 nadeel 725 nadeel Zoals in de Tussenrapportage 2006 al is aangegeven, is de uitstroom van cliënten uit de WWB langzamer op gang gekomen dan eerder was verwacht. Onderstaand is dit in de grafiek af te lezen. 110 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5) Aantallen WWB raming 2006 en realisatie t/m 31 december 2006 4.500 - Raming 2006 - Werkelijk t/m 31 -decembe r 4.100 4.000 3.900 Jan Febr Apr Mei Jun Jul Aug Sept Okt Nov Dec (2005) Dec (2006) Ondanks dat we per 31 december 2006 op 3.990 WWB cliënten zijn uitgekomen en dus de geraamde eindstand van 4.037 WWB cliënten hebben gehaald, is het gemiddelde aantal WWB bijstandgerechtigden hoger dan begroot. Begroot was een gemiddeld aantal van 4.191 en in werkelijkheid zijn het gemiddeld 4.266 geworden. Dit levert een nadelig verschil op van 944.000. Verder is nog een kleine negatieve afwijking van 79.000 te melden. Het Rijk heeft het definitieve macrobudget in oktober 2006 lager vastgesteld. Hierdoor valt het gemeentelijk deel van het WWB Inkomensdeel 2006 886.000 lager uit. Aan terugvorderingen is per saldo 58.000 minder ontvangen dan het in de begroting opgenomen bedrag van 1.400.000. De terugloop in ontvangsten heeft te maken met het eveneens teruglopende aantal WWB cliënten. x 1.000 Omschrijving Lasten Baten Uitkeringen 1.187 nadeel 1.104 voordeel Rente en aflossing 86 voordeel Onderzoekskosten 172 nadeel 151 voordeel Afwikkeling 2005 199 nadeel 199 voordeel Onttrekking Fonds Werk en Inkomen 28 voordeel Diverse kleinere posten 5 nadeel 4 voordeel Totaal 1.563 nadeel 1.572 voordeel BBZ Werk en Inkomen In 2006 is voor een bedrag van 1.187.000 meer Bbz-uitkeringen (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) en leningen verstrekt dan begroot. Het Rijk neemt het grootste gedeelte hiervan voor zijn rekening. De baten uit aflossingen zijn 86.000 hoger dan begroot. De hogere onderzoekskosten (externe adviezen) worden voor 75% door het Rijk vergoed. Ook tegenover de hogere afwikkelingskosten 2005 staat een hogere Rijksbijdrage. In 2006 is voor 113.500 meer aan uitkeringen verstrekt dan begroot. Deze hogere lasten worden grotendeels door het Rijk vergoed. 111

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 173