2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5) Kunstenaars IOAW Het aantal IOAW'ers (Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers) dat een uitkering ontvangt, is lager uitgevallen dan begroot. Er is daardoor 925.700 minder aan uitkeringen verstrekt. Hiervan is 137.000 toegevoegd aan het Fonds voor Werk en Inkomen, waardoor de reserveringen hoger zijn dan begroot. Per saldo zijn de lasten dus 789.000 lager. Een deel van de uitgaven voor de IOAW is door het rijk gebudgetteerd en een deel wordt op declaratiebasis verrekend met het Rijk. De rijksvergoeding valt (na aftrek van de overige hogere baten van per saldo 9.600) daardoor 779.100 lager uit. Wanneer op het gebudgetteerde deel geld wordt overgehouden mag dat worden behouden. Dat bedrag wordt toegevoegd aan het Fonds Werk en Inkomen. IOAZ Het aantal IOAZ'ers (Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsonge schikte Zelfstandigen) dat een uitkering heeft ontvangen is lager uitgevallen dan begroot. Daardoor is er 209.500 minder aan uitkeringen verstrekt. Hievan is het overschot op de IOAZ van 35.500 toegevoegd aan het Fonds voor Werk en Inkomen. Hierdoor zijn de reserveringslasten hoger dan begroot. Per saldo zijn de lasten dus 174.000 lager. Ook hier is een deel van de uitgaven voor de IOAZ door het rijk gebudgetteerd en wordt een deel op declaratiebasis verrekend met het rijk. De rijksvergoeding valt (na aftrek van de overige hogere baten van per saldo 5.200) daardoor 167.000 lager uit. Ook hier geldt dat wanneer op het gebudgetteerde deel geld wordt overgehouden dit mag worden behouden. Dat bedrag wordt toegevoegd aan het Fonds Werk en Inkomen. Handhaving De hogere lasten bestaan uit de nagekomen kosten voor de Sociale Recherche Fryslan uit 2005. Deze lasten zijn vervolgens verrekend met de betreffende gemeenten waardoor er voor ongeveer hetzelfde bedrag hogere baten zijn ontstaan. x 1.000 Armoede Omschrijving Lasten Baten bestrijding Koopkrachtreparatie 410 voordeel Ziektekostenverzekering 193 nadeel 172 voordeel Overige bijzondere bijstand 143 voordeel Diverse kleinere posten 123 nadeel 10 voordeel Totaal 237 voordeel 182 voordeel Minima- Qp de bijzondere bijstand om niet is een voordeel ontstaan van 545.000. regelingen Djt js grotendeels veroorzaakt door het eind 2006 ontvangen rijksbudget voor koopkrachtreparatie van 410.000. Hiermee is het budget wel verhoogd, maar er zijn nog geen uitgaven gedaan. Voorstellen hiertoe volgen in 2007. De kosten voor de aanvullende ziektekostenverzekering zijn hoger omdat de nagekomen afrekening over 2005 hoger uitviel. Pas eind 2006 begonnen de kosten weer af te nemen als gevolg van lagere klantenaantallen. De lasten zijn daardoor 193.000 hoger dan begroot. Wel is er meer teruggevorderd, waardoor op de baten een voordeel van 172.000 is ontstaan. Op de overige bijzondere bijstand om niet is een voordeel ontstaan van €143.000. Dit is voornamelijk het gevolg van een daling in de te verstrekken aanvullende bijzondere bijstand voor jongeren onder 21 jaar. Dit komt doordat het aantal jongeren met een uitkering verder is afgenomen (van 160 eind 2005 112 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5) naar 118 eind 2006). De overige minimaregelingen laten een voordeel zien van per saldo 13.000. Kinderopvang Hej. voordeel van 141.000 is ontstaan op kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie. Alleen aangewezen doelgroepen kunnen gebruik maken van deze regeling. Deze doelgroepen moeten voldoen aan gestelde eisen. Het aantal aanvragen is verminderd ten opzichte van het overgangsjaar 2005, omdat de regeling in 2006 strikt is toegepast. Daarnaast heeft het Rijk in 2006 extra kinderopvangmiddelen beschikbaar gesteld voor de groep van mensen met een baan, waarvan de partner chronisch ziek is. De indruk bestaat dat deze groep (nog) niet veel gebruik maakt van de regeling, hoewel er toch veel bekendheid aan wordt gegeven via Thuiszorg, Kinderopvang, Sociale zaken en re-integratiebedrijven. In 2007 is de regeling uitgebreid met 2 nieuwe doelgroepen: mantelzorgers en mensen die vrijwilligerswerk doen in het kader van re-integratie. Eindconclusie De economische gunstige ontwikkeling in 2006 gecombineerd met het inzetten van gerichte maatregelen zijn zichtbaar in de resultaten van het programma Werk en Inkomen over 2006. Het aantal bijstandsgerechtigden is gedaald, de uitstroom uit re-integratietrajecten naar regulier betaalde arbeid is in relatie tot de planning meer dan behaald, het gebruik van armoede bestrijdende maatregelen is over de hele linie licht gedaald. 113

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 174