2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5)
Kunstenaars
IOAW Het aantal IOAW'ers (Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk
Arbeidsongeschikte Werknemers) dat een uitkering ontvangt, is lager
uitgevallen dan begroot. Er is daardoor 925.700 minder aan uitkeringen
verstrekt. Hiervan is 137.000 toegevoegd aan het Fonds voor Werk en
Inkomen, waardoor de reserveringen hoger zijn dan begroot. Per saldo zijn de
lasten dus 789.000 lager.
Een deel van de uitgaven voor de IOAW is door het rijk gebudgetteerd en een
deel wordt op declaratiebasis verrekend met het Rijk. De rijksvergoeding valt
(na aftrek van de overige hogere baten van per saldo 9.600) daardoor
779.100 lager uit. Wanneer op het gebudgetteerde deel geld wordt
overgehouden mag dat worden behouden. Dat bedrag wordt toegevoegd aan
het Fonds Werk en Inkomen.
IOAZ Het aantal IOAZ'ers (Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsonge
schikte Zelfstandigen) dat een uitkering heeft ontvangen is lager uitgevallen
dan begroot. Daardoor is er 209.500 minder aan uitkeringen verstrekt. Hievan
is het overschot op de IOAZ van 35.500 toegevoegd aan het Fonds voor Werk
en Inkomen. Hierdoor zijn de reserveringslasten hoger dan begroot. Per saldo
zijn de lasten dus 174.000 lager.
Ook hier is een deel van de uitgaven voor de IOAZ door het rijk gebudgetteerd
en wordt een deel op declaratiebasis verrekend met het rijk. De rijksvergoeding
valt (na aftrek van de overige hogere baten van per saldo 5.200) daardoor
167.000 lager uit. Ook hier geldt dat wanneer op het gebudgetteerde deel
geld wordt overgehouden dit mag worden behouden.
Dat bedrag wordt toegevoegd aan het Fonds Werk en Inkomen.
Handhaving De hogere lasten bestaan uit de nagekomen kosten voor de Sociale Recherche
Fryslan uit 2005. Deze lasten zijn vervolgens verrekend met de betreffende
gemeenten waardoor er voor ongeveer hetzelfde bedrag hogere baten zijn
ontstaan.
x 1.000
Armoede
Omschrijving
Lasten
Baten
bestrijding
Koopkrachtreparatie
410
voordeel
Ziektekostenverzekering
193
nadeel
172
voordeel
Overige bijzondere bijstand
143
voordeel
Diverse kleinere posten
123
nadeel
10
voordeel
Totaal
237
voordeel
182
voordeel
Minima- Qp de bijzondere bijstand om niet is een voordeel ontstaan van 545.000.
regelingen Djt js grotendeels veroorzaakt door het eind 2006 ontvangen rijksbudget voor
koopkrachtreparatie van 410.000. Hiermee is het budget wel verhoogd, maar
er zijn nog geen uitgaven gedaan. Voorstellen hiertoe volgen in 2007.
De kosten voor de aanvullende ziektekostenverzekering zijn hoger omdat de
nagekomen afrekening over 2005 hoger uitviel. Pas eind 2006 begonnen de
kosten weer af te nemen als gevolg van lagere klantenaantallen. De lasten zijn
daardoor 193.000 hoger dan begroot. Wel is er meer teruggevorderd,
waardoor op de baten een voordeel van 172.000 is ontstaan.
Op de overige bijzondere bijstand om niet is een voordeel ontstaan van
€143.000. Dit is voornamelijk het gevolg van een daling in de te verstrekken
aanvullende bijzondere bijstand voor jongeren onder 21 jaar. Dit komt doordat
het aantal jongeren met een uitkering verder is afgenomen (van 160 eind 2005
112
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Werk en Inkomen (5)
naar 118 eind 2006). De overige minimaregelingen laten een voordeel zien van
per saldo 13.000.
Kinderopvang Hej. voordeel van 141.000 is ontstaan op kinderopvang op basis van sociaal
medische indicatie.
Alleen aangewezen doelgroepen kunnen gebruik maken van deze regeling. Deze
doelgroepen moeten voldoen aan gestelde eisen. Het aantal aanvragen is
verminderd ten opzichte van het overgangsjaar 2005, omdat de regeling in
2006 strikt is toegepast.
Daarnaast heeft het Rijk in 2006 extra kinderopvangmiddelen beschikbaar
gesteld voor de groep van mensen met een baan, waarvan de partner chronisch
ziek is. De indruk bestaat dat deze groep (nog) niet veel gebruik maakt van de
regeling, hoewel er toch veel bekendheid aan wordt gegeven via Thuiszorg,
Kinderopvang, Sociale zaken en re-integratiebedrijven.
In 2007 is de regeling uitgebreid met 2 nieuwe doelgroepen: mantelzorgers en
mensen die vrijwilligerswerk doen in het kader van re-integratie.
Eindconclusie De economische gunstige ontwikkeling in 2006 gecombineerd met het inzetten
van gerichte maatregelen zijn zichtbaar in de resultaten van het programma
Werk en Inkomen over 2006. Het aantal bijstandsgerechtigden is gedaald, de
uitstroom uit re-integratietrajecten naar regulier betaalde arbeid is in relatie tot
de planning meer dan behaald, het gebruik van armoede bestrijdende
maatregelen is over de hele linie licht gedaald.
113