Blad 12 De heer Van der Wal (PAL/GL): PAL/GL heeft een voorstel gedaan voor een fonds om wat te doen aan de bevordering van sociale huurwoningen in de nieuwbouwwijken. Er zitten altijd onrendabele toppen aan. Woningbouwcorporaties zullen vragen om wat aan de grondprijzen te doen. Dat kan in de Zuidlanden niet. Daarom een fonds om het in te zetten in de sociale woningbouw in de nieuwbouwwijken. De wijken moeten naar bevolkingsgroep niet eenzijdig ontwikkeld worden. De heer Ziilstra (PvdA): Het gaat ook om duurzaamheid. De gedachte is erg boeiend om die te gaan onderzoeken. Men zal ook naar de financiële consequenties moeten kijken. Infrastructuur en bereikbaarheid Mevrouw De Vries (WD): Waarom staat de PvdA er niet bij? Voor het vestigingsbeleid is de bereikbaarheid cruciaal. De heer Zwart (PvdA): Men baseert zich op het college-akkoord. Een specifiek punt was daarin de infrastructuur en de bereikbaarheid van Leeuwarden. Dat onderschrijft de PvdA volledig. Men vond het niet nodig om het nog eens te herhalen. De hear Posthumus (FNP): De Suderseeline soe wol öffierd wurde kinne. De twa partijen dy't it kolleezje fan Deputearre Steaten foarmje wolle hawwe yn it koersdokumint fêstlein dat as der oanlein wurde mocht dat der dan gjin eigen jild by lein wurdt. Dat soe Ljouwert oemimme kinne en it jild (goed 12 miljoen) kin dan nei de algemiene reserve. De heer Zwart (PvdA): Het college heeft daar al een afspraak over gemaakt. De helft inzetten voor de infrastructurele plannen. De heer Van Paaien (CU): Waarom wil het CDA de FEC-Citybus afschaffen? Het parkeren in de binnenstad wil men toch ontmoedigen? Mevrouw Koster (CDA): Er wordt weinig gebruik gemaakt van de FEC-Citybus. Men wil de periode van inzet bekijken (2010) hoe het verder werkt. Men moet misschien kijken naar een andere oplossing als blijkt dat het niet zo succesvol is. De heer Van Paaien (CU): Men wil dus eerst eigenlijk een evaluatie. Mevrouw Koster (CDA): Men zal moeten kijken hoeveel mensen gebruik van de bus maken. De heer Van Paaien (CU): Men zal het moeten evalueren. Maar hij is het er niet mee eens zoals het door het CDA hier aangegeven staat. De heer Stoelinga (NLP): Sluit zich bij die woorden aan. Het GVVP is het uitgangspunt. Er zit o.a. een ontsluiting van de parkeergarage in. Daar kan men vraagtekens bij zetten. Er zit ook een onderzoek in naar het beweegbaar maken van de brug in de Prins Hendrikstraat. Men kan wel het GVVP onderschrijven, maar is Leeuwarden met de uitvoering van die werken gediend? Het Zaailand/Beursplein zou een verblijfsgebied met hooguit langzaam verkeer moeten zijn. De winkels moeten goed bevoorraad kunnen worden. En de nieuwe parkeergarage moet goed bereikbaar zijn. Dat laatste moet men van de eerste twee scheiden. De NLP twijfelt eraan of men op deze wijze met het programma verder kan. De heer Hoogterp (PAL/GL): Men heeft bij het speerpunt net als de WD de betaalwijze ingebracht. PAL/GL zou de parkeertarieven willen matigen voor schone auto's. Heel Blad 13 veel steden in Europa hebben een gedifferentieerd parkeertarief. Gezien de luchtkwaliteit in de binnenstad en ook met het oog op het imago van duurzaamheid hoeft Leeuwarden niet achter te blijven. Dus met een initiatief komen voor een gedifferentieerd parkeertarief. Mevrouw De Vries (VVD): De WD bedoelt dat betaald parkeren met meer mogelijkheden omkleed moet zijn. Het gaat dus om het betaalgemak. De heer Kalsbeek (SP): Verbaast zich over de uitspraak van de heer Hoogterp dat ze best met een Hummer mogen komen als men maar wil betalen. De heer Hoogterp (PAL/GL): Dat was meer als een grapje bedoeld. Maar je kunt wel extra laten betalen. Mevrouw De Vries (WD): Men moet ook kijken naar het economische aspect voor de binnenstad. Het zou niet goed zijn voor de middenstanders in de binnenstad als men er niet meer zou kunnen parkeren. De heer Hoogterp (PAL/GL): De WD maakt de fout dat men economisch als tegenstelling van duurzaam ziet. De heer Zwart (PvdA): Stelt voor de discussie af te sluiten. De voorzitter vindt dat het inderdaad al goed uitgekauwd is. Dienstverlening Mevrouw Koster (CDA): Het intemetloket wordt door een aantal fracties genoemd. Dat kost veel geld. Wat zal het effect zijn op de klantvriendelijkheid? Waarom geven de PvdA en de WD er prioriteit aan? Mevrouw De Vries (VVD): Het structurele deel wordt binnen de organisatie opgevangen. Men kan dan bereikbaarheid van 24 uur ook garanderen. De heer Zwierenberg (PvdA): Het is een belangrijke investering. Er ontstaat een goede kwaliteit van de dienstverlening en het bespaart uiteindelijk op de kosten. Meer diensten voor lagere kosten. Politiek bestuur De heer Stoker (CU): Vindt de heer Posthumus het kletsen met Basken belangrijker dan het wegwerken van wachtlijsten bij maatschappelijk werk? De stedenband is volgens hem geen gemeentelijke kerntaak. De hear Posthumus (FNP): De stêdeban: mei wat foar stéden wol men eventueel kontakten oanknoopje? Men moat gjin twadde Oijol krije. Yn de Baltyske steaten binne nijsgjirrige üntwikkelingen. De screening fan VNG-intemational moat de gaadlikens oantsjutte en oars hoecht it foar de FNP ek net. De saak fan de tolken wie in oar ünderwerp. De heer Stoker (CU): Is blij met de constatering dat de stedenband weinig oplevert. Mevrouw Dikken (PvdA): Burgemeester Dales heeft een aantal ideeën over een stedenband. Men moet er van beide kanten wat aan hebben. De PvdA wacht het voorstel van de burgemeester af.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 17