Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost?
Analyse en Toelichting
Autoverkeer
2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7)
x 1.000,"
Begroting 2006 na wijziging
Kapitaal- Apparaats-
Overige
Totale
Totale
Beleidsproducten
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
Saldo
012
Openbaar vervoer
119
3.447
3.567
3.417
-150
013
Spoorlijnen
13
115
128
-128
014
Waterwerken
16
190
381
587
50
-536
015
Verhardingen
2.115
982
2.487
5.584
25
-5.559
016
Kunstwerken
2.152
558
917
3.627
2.194
-1.433
017
Verkeersmaatregelen
151
209
142
503
-503
018
Verkeer en vervoer
210
315
293
818
68
-750
019
Parkeren
756
1.230
670
2.656
3.454
797
5.401
3.616
8.453
17.470
9.208
-8.262
x 1.000,-
Rekening 2006
Kapitaal- Apparaats-
Overige
Totale
Totale
Beleidsproducten
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
Saldo
012
Openbaar vervoer
125
3.493
3.619
3.496
-123
013
Spoorlijnen
10
115
124
-124
014
Waterwerken
16
163
490
669
158
-511
015
Verhardingen
2.012
985
2.462
5.460
95
-5.364
016
Kunstwerken
2.163
782
758
3.703
2.259
-1.444
017
Verkeersmaatregelen
122
193
130
445
-445
018
Verkeer en vervoer
169
346
220
736
43
-693
019
Parkeren
618
1.199
1.353
3.171
3.968
797
5.099
3.805
9.021
17.925
10.019
-7.907
x 1.000,"
Resultaat 2006
Kapitaal- Apparaats-
Overige
Totale
Totale
Beleidsproducten
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
Saldo
012
Openbaar vervoer
-6
-46
-52
79
27
013
Spoorlijnen
4
0
4
4
014
Waterwerken
0
27
-109
-82
108
26
015
Verhardingen
103
-4
25
124
70
195
016
Kunstwerken
-10
-225
159
-76
64
-11
017
Verkeersmaatregelen
30
16
12
58
58
018
Verkeer en vervoer
41
-31
73
83
-25
57
019
Parkeren
138
31
-683
-514
514
0
302
-189
-568
-455
811
355
x 1.000,-
Lasten en baten 2006
Kapitaal-
Apparaats
Overige
Totale
Totale
Saldo
totale programma
lasten
kosten
lasten
lasten
Baten
A
Begroting 2006 primitief
3.504
3.586
8.685
15.776
7.512
-8.264
B
Begroting 2006 na wijziging
5.401
3.616
8.453
17.470
9.208
-8.262
C
Rekening 2006
5.099
3.805
9.021
17.925
10.019
-7.907
Resultaat B-C
302
-189
-568
-455
811
355
138
2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7)
Algemeen Om de effectiviteit van het huidige verkeers- en vervoersbeleid te kunnen
meten en snel en passend te kunnen ingrijpen, moeten de ontwikkelingen in
het verkeer en vervoer op een adequate wijze worden gevolgd met een
doeltreffend systeem van monitoring. Het systeem van monitoring heeft
inmiddels vorm gekregen binnen de programmabegroting. Er zijn 18
indicatoren ontwikkeld. Deze 18 indicatoren zijn toegesneden op het meten
van de effecten van het beleid zoals verwoord in het Gemeentelijk Verkeers-
en Vervoersplan (GVVP) en zijn voornamelijk concreet en meetbaar (SMART).
De nulmeting op deze indicatoren heeft in 2005 plaatsgevonden. Aangezien
de metingen tweejaarlijks plaatsvinden zijn er over 2006 geen gegevens van
effecten beschikbaar. In 2007 zal een vervolgmeting worden uitgevoerd.
Beleidsproduct: Verkeer en vervoer
Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Afwijkingen geen
Wat wilden we daarvoor doen en wat hebben we gedaan?
Afwijkingen;
Stadsring. De voorbereidingen in 2006 van de uitbouw van de kruispunten in de
stadsring west (gedeelte ringweg van Valeriusplein tot en met Oostergoplein)
hebben meer tijd gevergd dan was voorzien. De oorzaak van de langere
voorbereidingstijd ligt in een noodzakelijk gebleken bredere en
gedetailleerdere studie naar de verkeersafwikkeling in het invloedsgebied van
de kruispunten in combinatie met de stedenbouwkundige inpasbaarheid van
de kruispunten en een stedenbouwkundige visie op de stadsring in zijn volle
omvang. Deze bredere studie is noodzakelijk om te komen tot een duurzaam
inrichtingsvoorstel voor de kruispunten in de stadsring die zijn berekend op de
toekomst. Medio 2007 bestaat meer duidelijkheid over het gewenste pakket
aan samenhangende maatregelen voor de aanpak van de kruispunten in de
stadsring. Dit is de basis voor een nieuwe prioriteitsafweging voor de volgorde
van de uitvoering. Die prioriteitsafweging zal vervolgens tot uitdrukking
komen in het programma infrastructuur 2008 dat u in november 2007 ter
besluitvorming krijgt aangeboden.
Voor het programma infrastructuur 2007 wordt - hangende het
bovengenoemde onderzoek naar de ruimtelijke inpassing van maatregelen
aan de stadsring - ingezet op het inplannen van uitvoeringsmaatregelen die
los staan van de integrale studie naar de stadsring. De aanpak van een
ongelijkvloerse oversteek voor langzaam verkeer bij het Oostergoplein (zie de
omschrijving bij fietsprojecten) is hiervan een voorbeeld. Door de aanleg van
een ongelijkvloerse oversteek bij het Oostergoplein wordt de doorstroming
van zowel het autoverkeer op de stadsring als het overstekend fietsverkeer op
de stadsring bevorderd.
Westelijke Het 17 juli 2006 vastgestelde schetsontwerp wordt voor fase 1 uitgewerkt tot
invalsweg een voorlopig ontwerp met definitieve financiering. Deze wordt in 2007
voorgelegd aan de raad. Producten van het voorlopige ontwerp zijn onder
139