Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost? Analyse en Toelichting Autoverkeer 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7) x 1.000," Begroting 2006 na wijziging Kapitaal- Apparaats- Overige Totale Totale Beleidsproducten lasten kosten lasten lasten Baten Saldo 012 Openbaar vervoer 119 3.447 3.567 3.417 -150 013 Spoorlijnen 13 115 128 -128 014 Waterwerken 16 190 381 587 50 -536 015 Verhardingen 2.115 982 2.487 5.584 25 -5.559 016 Kunstwerken 2.152 558 917 3.627 2.194 -1.433 017 Verkeersmaatregelen 151 209 142 503 -503 018 Verkeer en vervoer 210 315 293 818 68 -750 019 Parkeren 756 1.230 670 2.656 3.454 797 5.401 3.616 8.453 17.470 9.208 -8.262 x 1.000,- Rekening 2006 Kapitaal- Apparaats- Overige Totale Totale Beleidsproducten lasten kosten lasten lasten Baten Saldo 012 Openbaar vervoer 125 3.493 3.619 3.496 -123 013 Spoorlijnen 10 115 124 -124 014 Waterwerken 16 163 490 669 158 -511 015 Verhardingen 2.012 985 2.462 5.460 95 -5.364 016 Kunstwerken 2.163 782 758 3.703 2.259 -1.444 017 Verkeersmaatregelen 122 193 130 445 -445 018 Verkeer en vervoer 169 346 220 736 43 -693 019 Parkeren 618 1.199 1.353 3.171 3.968 797 5.099 3.805 9.021 17.925 10.019 -7.907 x 1.000," Resultaat 2006 Kapitaal- Apparaats- Overige Totale Totale Beleidsproducten lasten kosten lasten lasten Baten Saldo 012 Openbaar vervoer -6 -46 -52 79 27 013 Spoorlijnen 4 0 4 4 014 Waterwerken 0 27 -109 -82 108 26 015 Verhardingen 103 -4 25 124 70 195 016 Kunstwerken -10 -225 159 -76 64 -11 017 Verkeersmaatregelen 30 16 12 58 58 018 Verkeer en vervoer 41 -31 73 83 -25 57 019 Parkeren 138 31 -683 -514 514 0 302 -189 -568 -455 811 355 x 1.000,- Lasten en baten 2006 Kapitaal- Apparaats Overige Totale Totale Saldo totale programma lasten kosten lasten lasten Baten A Begroting 2006 primitief 3.504 3.586 8.685 15.776 7.512 -8.264 B Begroting 2006 na wijziging 5.401 3.616 8.453 17.470 9.208 -8.262 C Rekening 2006 5.099 3.805 9.021 17.925 10.019 -7.907 Resultaat B-C 302 -189 -568 -455 811 355 138 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7) Algemeen Om de effectiviteit van het huidige verkeers- en vervoersbeleid te kunnen meten en snel en passend te kunnen ingrijpen, moeten de ontwikkelingen in het verkeer en vervoer op een adequate wijze worden gevolgd met een doeltreffend systeem van monitoring. Het systeem van monitoring heeft inmiddels vorm gekregen binnen de programmabegroting. Er zijn 18 indicatoren ontwikkeld. Deze 18 indicatoren zijn toegesneden op het meten van de effecten van het beleid zoals verwoord in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) en zijn voornamelijk concreet en meetbaar (SMART). De nulmeting op deze indicatoren heeft in 2005 plaatsgevonden. Aangezien de metingen tweejaarlijks plaatsvinden zijn er over 2006 geen gegevens van effecten beschikbaar. In 2007 zal een vervolgmeting worden uitgevoerd. Beleidsproduct: Verkeer en vervoer Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? Afwijkingen geen Wat wilden we daarvoor doen en wat hebben we gedaan? Afwijkingen; Stadsring. De voorbereidingen in 2006 van de uitbouw van de kruispunten in de stadsring west (gedeelte ringweg van Valeriusplein tot en met Oostergoplein) hebben meer tijd gevergd dan was voorzien. De oorzaak van de langere voorbereidingstijd ligt in een noodzakelijk gebleken bredere en gedetailleerdere studie naar de verkeersafwikkeling in het invloedsgebied van de kruispunten in combinatie met de stedenbouwkundige inpasbaarheid van de kruispunten en een stedenbouwkundige visie op de stadsring in zijn volle omvang. Deze bredere studie is noodzakelijk om te komen tot een duurzaam inrichtingsvoorstel voor de kruispunten in de stadsring die zijn berekend op de toekomst. Medio 2007 bestaat meer duidelijkheid over het gewenste pakket aan samenhangende maatregelen voor de aanpak van de kruispunten in de stadsring. Dit is de basis voor een nieuwe prioriteitsafweging voor de volgorde van de uitvoering. Die prioriteitsafweging zal vervolgens tot uitdrukking komen in het programma infrastructuur 2008 dat u in november 2007 ter besluitvorming krijgt aangeboden. Voor het programma infrastructuur 2007 wordt - hangende het bovengenoemde onderzoek naar de ruimtelijke inpassing van maatregelen aan de stadsring - ingezet op het inplannen van uitvoeringsmaatregelen die los staan van de integrale studie naar de stadsring. De aanpak van een ongelijkvloerse oversteek voor langzaam verkeer bij het Oostergoplein (zie de omschrijving bij fietsprojecten) is hiervan een voorbeeld. Door de aanleg van een ongelijkvloerse oversteek bij het Oostergoplein wordt de doorstroming van zowel het autoverkeer op de stadsring als het overstekend fietsverkeer op de stadsring bevorderd. Westelijke Het 17 juli 2006 vastgestelde schetsontwerp wordt voor fase 1 uitgewerkt tot invalsweg een voorlopig ontwerp met definitieve financiering. Deze wordt in 2007 voorgelegd aan de raad. Producten van het voorlopige ontwerp zijn onder 139

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 187