Blad 4 bewerkstelligen. Daartoe is een voorstel nieuw beleid ingediend van 560.000 (prioriteit 14). De thans beschikbaar gestelde rijksmiddelen voor 2007 en 2008 zijn ingezet, om het voorstel voor nieuw beleid voor schuldhulpverlening incidenteel in 2008 te honoreren. De middelen voor 2009 komen via de meicirculaire 2008 beschikbaar. De raming is op dit moment ongeveer 150.000. Deze middelen zullen te zijner tijd als taakmutatie ten behoeve van dit "dossier" worden gereserveerd Naast bovenstaande taakmutaties komen via de septembercirculaire de onderstaande taakmutaties beschikbaar. Ook deze middelen zijn gereserveerd. (bedragen in Overzicht taakmutaties gemeentefonds september 2 0 07 Europese dienstenrichtlijn Kinderopvang medische problematiek Excessieve kosten archeologie Bescherming archeologisch erfgoed Groepsverkleining ZMLK 2007 2008 Inc. Str. 6.000 Incidenteel 2 6.0 00 Structureel 8.000 Structureel 13.000 Incidenteel 9.000 Structureel 4WWB. De verwachting dat de gemeente over voldoende informatie zouden beschikken om de geraamde uitgaven en inkomsten in de meerjarenraming voor WWB te kunnen actualiseren is helaas niet uitgekomen. Het is vooral de aanhoudende onduidelijkheid over het rijksbudget WWB-Inkomensdeel die maakt dat we op dit moment niet tot een verantwoorde integrale actualisatie (inkomsten, uitgaven over de gehele beleidsplanperiode inclusief de directe en indirecte effecten op de algemene uitkering uit het gemeentefonds) kunnen overgaanWe weten dat het bij standsvolumeen daarmee de bijstandsuitgaven, ten opzichte van wat in de meerjarenraming is opgenomen flink lager is door de sterke afname van het aantal bijstandsgerechtigden in 2007. Maar die daling zal zeker gevolgd worden door een eveneens stevige daling van het rijksbudget de komende jaren. Bovendien zal die daling voor vier jaar worden vastgezet. Pas als daarover meer duidelijkheid is (niveau waarop het macrobudget wordt vastgezet, afspraken over eventuele tussentijdse aanpassing) kan tot een betrouwbare actualisatie worden overgegaan die houvast biedt. 5. Financiële positie op basis van septembercirculaire 2007 Na het verwerken van de mutaties als gevolg van de septembercirculaire ontstaat het volgende actuele financiële beeld. Blad 5 (bedragen in tabellen x 1.000,=) Structureel Meerjarenperspectief 2007 2008 2009 2010 2011 Stand per 31/12 2.959 3.404 2.097 1.052 344 In de jaarschijf 2 011 is sprake van een structureel overschot van 344.000. Ten opzichte van de eindstand opgenomen in de concept-programmabegroting 2 008 is de financiële positie 343.000 verbeterd. Deze ontwikkeling kan als volgt worden verklaard: Analyse mutatie meerjarenperspectief 2011 Prognose eindstand concept- begroting 1 Bijgestelde prognose n.a.v. septembercirculaire 344 Verschil: 343 Verklaring Ontwikkeling voorlopige uitkeringsfactoren 982 Bijstelling loonontwikkeling -639 Verschil: 343 De prognose m.b.t. de algemene reserve laat als gevolg van vorenstaande ontwikkelingen het volgende beeld zien: Ontwikkeling algemene reserve 2007 2008 2009 2010 2011 Stand per 31/12 19.226 12.280 10.382 11.943 14.498 6Nieuw Beleid Door een positieve wijziging van de financiële situatie ontstaat de mogelijkheid om de tot op heden niet gehonoreerde voorstellen nieuw beleid, alsnog doorgang te laten vinden. Hierbij is prioriteitsvolgorde aangehouden zoals opgenomen in de door de raad vastgestelde kaderbrief 2007. Aanvullend is in het kader van de taakstelling op de bedrijfsvoering een bedrag van 100.000 extra opgenomen voor het frictiebudget omdat dit frictiebudget voor 1,2 min in de begroting was opgenomen terwijl een taakstelling van 1,3 min was ingeboekt. De ervaring leert dat voor het realiseren van een structurele taakstelling, afgezien van kasritmeverschillen, een incidenteel frictiebudget van gelijke grote nodig is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 18