Blad 4
bewerkstelligen. Daartoe is een voorstel nieuw beleid
ingediend van 560.000 (prioriteit 14). De thans
beschikbaar gestelde rijksmiddelen voor 2007 en 2008
zijn ingezet, om het voorstel voor nieuw beleid voor
schuldhulpverlening incidenteel in 2008 te honoreren.
De middelen voor 2009 komen via de meicirculaire 2008
beschikbaar. De raming is op dit moment ongeveer
150.000. Deze middelen zullen te zijner tijd als
taakmutatie ten behoeve van dit "dossier" worden
gereserveerd
Naast bovenstaande taakmutaties komen via de
septembercirculaire de onderstaande taakmutaties
beschikbaar. Ook deze middelen zijn gereserveerd.
(bedragen in
Overzicht taakmutaties
gemeentefonds september 2 0 07
Europese dienstenrichtlijn
Kinderopvang medische
problematiek
Excessieve kosten archeologie
Bescherming archeologisch
erfgoed
Groepsverkleining ZMLK
2007 2008 Inc. Str.
6.000 Incidenteel
2 6.0 00 Structureel
8.000 Structureel
13.000 Incidenteel
9.000 Structureel
4WWB.
De verwachting dat de gemeente over voldoende informatie
zouden beschikken om de geraamde uitgaven en inkomsten in
de meerjarenraming voor WWB te kunnen actualiseren is
helaas niet uitgekomen. Het is vooral de aanhoudende
onduidelijkheid over het rijksbudget WWB-Inkomensdeel die
maakt dat we op dit moment niet tot een verantwoorde
integrale actualisatie (inkomsten, uitgaven over de gehele
beleidsplanperiode inclusief de directe en indirecte
effecten op de algemene uitkering uit het gemeentefonds)
kunnen overgaanWe weten dat het bij standsvolumeen
daarmee de bijstandsuitgaven, ten opzichte van wat in de
meerjarenraming is opgenomen flink lager is door de sterke
afname van het aantal bijstandsgerechtigden in 2007. Maar
die daling zal zeker gevolgd worden door een eveneens
stevige daling van het rijksbudget de komende jaren.
Bovendien zal die daling voor vier jaar worden vastgezet.
Pas als daarover meer duidelijkheid is (niveau waarop het
macrobudget wordt vastgezet, afspraken over eventuele
tussentijdse aanpassing) kan tot een betrouwbare
actualisatie worden overgegaan die houvast biedt.
5. Financiële positie op basis van septembercirculaire
2007
Na het verwerken van de mutaties als gevolg van de
septembercirculaire ontstaat het volgende actuele
financiële beeld.
Blad 5
(bedragen in tabellen x 1.000,=)
Structureel
Meerjarenperspectief 2007 2008 2009 2010 2011
Stand per 31/12 2.959 3.404 2.097 1.052 344
In de jaarschijf 2 011 is sprake van een structureel
overschot van 344.000. Ten opzichte van de eindstand
opgenomen in de concept-programmabegroting 2 008 is de
financiële positie 343.000 verbeterd. Deze ontwikkeling
kan als volgt worden verklaard:
Analyse mutatie
meerjarenperspectief 2011
Prognose eindstand concept-
begroting 1
Bijgestelde prognose n.a.v.
septembercirculaire 344
Verschil: 343
Verklaring
Ontwikkeling voorlopige
uitkeringsfactoren 982
Bijstelling loonontwikkeling -639
Verschil: 343
De prognose m.b.t. de algemene reserve laat als gevolg van
vorenstaande ontwikkelingen het volgende beeld zien:
Ontwikkeling algemene
reserve 2007 2008 2009 2010 2011
Stand per 31/12 19.226 12.280 10.382 11.943 14.498
6Nieuw Beleid
Door een positieve wijziging van de financiële situatie
ontstaat de mogelijkheid om de tot op heden niet
gehonoreerde voorstellen nieuw beleid, alsnog doorgang te
laten vinden. Hierbij is prioriteitsvolgorde aangehouden
zoals opgenomen in de door de raad vastgestelde kaderbrief
2007. Aanvullend is in het kader van de taakstelling op de
bedrijfsvoering een bedrag van 100.000 extra opgenomen
voor het frictiebudget omdat dit frictiebudget voor
1,2 min in de begroting was opgenomen terwijl een
taakstelling van 1,3 min was ingeboekt. De ervaring leert
dat voor het realiseren van een structurele taakstelling,
afgezien van kasritmeverschillen, een incidenteel
frictiebudget van gelijke grote nodig is.