2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7)
Overig Overige beleidsproducten 61.000 voordeel)
Apparaatskosten 189.000 nadeel
De grootste afwijking doet zich voor bij het beleidsproduct Kunstwerken,
namelijk een nadeel van 225.000. Deze overschrijding is voor 25.000
veroorzaakt bij het onderhoud van bruggen, viaducten en tunnels en voor
200.000 bij brugbediening. Het nadeel bij de brugbediening wordt
veroorzaakt door de wijze waarop de lasten worden geraamd. In de begroting
wordt de inhuur voor de brugbediening geraamd bij de overige lasten, terwijl
op realisatiebasis de lasten via tijdschrijven op de apparaatskosten naar
voren komen. Per saldo ontstaat bij de apparaatskosten een nadeel en bij de
overige lasten een voordeel (daarom een technische afwijking). De overige
beleidsproducten hebben per saldo een voordeel van 36.000.
Het voordelige resultaat op de overige verschillen bedraagt per saldo
243.000. Dit saldo bestaat uit een nadeel op de lasten van 568.000 en een
voordeel op de baten van 811.000.
568.000 nadeel
Het nadeel op de overige lasten wordt met name veroorzaakt door een
nadeel op het beleidsproduct Parkeren van 683.000. Dit nadeel is het
gevolg van een hogere storting van 539.000 in de Reserve Parkeren dan
geraamd (geraamde storting 390.000 en werkelijke storting 929.000).
Eigenlijk is dit een 'technisch nadeel' aangezien een hogere storting een
voordeel op het totale beleidsproduct betekent. Het rekeningresultaat van het
product Parkeren wordt namelijk jaarlijks met de Reserve Parkeren
verrekend.
De twee belangrijkste afwijkingen op de andere beleidsproducten binnen dit
programma worden hieronder weergegeven.
Waterwerken 108.000 nadeel
Betreft extra werkzaamheden in het kader van baggeren vijvers
Camminghaburen. Voor deze werkzaamheden is subsidie ontvangen (zie
overige baten).
Kunstwerken 160.000 voordeel
Op het onderdeel brugbediening een voordeel van 200.000 omdat de lasten
hier worden geraamd, maar de lasten worden verantwoord op het onderdeel
apparaatskosten (technische afwijking). Het onderhoud van bruggen,
viaducten en tunnels was 40.000 hoger dan begroot.
Baten 811.000 voordeel
Het voordeel op de baten wordt voor een groot deel veroorzaakt door
voordelen binnen het product BLP019 Parkeren 514.000 voordeel). Het
voordeel is met name het gevolg van de afrekening 2005 (voordeel
323.000) en de inschatting van het rekeningresultaat 2006 (voordeel
211.000) van de CV/BV Parkeren. De overige afwijkingen op het product
Parkeren leiden per saldo tot een nadeel van 20.000.
Overige
verschillen
Lasten
144
2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7)
Andere grote afwijkingen op de baten doen zich voor bij de volgende
beleidsproducten
Openbaar vervoer 79.000 voordeel
Betreft hogere bijdrage Rijk ad 79.000, -.
Waterwerken 108.000 voordeel
Het voordeel bestaat voor een bedrag van 100.000,-- uit een voorschot op
de subsidie van Senter Novem inzake baggeren waterlopen. (Technische
afwijking: aan de lastenkant een nadeel ter hoogte van dit bedrag)
Verhardingen 71.000 voordeel
Het voordeel is als volgt tot stand gekomen:
Niet geraamde opbrengst sleuven 27.000,—
Enkele positieve afrekeningen van bestekken en investeringen 38.000,-
Enkele kleine verschillen van per saldo 6.000,-- voordeel
Kunstwerken 64.000 voordeel
Opbrengst brugbediening 35.000, - hoger dan geraamd
Niet geraamde restantsubsidie provincie voor de brug Groene Ster
32.000, -
Enkele kleine verschillen van per saldo C 3.000, - nadeel
Verkeer en
vervoer
25.000 nadeel
Betreft lagere opbrengsten verkeersbesluiten, vergunningen en ontheffingen.
Eindconclusie Er is nog geen complete conclusie of de gestelde doelen zijn bereikt
aangezien er in 2006 beperkte gegevens beschikbaar zijn. Alle geplande
werken in de infrastructuur zijn uitgevoerd. Er wordt zoveel als mogelijk
getracht werk met werk te maken. Met uitzondering van het product
Verhardingen blijven de tevredenheidcijfers in 2005 stabiel, of lopen licht op.
145