2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7) Overig Overige beleidsproducten 61.000 voordeel) Apparaatskosten 189.000 nadeel De grootste afwijking doet zich voor bij het beleidsproduct Kunstwerken, namelijk een nadeel van 225.000. Deze overschrijding is voor 25.000 veroorzaakt bij het onderhoud van bruggen, viaducten en tunnels en voor 200.000 bij brugbediening. Het nadeel bij de brugbediening wordt veroorzaakt door de wijze waarop de lasten worden geraamd. In de begroting wordt de inhuur voor de brugbediening geraamd bij de overige lasten, terwijl op realisatiebasis de lasten via tijdschrijven op de apparaatskosten naar voren komen. Per saldo ontstaat bij de apparaatskosten een nadeel en bij de overige lasten een voordeel (daarom een technische afwijking). De overige beleidsproducten hebben per saldo een voordeel van 36.000. Het voordelige resultaat op de overige verschillen bedraagt per saldo 243.000. Dit saldo bestaat uit een nadeel op de lasten van 568.000 en een voordeel op de baten van 811.000. 568.000 nadeel Het nadeel op de overige lasten wordt met name veroorzaakt door een nadeel op het beleidsproduct Parkeren van 683.000. Dit nadeel is het gevolg van een hogere storting van 539.000 in de Reserve Parkeren dan geraamd (geraamde storting 390.000 en werkelijke storting 929.000). Eigenlijk is dit een 'technisch nadeel' aangezien een hogere storting een voordeel op het totale beleidsproduct betekent. Het rekeningresultaat van het product Parkeren wordt namelijk jaarlijks met de Reserve Parkeren verrekend. De twee belangrijkste afwijkingen op de andere beleidsproducten binnen dit programma worden hieronder weergegeven. Waterwerken 108.000 nadeel Betreft extra werkzaamheden in het kader van baggeren vijvers Camminghaburen. Voor deze werkzaamheden is subsidie ontvangen (zie overige baten). Kunstwerken 160.000 voordeel Op het onderdeel brugbediening een voordeel van 200.000 omdat de lasten hier worden geraamd, maar de lasten worden verantwoord op het onderdeel apparaatskosten (technische afwijking). Het onderhoud van bruggen, viaducten en tunnels was 40.000 hoger dan begroot. Baten 811.000 voordeel Het voordeel op de baten wordt voor een groot deel veroorzaakt door voordelen binnen het product BLP019 Parkeren 514.000 voordeel). Het voordeel is met name het gevolg van de afrekening 2005 (voordeel 323.000) en de inschatting van het rekeningresultaat 2006 (voordeel 211.000) van de CV/BV Parkeren. De overige afwijkingen op het product Parkeren leiden per saldo tot een nadeel van 20.000. Overige verschillen Lasten 144 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Infrastructuur Bereikbaarheid (7) Andere grote afwijkingen op de baten doen zich voor bij de volgende beleidsproducten Openbaar vervoer 79.000 voordeel Betreft hogere bijdrage Rijk ad 79.000, -. Waterwerken 108.000 voordeel Het voordeel bestaat voor een bedrag van 100.000,-- uit een voorschot op de subsidie van Senter Novem inzake baggeren waterlopen. (Technische afwijking: aan de lastenkant een nadeel ter hoogte van dit bedrag) Verhardingen 71.000 voordeel Het voordeel is als volgt tot stand gekomen: Niet geraamde opbrengst sleuven 27.000,— Enkele positieve afrekeningen van bestekken en investeringen 38.000,- Enkele kleine verschillen van per saldo 6.000,-- voordeel Kunstwerken 64.000 voordeel Opbrengst brugbediening 35.000, - hoger dan geraamd Niet geraamde restantsubsidie provincie voor de brug Groene Ster 32.000, - Enkele kleine verschillen van per saldo C 3.000, - nadeel Verkeer en vervoer 25.000 nadeel Betreft lagere opbrengsten verkeersbesluiten, vergunningen en ontheffingen. Eindconclusie Er is nog geen complete conclusie of de gestelde doelen zijn bereikt aangezien er in 2006 beperkte gegevens beschikbaar zijn. Alle geplande werken in de infrastructuur zijn uitgevoerd. Er wordt zoveel als mogelijk getracht werk met werk te maken. Met uitzondering van het product Verhardingen blijven de tevredenheidcijfers in 2005 stabiel, of lopen licht op. 145

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 190