Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen
PROGRAMMABEGROTING 2008
VOORSTEL NIEUW BELEID N-03-02
Programma: Economie en Toerisme
Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer
Naam van het voorstel:
Servicepunt bedrijven
Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant:
Het Collegeprogramma 2006-2010 zet in op Stedelijke economie, Werk en stedelijkheid. Voorts
zet het Collegeprogramma in op verbetering van de gemeentelijke dienstverlening.
Te realiseren strategisch hoofddoel:
Leeuwarden wordt door het eigen bedrijfsleven beschouwd als een stad met een goed
starterklimaat.
Leeuwarden beschikt over een hecht en goed functionerend kennisnetwerk.
Welke subdoelstellingen worden met het voorstel beoogd?
Verbetering niveau gemeentelijk ondernemingsklimaat.
Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt
gehonoreerd?
Voortzetting van de dienstverlening aan ondernemers in het kader van het Servicepunt bedrijven
op structurele basis.
Beleidsproduct: Productcode:
Economisch Beleid BLP005
Wanneer worden de effecten
zichtbaar:
(aangeven met een X)
2008
X
2009 2010 2011
2012
Budgettaire gevolgen
Budgetbeslag per jaar (x 1.000)
2008 2009 2010 2011 2012
€-100
34
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen
PROGRAMMABEGROTING 2008
VOORSTEL NIEUW BELEID
Programma: Economie en Toerisme
Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer
Naam van het voorstel:
Servicepunt bedrijven
N-03-02
De financiering van het Service Punt Bedrijven (SPB) is niet structureel geregeld waardoor de
continuïteit in gevaar komt (inclusief de starterbegeleiding). Daarnaast is momenteel de
herkenbaarheid en de zichtbaarheid van het SPB en de inbedding in de organisatie nog niet op
het gewenste niveau. Ook is de éénduidigheid in het inhoudelijke antwoord en het
kwaliteitniveau van de bediening onvoldoende.
Verder spelen de volgende ontwikkelingen een rol:
verhoging eisenpakket van ondernemers t.a.v. dienstverlening;
behoefte aan maatwerk ten behoeve van de klant neemt toe, tegelijkertijd steeds meer
noodzaak tot procesefficiency;
ontwikkeling naar Klantencontactcentrum (KCC) (gemeentelijk voorportaal voor alle
overheidsdienstverlening);
noodzaak herkennen klantvragen en vertalen naar beleid/signaalfunctie;
omgevingsvergunning maakt accountmanagement/procesregie des te meer noodzakelijk.
Aangezien de administratieve lastenverlichting hoog op de agenda staat en het extra accent op
het versterken van de stedelijke economie wordt voorgesteld om voor het servicepunt bedrijven
structureel budget voor 1.5 fte beschikbaar te stellen.