Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen PROGRAMMABEGROTING 2008 VOORSTEL NIEUW BELEID N-03-02 Programma: Economie en Toerisme Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer Naam van het voorstel: Servicepunt bedrijven Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant: Het Collegeprogramma 2006-2010 zet in op Stedelijke economie, Werk en stedelijkheid. Voorts zet het Collegeprogramma in op verbetering van de gemeentelijke dienstverlening. Te realiseren strategisch hoofddoel: Leeuwarden wordt door het eigen bedrijfsleven beschouwd als een stad met een goed starterklimaat. Leeuwarden beschikt over een hecht en goed functionerend kennisnetwerk. Welke subdoelstellingen worden met het voorstel beoogd? Verbetering niveau gemeentelijk ondernemingsklimaat. Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd? Voortzetting van de dienstverlening aan ondernemers in het kader van het Servicepunt bedrijven op structurele basis. Beleidsproduct: Productcode: Economisch Beleid BLP005 Wanneer worden de effecten zichtbaar: (aangeven met een X) 2008 X 2009 2010 2011 2012 Budgettaire gevolgen Budgetbeslag per jaar (x 1.000) 2008 2009 2010 2011 2012 €-100 34 Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen PROGRAMMABEGROTING 2008 VOORSTEL NIEUW BELEID Programma: Economie en Toerisme Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer Naam van het voorstel: Servicepunt bedrijven N-03-02 De financiering van het Service Punt Bedrijven (SPB) is niet structureel geregeld waardoor de continuïteit in gevaar komt (inclusief de starterbegeleiding). Daarnaast is momenteel de herkenbaarheid en de zichtbaarheid van het SPB en de inbedding in de organisatie nog niet op het gewenste niveau. Ook is de éénduidigheid in het inhoudelijke antwoord en het kwaliteitniveau van de bediening onvoldoende. Verder spelen de volgende ontwikkelingen een rol: verhoging eisenpakket van ondernemers t.a.v. dienstverlening; behoefte aan maatwerk ten behoeve van de klant neemt toe, tegelijkertijd steeds meer noodzaak tot procesefficiency; ontwikkeling naar Klantencontactcentrum (KCC) (gemeentelijk voorportaal voor alle overheidsdienstverlening); noodzaak herkennen klantvragen en vertalen naar beleid/signaalfunctie; omgevingsvergunning maakt accountmanagement/procesregie des te meer noodzakelijk. Aangezien de administratieve lastenverlichting hoog op de agenda staat en het extra accent op het versterken van de stedelijke economie wordt voorgesteld om voor het servicepunt bedrijven structureel budget voor 1.5 fte beschikbaar te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 191