Promotieactiviteiten verkoop 9 Voor promotieactiviteiten is structureel 4.500 per jaar beschikbaar gesteld. Dit budget is niet verbruikt. Er is minder aan promotie gedaan dan eerder is begroot. Jaar 2001 2002 2003 2004 2005 Gemiddeld TOT Kosten Promotie 1.400 2.000 680 3.400 Met name in de eerste 2 jaar is er in de naoorlogse woonwijken aan promotie van de verkoop van snippergroen gedaan. Voorlichting vond plaats via: De wijkconferenties (toelichting medewerker ROI/BOR of Wijkzaken/GEV) Het verstrekken van folders via de central balie, versturen op aanvraag Grote Klok Ondanks het gegeven dat er minder aan voorlichting is uitgegeven dan eerder was gedacht heeft men niet de indruk dat de voorlichting beter had kunnen zijn. Op wijkconferenties en andere vergaderingen is door rayonbeheerders en wijkmanagers voorlichting gegeven als onderdeel van hun werk en werd dit niet apart op een projectnummer geboekt. Hierdoor bleven de kosten beperkt tot drukkosten folders in 2001 en 2002.. Toekomst een andere aanpak Voor de toekomst willen we dit anders aanpakken. Geen algemene uitgebreide voorlichtingscampagne middels de Huis aan Huis maar het gericht aanschrijven van degene die in aanmerking komt voor de aankoop van een stuk grond. Tegelijkertijd worden degene in de betreffende wijk of buurt aangeschreven op illegaal in gebruik genomen grond. Soms kan dat worden verkocht, soms ook is het verjaard en soms maakt het onderdeel uit van het structureel groen (relatie beheerplannen) waardoor het moet worden teruggevorderd. Altijd zal een aanschrijving tot het teruggeven van illegaal in gebruik genomen grond bij niet tijdige ontruiming worden gevolgd door een handhavingsactie. Wie A zegt moet ook B zeggen. In de toekomst. De wijkpanels moeten in de toekomst tijdig worden geïnformeerd, zodat de verkoop- en handhavingsactie meegenomen kan worden in het wijkprogramma. Door verschillende medewerkers wordt aangegeven dat een gerichte aanschrijving bij de verkoop van snippergroen voor de toekomst een betere methode is dan een uitgebreide voorlichtingscampagne. Uit de nieuwe verkoop- en handhavingstekeningen (Schilwijken) kan immers worden afgeleid dat het aantal stukken snippergroen dat voor verkoop in aanmerking komt steeds kleiner wordt. Wel dient het folder materiaal regelmatig te worden geactualiseerd. De mogelijke gebruikers en toekomstige kopers van te verkopen stukken grond kunnen gericht worden aangeschreven waarbij een folder kan worden meegestuurd. De kosten voor de gerichte aanschrijving zijn onderdeel van het handhavingstraject. In 2007 zal een nieuwe folder gemaakt moeten en de jaren daarop moeten regelmatig folders worden bijgewerkt en bijbesteld. Gemiddeld wordt vanaf 2007 voor promotie een bedrag van ca. 500,- op jaarbasis verwacht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 194