Promotieactiviteiten verkoop
9
Voor promotieactiviteiten is structureel 4.500 per jaar beschikbaar gesteld. Dit budget is niet
verbruikt. Er is minder aan promotie gedaan dan eerder is begroot.
Jaar
2001
2002
2003
2004
2005
Gemiddeld
TOT
Kosten Promotie
1.400
2.000
680
3.400
Met name in de eerste 2 jaar is er in de naoorlogse woonwijken aan promotie van de verkoop van
snippergroen gedaan. Voorlichting vond plaats via:
De wijkconferenties (toelichting medewerker ROI/BOR of Wijkzaken/GEV)
Het verstrekken van folders via de central balie, versturen op aanvraag
Grote Klok
Ondanks het gegeven dat er minder aan voorlichting is uitgegeven dan eerder was gedacht heeft men
niet de indruk dat de voorlichting beter had kunnen zijn. Op wijkconferenties en andere vergaderingen
is door rayonbeheerders en wijkmanagers voorlichting gegeven als onderdeel van hun werk en werd
dit niet apart op een projectnummer geboekt. Hierdoor bleven de kosten beperkt tot drukkosten folders
in 2001 en 2002..
Toekomst een andere aanpak
Voor de toekomst willen we dit anders aanpakken. Geen algemene uitgebreide
voorlichtingscampagne middels de Huis aan Huis maar het gericht aanschrijven van degene die in
aanmerking komt voor de aankoop van een stuk grond.
Tegelijkertijd worden degene in de betreffende wijk of buurt aangeschreven op illegaal in gebruik
genomen grond. Soms kan dat worden verkocht, soms ook is het verjaard en soms maakt het
onderdeel uit van het structureel groen (relatie beheerplannen) waardoor het moet worden
teruggevorderd. Altijd zal een aanschrijving tot het teruggeven van illegaal in gebruik genomen grond
bij niet tijdige ontruiming worden gevolgd door een handhavingsactie. Wie A zegt moet ook B zeggen.
In de toekomst.
De wijkpanels moeten in de toekomst tijdig worden geïnformeerd, zodat de verkoop- en
handhavingsactie meegenomen kan worden in het wijkprogramma.
Door verschillende medewerkers wordt aangegeven dat een gerichte aanschrijving bij de verkoop van
snippergroen voor de toekomst een betere methode is dan een uitgebreide voorlichtingscampagne.
Uit de nieuwe verkoop- en handhavingstekeningen (Schilwijken) kan immers worden afgeleid dat het
aantal stukken snippergroen dat voor verkoop in aanmerking komt steeds kleiner wordt.
Wel dient het folder materiaal regelmatig te worden geactualiseerd. De mogelijke gebruikers en
toekomstige kopers van te verkopen stukken grond kunnen gericht worden aangeschreven waarbij
een folder kan worden meegestuurd.
De kosten voor de gerichte aanschrijving zijn onderdeel van het handhavingstraject.
In 2007 zal een nieuwe folder gemaakt moeten en de jaren daarop moeten regelmatig folders worden
bijgewerkt en bijbesteld. Gemiddeld wordt vanaf 2007 voor promotie een bedrag van ca. 500,- op
jaarbasis verwacht.