m
ft
ft
ft
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen
PROGRAMMABEGROTING 2008
VOORSTEL NIEUW BELEID N-08-02
Programma: Dienstverlening
Dienst: Algemene Zaken
Naam van het voorstel:
Digitaal loket II Dlmpact)
Relatie met het collegeprogramma: Dienstverlening
Te realiseren strategisch hoofddoel: Goede publieke dienstverlening met een positieve bijdrage aan het
maatschappelijk verkeer en het uitvoeren van de gemeentelijke taken.
Welke subdoelstellingen worden met het voorstel beoogd?
Verbetering van de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de producten en diensten.
'Klanten' maken optimaal gebruik van (web) selfservice. De hoeveelheid webdiensten bevordert de
selfservice.
Grotere bekendheid van de publieke dienstverlening bij burgers en ondernemers.
Inwoners in Leeuwarden zijn wel eens op www.leeuwarden.nl geweest.
Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd?
Beleidsproduct: Productcode:
Wanneer worden de effecten 2008 2009 2010 2011 2012
zichtbaar:
(aangeven met een X) x x
Budgetbeslag per jaar(x 1
2008 2009 2010 2011
.000)
Budgettaire gevolgen
structurele gevolgen
-174
-63
-6
-30
t4
<14
14
«4
<1:4
«4
«4
l#
f#
<4
M
*4
ff
H
|4
M
f4
'4
iw
4
'4
4
9
44
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen
PROGRAMMABEGROTING 2008
VOORSTEL NIEUW BELEID N-08-02
Programma: Dienstverlening
Dienst: Algemene Zaken
Naam van het voorstel:
Digitaal loket II (4- Dlmpact)
Publieke dienstverlening is prioriteit in het Collegeprogramma. Zoals al aangegeven in de
begroting zijn de ambities in het programma Dienstverlening hoog. De door de Raad incidenteel
extra beschikbaar gestelde middelen 2 min.) voor het realiseren van die ambities
"beschouwen we als mooi startkapitaal", zo staat het letterlijk in de programmabegroting 2007
onder de strategische hoofddoelen van het programma "Dienstverlening".
Inmiddels zijn de plannen voor het Klant Contact Centrum (KCC) verder uitgewerkt voor het
telefonische kanaal, het Callcenter. Daarmee wordt de telefonische bereikbaarheid aanzienlijk
verbeterd, kan de klant beter geholpen worden en kan er efficiënter gewerkt worden. Bovendien
wordt er voorgesorteerd op het landelijke traject Antwoord©, de aansluiting op de 14+ reeks
(14058). Het is begin 2007 duidelijk geworden dat de door de raad incidenteel beschikbaar
gestelde extra middelen, voor 75% gebruikt moeten worden om het callcenter neer te zetten.
Voor de andere ambities, waarvan de belangrijkste wel de verdere ontwikkeling van het digitaal
loket is, zijn bestaande (O&I-middelen) en incidentele extra middelen niet toereikend.
Tijdens het project Digitaal loket I werd duidelijk dat ondanks aanzienlijke investeringen in tijd
en geld de ontwikkeling van webdiensten langzaam gaat (8 webdiensten in 1,5 jaar).
En dat Leeuwarden, net overigens als alle andere individuele gemeenten, uiteindelijk niet de
draagkracht heeft om de digitalisering van de dienstverlening geheel alleen te realiseren.
Daarom wordt de samenwerking met andere gemeenten gezocht.
De benodigde structurele middelen zijn bedoeld voor deelname aan Dlmpact, software en
hardware. Niet voor een uitzetting in formatie.
Wanneer middelen beschikbaar worden gesteld en groen licht gegeven wordt voor deelname aan
Dlmpact, kan in 2008 en 2009 een aantal essentiële producten "verwebt" worden.
Het onderhavige voorstel bevat alleen structurele middelen. Voor de uitvoering van het digitaal
loket zijn structurele én incidentele middelen noodzakelijk. Op dit moment is het, in het kader
van nieuw beleid, niet mogelijk in de begroting 2008 incidentele middelen op te nemen.
45