m ft ft ft Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen PROGRAMMABEGROTING 2008 VOORSTEL NIEUW BELEID N-08-02 Programma: Dienstverlening Dienst: Algemene Zaken Naam van het voorstel: Digitaal loket II Dlmpact) Relatie met het collegeprogramma: Dienstverlening Te realiseren strategisch hoofddoel: Goede publieke dienstverlening met een positieve bijdrage aan het maatschappelijk verkeer en het uitvoeren van de gemeentelijke taken. Welke subdoelstellingen worden met het voorstel beoogd? Verbetering van de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de producten en diensten. 'Klanten' maken optimaal gebruik van (web) selfservice. De hoeveelheid webdiensten bevordert de selfservice. Grotere bekendheid van de publieke dienstverlening bij burgers en ondernemers. Inwoners in Leeuwarden zijn wel eens op www.leeuwarden.nl geweest. Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd? Beleidsproduct: Productcode: Wanneer worden de effecten 2008 2009 2010 2011 2012 zichtbaar: (aangeven met een X) x x Budgetbeslag per jaar(x 1 2008 2009 2010 2011 .000) Budgettaire gevolgen structurele gevolgen -174 -63 -6 -30 t4 <14 14 «4 <1:4 «4 «4 l# f# <4 M *4 ff H |4 M f4 '4 iw 4 '4 4 9 44 Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen PROGRAMMABEGROTING 2008 VOORSTEL NIEUW BELEID N-08-02 Programma: Dienstverlening Dienst: Algemene Zaken Naam van het voorstel: Digitaal loket II (4- Dlmpact) Publieke dienstverlening is prioriteit in het Collegeprogramma. Zoals al aangegeven in de begroting zijn de ambities in het programma Dienstverlening hoog. De door de Raad incidenteel extra beschikbaar gestelde middelen 2 min.) voor het realiseren van die ambities "beschouwen we als mooi startkapitaal", zo staat het letterlijk in de programmabegroting 2007 onder de strategische hoofddoelen van het programma "Dienstverlening". Inmiddels zijn de plannen voor het Klant Contact Centrum (KCC) verder uitgewerkt voor het telefonische kanaal, het Callcenter. Daarmee wordt de telefonische bereikbaarheid aanzienlijk verbeterd, kan de klant beter geholpen worden en kan er efficiënter gewerkt worden. Bovendien wordt er voorgesorteerd op het landelijke traject Antwoord©, de aansluiting op de 14+ reeks (14058). Het is begin 2007 duidelijk geworden dat de door de raad incidenteel beschikbaar gestelde extra middelen, voor 75% gebruikt moeten worden om het callcenter neer te zetten. Voor de andere ambities, waarvan de belangrijkste wel de verdere ontwikkeling van het digitaal loket is, zijn bestaande (O&I-middelen) en incidentele extra middelen niet toereikend. Tijdens het project Digitaal loket I werd duidelijk dat ondanks aanzienlijke investeringen in tijd en geld de ontwikkeling van webdiensten langzaam gaat (8 webdiensten in 1,5 jaar). En dat Leeuwarden, net overigens als alle andere individuele gemeenten, uiteindelijk niet de draagkracht heeft om de digitalisering van de dienstverlening geheel alleen te realiseren. Daarom wordt de samenwerking met andere gemeenten gezocht. De benodigde structurele middelen zijn bedoeld voor deelname aan Dlmpact, software en hardware. Niet voor een uitzetting in formatie. Wanneer middelen beschikbaar worden gesteld en groen licht gegeven wordt voor deelname aan Dlmpact, kan in 2008 en 2009 een aantal essentiële producten "verwebt" worden. Het onderhavige voorstel bevat alleen structurele middelen. Voor de uitvoering van het digitaal loket zijn structurele én incidentele middelen noodzakelijk. Op dit moment is het, in het kader van nieuw beleid, niet mogelijk in de begroting 2008 incidentele middelen op te nemen. 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 196