I
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen
PROGRAMMABEGROTING 2008
VOORSTEL NIEUW BELEID N-10-01
Programma: Veiligheid, openbare orde en handhaving
Dienst: Algemene Zaken
Naam van het voorstel:
Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden
Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant:
Collegeprogramma, integrale veiligheid de ultieme ketenbenadering
Te realiseren strategisch hoofddoel
Minder veelplegers en minder door hen veroorzaakte kleine criminaliteit (MOP).
Minder criminaliteit en overlast in de risicogebieden en woonomgeving (MOP).
Welke subdoelstellingen worden met het voorstel beoogd?
Daling van het aantal veelplegers (MOP)
Minder overlast door jongeren en jeugdgroepen (MOP)
Lage criminaliteit onder Antilliaanse jongeren (MOP)
Lagere criminaliteit en uitval
Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt
gehonoreerd?
Voorkomen van strafbare feiten en het terugdringen van recidive;
Terugbrengen en voorkomen van overlast;
Verlenen van passende zorg aan het slachtoffer;
Zijn van een betrouwbaar informatieknooppunt voor partners in veiligheid;
Verlenen van nazorg (na detentie) en versterken van de ketenregie.
Beleidsproduct: Productcode:
Integraal Veiligheidsbeleid BLP020
Wanneer worden de effecten
zichtbaar:
(aangeven met een X)
2008
2009
2010
2011
2012
Budgettaire gevolgen
Budgetbeslag per jaar (x 1.000)
2008 2009 2010 2011 2012
-100 100
46
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen
PROGRAMMABEGROTING 2008
VOORSTEL NIEUW BELEID N-10-01
Programma: Veiligheid, openbare orde en handhaving
Dienst: Algemene Zaken
Naam van het voorstel:
Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden
Toelichting Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden:
Onder regie van het Openbaar ministerie Fryslan gaat in 2007 gaat het veiligheidshuis Fryslan
van start met de hoofdvestiging in Leeuwarden. De driehoekspartners: politie, OM en Gemeente
Leeuwarden hebben in het najaar van 2006 gezegd hiertoe hun maximale inspanningen te
leveren. Het veiligheidshuis brengt zowel strafketenpartners (politie, justitie, reclassering, raad
voor de kinderbescherming etc.) en lokale ketenpartners (leerplichtambtenaar, RMC
trajectbegeleider, jongerenwerk, maatschappelijk werk/sociaal team) samen op een fysieke
locatie. Eigenlijk is het veiligheidshuis te beschouwen als een permanent casusoverleg, waarbij
de cliënt centraal staat en (betere en snellere) uitwisseling op cliëntniveau moet leiden tot
minder verval in de criminaliteit (preventief) en minder recidive (repressief).Het veiligheidshuis
Fryslan staat borg voor intensieve samenwerking van politie, justitie en gemeenten in de gehele
provincie, waarbij, naast de als eerste op te starten hoofdvestiging in Leeuwarden,
nevenvestigingen komen in Drachten, Sneek en Heerenveen.
Het veiligheidshuis neemt de volgende taken op zich:
verbeteren persoonsgerichte aanpak; (minderjarige) veelplegers, plegers huiselijk geweld,
Antillianen en (allochtone) risicojongeren, jeugdige criminelen verslaafde dak- en thuislozen,
waarbij geïnvesteerd wordt aan de verbetering van de samenwerking tussen de strafketen
en de lokale keten;
Verbeteren gebiedsgerichte c.q. themagerichte aanpak; aanpak probleem- en risicowijken-
gebieden, toepassen wet BIBOB;
Ontwikkelen kennis- en expertisecentrum voor de provincie Fryslan; dit in samenwerking
met het lectoraat IV van de NHL.
In Nederland zijn (in navolging van Utrecht en Tilburg) al ca. 20 veiligheidshuizen opgericht en
nog velen in oprichting, omdat uit praktijkervaring is gebleken dat deze nieuwe intensieve en
fysieke samenwerking borg staat voor een vermindering van de recidive en het bespoedigen van
(straf recht) proced u res
Alle partijen die deelnemen aan het veiligheidshuis leveren hun deel aan de totaalfinanciering.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een jaarlijkse subsidie van het ministerie van Justitie, een
subsidieaanvraag aan de provincie Fryslan is ook in voorbereiding en voorts is gevraagd aan
politie en gemeenten om ook bij te dragen.
Voor de locatie Leeuwarden wordt de personele inzet budgettair neutraal geregeld: dit betreft
bijvoorbeeld de personele inzet van beleidsadviseurs Veiligheidszaken en WZ, RMC
trajectbegeleiders c.q. Sociaal Team coördinatoren en de veepleger/ex-
gedetineerdencoördinator. Wel moeten de werkplekkosten (computer, kopieerkosten etc., ICT
applicatiekosten (eigen ICT-lijnen en centraal digitaal loket van alle partners) bij de externe
organisatie (VH) bekostigd worden. Personeel wordt pragmatisch ingezet (meerdere parttime in
te zetten personen delen een werkplek) dus naar verwachting gaat dit om 4 fulltime werkplekken
op jaarbasis.
In 2007: het aanloopjaar worden initiële kosten gemaakt; naar verwachting is in mei 2007
bekend hoeveel subsidie wordt ontvangen van het ministerie van Justitie in 2007 en waar deze in
de tweede helft van 2007 op ingezet kan en mag worden.
Het Openbaar Ministerie heeft in februari al een projectleider/kwartiermaker aangesteld, die
wordt betaald vanuit eigen middelen.
47