I Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen PROGRAMMABEGROTING 2008 VOORSTEL NIEUW BELEID N-10-01 Programma: Veiligheid, openbare orde en handhaving Dienst: Algemene Zaken Naam van het voorstel: Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant: Collegeprogramma, integrale veiligheid de ultieme ketenbenadering Te realiseren strategisch hoofddoel Minder veelplegers en minder door hen veroorzaakte kleine criminaliteit (MOP). Minder criminaliteit en overlast in de risicogebieden en woonomgeving (MOP). Welke subdoelstellingen worden met het voorstel beoogd? Daling van het aantal veelplegers (MOP) Minder overlast door jongeren en jeugdgroepen (MOP) Lage criminaliteit onder Antilliaanse jongeren (MOP) Lagere criminaliteit en uitval Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd? Voorkomen van strafbare feiten en het terugdringen van recidive; Terugbrengen en voorkomen van overlast; Verlenen van passende zorg aan het slachtoffer; Zijn van een betrouwbaar informatieknooppunt voor partners in veiligheid; Verlenen van nazorg (na detentie) en versterken van de ketenregie. Beleidsproduct: Productcode: Integraal Veiligheidsbeleid BLP020 Wanneer worden de effecten zichtbaar: (aangeven met een X) 2008 2009 2010 2011 2012 Budgettaire gevolgen Budgetbeslag per jaar (x 1.000) 2008 2009 2010 2011 2012 -100 100 46 Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen PROGRAMMABEGROTING 2008 VOORSTEL NIEUW BELEID N-10-01 Programma: Veiligheid, openbare orde en handhaving Dienst: Algemene Zaken Naam van het voorstel: Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden Toelichting Veiligheidshuis Fryslan te Leeuwarden: Onder regie van het Openbaar ministerie Fryslan gaat in 2007 gaat het veiligheidshuis Fryslan van start met de hoofdvestiging in Leeuwarden. De driehoekspartners: politie, OM en Gemeente Leeuwarden hebben in het najaar van 2006 gezegd hiertoe hun maximale inspanningen te leveren. Het veiligheidshuis brengt zowel strafketenpartners (politie, justitie, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) en lokale ketenpartners (leerplichtambtenaar, RMC trajectbegeleider, jongerenwerk, maatschappelijk werk/sociaal team) samen op een fysieke locatie. Eigenlijk is het veiligheidshuis te beschouwen als een permanent casusoverleg, waarbij de cliënt centraal staat en (betere en snellere) uitwisseling op cliëntniveau moet leiden tot minder verval in de criminaliteit (preventief) en minder recidive (repressief).Het veiligheidshuis Fryslan staat borg voor intensieve samenwerking van politie, justitie en gemeenten in de gehele provincie, waarbij, naast de als eerste op te starten hoofdvestiging in Leeuwarden, nevenvestigingen komen in Drachten, Sneek en Heerenveen. Het veiligheidshuis neemt de volgende taken op zich: verbeteren persoonsgerichte aanpak; (minderjarige) veelplegers, plegers huiselijk geweld, Antillianen en (allochtone) risicojongeren, jeugdige criminelen verslaafde dak- en thuislozen, waarbij geïnvesteerd wordt aan de verbetering van de samenwerking tussen de strafketen en de lokale keten; Verbeteren gebiedsgerichte c.q. themagerichte aanpak; aanpak probleem- en risicowijken- gebieden, toepassen wet BIBOB; Ontwikkelen kennis- en expertisecentrum voor de provincie Fryslan; dit in samenwerking met het lectoraat IV van de NHL. In Nederland zijn (in navolging van Utrecht en Tilburg) al ca. 20 veiligheidshuizen opgericht en nog velen in oprichting, omdat uit praktijkervaring is gebleken dat deze nieuwe intensieve en fysieke samenwerking borg staat voor een vermindering van de recidive en het bespoedigen van (straf recht) proced u res Alle partijen die deelnemen aan het veiligheidshuis leveren hun deel aan de totaalfinanciering. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een jaarlijkse subsidie van het ministerie van Justitie, een subsidieaanvraag aan de provincie Fryslan is ook in voorbereiding en voorts is gevraagd aan politie en gemeenten om ook bij te dragen. Voor de locatie Leeuwarden wordt de personele inzet budgettair neutraal geregeld: dit betreft bijvoorbeeld de personele inzet van beleidsadviseurs Veiligheidszaken en WZ, RMC trajectbegeleiders c.q. Sociaal Team coördinatoren en de veepleger/ex- gedetineerdencoördinator. Wel moeten de werkplekkosten (computer, kopieerkosten etc., ICT applicatiekosten (eigen ICT-lijnen en centraal digitaal loket van alle partners) bij de externe organisatie (VH) bekostigd worden. Personeel wordt pragmatisch ingezet (meerdere parttime in te zetten personen delen een werkplek) dus naar verwachting gaat dit om 4 fulltime werkplekken op jaarbasis. In 2007: het aanloopjaar worden initiële kosten gemaakt; naar verwachting is in mei 2007 bekend hoeveel subsidie wordt ontvangen van het ministerie van Justitie in 2007 en waar deze in de tweede helft van 2007 op ingezet kan en mag worden. Het Openbaar Ministerie heeft in februari al een projectleider/kwartiermaker aangesteld, die wordt betaald vanuit eigen middelen. 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 197