Blad 10 gebouwen: In 2009 is inzichtelijk welke openbare gebouwen wel/niet toegankelijk zijn. Op basis van deze rapportage zal een vervolgplan van aanpak worden gemaakt Programma Werk en Inkomen (5) Vraag: Wat is de stand van zaken rondom de terugvordering van het Rijk in verband met onrechtmatige besteding rijksbudgetten. Alleen beantwoorden als de uitspraak van de hoorzitting bekend is. Antwoord: Inmiddels heeft de gemeente bericht ontvangen van het ministerie (brief d.d. 03-10-2007) dat het bezwaarschrift tegen de terugvordering ongegrond is verklaard. Het college ziet voldoende reden voor beroep en schat ook in dat een beroep kans van slagen heeft. Het beroepschrift is inmiddels in voorbereiding. Programma Infrastructuur/bereikbaarheid (7) Vraag Wil het college het voorstel ombuiging O-07-01 'Verlagen stelpost beheersconsequenties openbare ruimte' nader toelichten. Antwoord: Door de raad is bij programmabegroting 2005 een voorstel nieuw beleid vastgesteld, waarmee een stelpost is opgenomen voor onvoorziene exploitatielasten van 150.000. Deze stelpost had als doel om de bijbehorende beheersconsequenties (extra kosten) van investeringen in binnenstedelijk gebied te kunnen dekken. Door het aannemen van een amendement en een tweetal moties is de stelpost verlaagd tot 75.000. Programmabegroting 2005 (08-11-2004) Amendement WD 50.000 t.b.v. onkruidbestrij ding Motie Skatepark 10.000 t.b.v. PGL, PvdA, CDA, WD, SP, FNP onderhoud skatepark Programmabegroting 2006 (07-11-2005) Motie Vluchtheuvel PvdA 15.000 Resteert 75.000 Door de geringe frequentie en omvang van het beroep op deze stelpost, heeft ervaring over de afgelopen jaren uitgewezen dat een reductie/besparing van 37.500 verantwoord is. Hierdoor resteert nog een bedrag van 37.500 voor beheersconsequenties openbare ruimte. Dit bedrag wordt, indien er een beroep op wordt gedaan, via de lijst van uitzettingen en inkrimpingen aangevuld zodat voor onvoorziene lasten voor beheer en onderhoud van investeringen in binnenstedelijk gebied voldoende middelen beschikbaar zijn. Blad 11 Programma Publieke dienstverlening (8) Vraag Wat is de stand van zaken betreffende de vernieuwing van de gemeentelijke website en hoe worden de raadsleden daarbij betrokken? Antwoord: Er is een uitgebreide inventarisatie van wensen tot verbetering van de website gehouden onder vele belanghebbenden. Op dit moment wordt een groot deel daarvan verwerkt in het project verbetering website. Dat project heeft tot doel de overzichtelijkheid voor de bezoeker van de site te verhogen, de navigatie te verbeteren en de informatie beter vindbaar te maken. Een aantal zaken is al gerealiseerd. Sinds begin augustus maakt de website gebruik van een nieuwe zoekmachine. De website is voorzien van een nieuwe agenda. Deze agenda toont informatie over bijvoorbeeld B&W en de gemeenteraad. De indeling op de website is verbeterd. Enkele thema's zijn opnieuw ingericht en ook is het aantal [storende] banners teruggebracht. Sinds begin september is er een gebruikersvriendelijke vacature functionaliteit online. Geïnteresseerden kunnen direct online reageren op een vacature. Ook bestaat de mogelijkheid om online een open sollicitatie op te voeren. Voor de komende maanden staat onder andere op het programma (realisatie uiterlijk medio 2008): een 'flash animatie' en een vraag antwoord functionaliteit op de gemeenteraadsite, het aanpassen van de Stadsagenda, zodanig dat het mogelijk is alle 'evenementen' gezamenlijk te tonen en een veelgestelde vragenfunctionaliteit (FAQ) bij WMO en andere actuele thema's. Een aantal ingrijpende aanpassingen, zoals een geheel nieuwe thematische indeling, moet wachten op een vervanging van het gehele website systeem. Die vervanging staat niet eerder dan in 2009 gepland. De betrokkenheid van de raadsleden wordt zeer op prijs gesteld. De projectgroep zal in elk geval de raadsleden die eerder zijn geconsulteerd op de hoogte houden. Vraag: Wat is de stand van zaken met betrekking tot de invoering van de dwangsom bij het niet halen van termijnen door de gemeente? Antwoord: Het kwaliteitshandvest en de invoering van de dwangsom bij niet tijdig beslissen (Wet Wolfsen) zijn twee aparte trajecten. In het eerste geeft Leeuwarden aan wat de eigen servicenormen zijn over de volle breedte van de dienstverlening. In het tweede traject wordt de invoering van de Wet Wolfsen voorbereid. In deze wet wordt geregeld waar de burger recht op heeft wanneer de gemeente de wettelijke termijnen niet haalt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 21