Blad 10
gebouwen: In 2009 is inzichtelijk welke openbare gebouwen
wel/niet toegankelijk zijn. Op basis van deze rapportage
zal een vervolgplan van aanpak worden gemaakt
Programma Werk en Inkomen (5)
Vraag:
Wat is de stand van zaken rondom de terugvordering van het
Rijk in verband met onrechtmatige besteding rijksbudgetten.
Alleen beantwoorden als de uitspraak van de hoorzitting
bekend is.
Antwoord:
Inmiddels heeft de gemeente bericht ontvangen van het
ministerie (brief d.d. 03-10-2007) dat het bezwaarschrift
tegen de terugvordering ongegrond is verklaard. Het college
ziet voldoende reden voor beroep en schat ook in dat een
beroep kans van slagen heeft. Het beroepschrift is
inmiddels in voorbereiding.
Programma Infrastructuur/bereikbaarheid (7)
Vraag
Wil het college het voorstel ombuiging O-07-01 'Verlagen
stelpost beheersconsequenties openbare ruimte' nader
toelichten.
Antwoord:
Door de raad is bij programmabegroting 2005 een voorstel
nieuw beleid vastgesteld, waarmee een stelpost is opgenomen
voor onvoorziene exploitatielasten van 150.000. Deze
stelpost had als doel om de bijbehorende
beheersconsequenties (extra kosten) van investeringen in
binnenstedelijk gebied te kunnen dekken. Door het aannemen
van een amendement en een tweetal moties is de stelpost
verlaagd tot 75.000.
Programmabegroting 2005 (08-11-2004)
Amendement WD 50.000 t.b.v.
onkruidbestrij ding
Motie Skatepark 10.000 t.b.v.
PGL, PvdA, CDA, WD, SP, FNP onderhoud skatepark
Programmabegroting 2006 (07-11-2005)
Motie Vluchtheuvel PvdA 15.000
Resteert 75.000
Door de geringe frequentie en omvang van het beroep op deze
stelpost, heeft ervaring over de afgelopen jaren uitgewezen
dat een reductie/besparing van 37.500 verantwoord is.
Hierdoor resteert nog een bedrag van 37.500 voor
beheersconsequenties openbare ruimte. Dit bedrag wordt,
indien er een beroep op wordt gedaan, via de lijst van
uitzettingen en inkrimpingen aangevuld zodat voor
onvoorziene lasten voor beheer en onderhoud van
investeringen in binnenstedelijk gebied voldoende middelen
beschikbaar zijn.
Blad 11
Programma Publieke dienstverlening (8)
Vraag
Wat is de stand van zaken betreffende de vernieuwing van de
gemeentelijke website en hoe worden de raadsleden daarbij
betrokken?
Antwoord:
Er is een uitgebreide inventarisatie van wensen tot
verbetering van de website gehouden onder vele
belanghebbenden. Op dit moment wordt een groot deel daarvan
verwerkt in het project verbetering website. Dat project
heeft tot doel de overzichtelijkheid voor de bezoeker van
de site te verhogen, de navigatie te verbeteren en de
informatie beter vindbaar te maken.
Een aantal zaken is al gerealiseerd. Sinds begin augustus
maakt de website gebruik van een nieuwe zoekmachine. De
website is voorzien van een nieuwe agenda. Deze agenda
toont informatie over bijvoorbeeld B&W en de gemeenteraad.
De indeling op de website is verbeterd. Enkele thema's zijn
opnieuw ingericht en ook is het aantal [storende] banners
teruggebracht. Sinds begin september is er een
gebruikersvriendelijke vacature functionaliteit online.
Geïnteresseerden kunnen direct online reageren op een
vacature. Ook bestaat de mogelijkheid om online een open
sollicitatie op te voeren.
Voor de komende maanden staat onder andere op het programma
(realisatie uiterlijk medio 2008): een 'flash animatie'
en een vraag antwoord functionaliteit op de
gemeenteraadsite, het aanpassen van de Stadsagenda, zodanig
dat het mogelijk is alle 'evenementen' gezamenlijk te tonen
en een veelgestelde vragenfunctionaliteit (FAQ) bij WMO en
andere actuele thema's.
Een aantal ingrijpende aanpassingen, zoals een
geheel nieuwe thematische indeling, moet wachten op een
vervanging van het gehele website systeem. Die vervanging
staat niet eerder dan in 2009 gepland.
De betrokkenheid van de raadsleden wordt zeer op prijs
gesteld. De projectgroep zal in elk geval de raadsleden die
eerder zijn geconsulteerd op de hoogte houden.
Vraag:
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de invoering
van de dwangsom bij het niet halen van termijnen door de
gemeente?
Antwoord:
Het kwaliteitshandvest en de invoering van de dwangsom bij
niet tijdig beslissen (Wet Wolfsen) zijn twee aparte
trajecten. In het eerste geeft Leeuwarden aan wat de eigen
servicenormen zijn over de volle breedte van de
dienstverlening. In het tweede traject wordt de invoering
van de Wet Wolfsen voorbereid. In deze wet wordt geregeld
waar de burger recht op heeft wanneer de gemeente de
wettelijke termijnen niet haalt.