Conclusie programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen (12) Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost? Resultaat Het resultaat van het programma Ruimtelijke Ordening wijken en dorpen over 2006 bedraagt 30.000 nadelig. Hieronder wordt het resultaat op het programma verklaard door een uitsplitsing te maken in kapitaallasten, apparaatskosten en overige verschillen op lasten en baten. Kapitaallasten Geen afwijkingen. Apparaatkosten 33.000 voordeel De grote afwijkingen doen zich voor bij de volgende beleidsproducten. Wijkaanpak (C 106.000 voordeel) Het voordeel bestaat uit een onderschrijding van 37.000 op wijkoverleg en -coördinatie door het wijkmanagement als gevolg van vacatureruimte en van 69.000 op het product buurtonderhoud en -leefbaarheid door de Buitendienst van de gemeente. Ruimtelijke ordening 72.000 nadeel) De ureninzet op het product bestemmingsplannen was 29.000 hoger dan geraamd. Daarnaast was er een overschrijding op de beleidsadviezen Ruimtelijke Ordening van C 47.000. Deze overschrijding is enerzijds het gevolg van het grote aantal verzoeken en anderzijds door een toename van de complexiteit. Een aantal grote en complexe projecten waaraan gewerkt is zijn o.a. de lokse, woningbouw Fruitstraat, bouwplan provinciehuis, woning Boonstra Wergaesterdyk, Burmaniakamp, Amicitia, Hartelust en de NOZEMA-mast. 63.000 nadeel Het voordelige resultaat op de overige verschillen bedraagt per saldo 63.000. Dit saldo bestaat uit een nadeel op de lasten van 226.000 en een nadeel op de baten van 289.000. Lasten 226.000 voordeel Het voordeel van 226.000 is met name het gevolg van een onderschrijding op de buurtbudgetten en minder uitbestede werkzaamheden ten laste van het budget buurtonderhoud en leefbaarheid. Baten 289.000 nadeel Tegenover het voordeel aan de lastenkant staat een nadeel aan de batenkant van 289.000 die voor een groot deel het gevolg is van het feit dat een geraamde onttrekking uit de voorziening wijkbudgetten van 132.000 in 2006 niet is gedaan. Een tweede belangrijke oorzaak zijn de achterblijvende legesopbrengsten uit artikel 19-procedures 50.000). Verder een technische afwijking als gevolg van het feit dat een bijdrage uit de reserve flankerend beleid niet nodig is gebleken (nadeel 91.000). Tenslotte is in de begroting in verband met de verkoop van de mutatiebestanden aan de stichting GBKN Friesland (samenwerkingsverband tussen gemeenten, kadaster en nutsbedrijven) een opbrengst geraamd van 81.000. De verrekening vindt plaats op basis van een vergoeding per Overige verschillen 208 2. Beleidsverantwoording 2.1 Programmaverantwoording: Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen (12) meetpunt. Vanaf 2002 is de hoogte van deze vergoeding met ca. 60% gedaald. In 2006 bedroeg deze vergoeding 52.000 zodat een nadeel is ontstaan van 29.000. Op de overige producten per saldo een voordelig resultaat op de baten van 13.000. Eindconclusie In 2006 is er weer behoorlijke voortgang geboekt met de actualisatieslag bestemmingsplannen voor de woongebieden. In 2007 wordt deze afgerond voor zover het geen gebieden betreft waar nog planvorming plaatsvindt die moet worden afgewacht. Inmiddels is er een doorkijk gemaakt van het uiteindelijke aantal plannen dat na de actualisatieslag overblijft, dit zullen er circa 50 zijn. Om deze actueel te houden (niet ouder dan 10 jaar is de verplichting van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening) zal het structurele budget voor bestemmingsplannen substantieel moeten worden verhoogd. Bij de integrale afweging van de programmabegroting 2008 zal moeten worden bekeken om hiervoor extra middelen beschikbaar worden gesteld. In 2006 is veel tijd is besteed aan de binnenstad met projecten als Nieuw Zaailand, nieuwbouw Provinciehuis, Structuurvisie Tweebaksmarkt en het opstellen van de 'Conceptnota van uitgangspunten bestemmingsplan Binnenstad'. Daarnaast zijn er echter ook vele (woning-)bouwinitiatieven buiten de binnenstad en de grote uitleggebieden Zuiderburen, de Zuidlanden en Blitsaerd. Eind 2006 waren dit ruim 100 planontwikkelingen. Omdat dit vaak niet voorziene functieveranderingen zijn die een planologische procedure behoeven, blijft dit ondanks de actuele bestemmingsplannen een belangrijke werkstroom. Ten aanzien van regelgeving is er veel dynamiek bij de hogere overheden. Dit heeft geleid tot aanpassing van binnengemeentelijke planprocessen. Het college heeft een voorstel ontwikkeld om hier eenduidigheid in te brengen waarbij wel moet worden aangemerkt dat wettelijke veranderingen (nieuwe Wro) nog steeds voortgaan. In 2007 zal deze nieuwe werkwijze worden ingevoerd en getoetst op bruikbaarheid. Ten aanzien van het onderdeel Wijken 8i Dorpen is er de afgelopen jaren flink getrokken aan de opzet en de kwaliteit van de wijkaanpak. Veel zaken hebben in 2006 een goede ontwikkeling doorlopen en zijn voor 2007 klaar voor uitvoering. De nieuwe rol van wijkmanagement zorgt voor een groeiende tevredenheid onder de panels. De verbeterde wijkprogramma's en wijkkaart dragen hier flink aan bij. 209

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 222