Conclusie programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Ruimtelijke ordening,
wijken en dorpen (12)
Wat mocht het kosten en wat heeft het gekost?
Resultaat Het resultaat van het programma Ruimtelijke Ordening wijken en dorpen
over 2006 bedraagt 30.000 nadelig. Hieronder wordt het resultaat op het
programma verklaard door een uitsplitsing te maken in kapitaallasten,
apparaatskosten en overige verschillen op lasten en baten.
Kapitaallasten Geen afwijkingen.
Apparaatkosten 33.000 voordeel
De grote afwijkingen doen zich voor bij de volgende beleidsproducten.
Wijkaanpak (C 106.000 voordeel)
Het voordeel bestaat uit een onderschrijding van 37.000 op wijkoverleg en
-coördinatie door het wijkmanagement als gevolg van vacatureruimte en van
69.000 op het product buurtonderhoud en -leefbaarheid door de
Buitendienst van de gemeente.
Ruimtelijke ordening 72.000 nadeel)
De ureninzet op het product bestemmingsplannen was 29.000 hoger dan
geraamd. Daarnaast was er een overschrijding op de beleidsadviezen
Ruimtelijke Ordening van C 47.000. Deze overschrijding is enerzijds het
gevolg van het grote aantal verzoeken en anderzijds door een toename van
de complexiteit. Een aantal grote en complexe projecten waaraan gewerkt is
zijn o.a. de lokse, woningbouw Fruitstraat, bouwplan provinciehuis, woning
Boonstra Wergaesterdyk, Burmaniakamp, Amicitia, Hartelust en de
NOZEMA-mast.
63.000 nadeel
Het voordelige resultaat op de overige verschillen bedraagt per saldo
63.000. Dit saldo bestaat uit een nadeel op de lasten van 226.000 en een
nadeel op de baten van 289.000.
Lasten 226.000 voordeel
Het voordeel van 226.000 is met name het gevolg van een onderschrijding
op de buurtbudgetten en minder uitbestede werkzaamheden ten laste van
het budget buurtonderhoud en leefbaarheid.
Baten 289.000 nadeel
Tegenover het voordeel aan de lastenkant staat een nadeel aan de batenkant
van 289.000 die voor een groot deel het gevolg is van het feit dat een
geraamde onttrekking uit de voorziening wijkbudgetten van 132.000 in
2006 niet is gedaan. Een tweede belangrijke oorzaak zijn de achterblijvende
legesopbrengsten uit artikel 19-procedures 50.000). Verder een
technische afwijking als gevolg van het feit dat een bijdrage uit de reserve
flankerend beleid niet nodig is gebleken (nadeel 91.000).
Tenslotte is in de begroting in verband met de verkoop van de
mutatiebestanden aan de stichting GBKN Friesland (samenwerkingsverband
tussen gemeenten, kadaster en nutsbedrijven) een opbrengst geraamd van
81.000. De verrekening vindt plaats op basis van een vergoeding per
Overige
verschillen
208
2. Beleidsverantwoording
2.1 Programmaverantwoording: Programma Ruimtelijke ordening,
wijken en dorpen (12)
meetpunt. Vanaf 2002 is de hoogte van deze vergoeding met ca. 60%
gedaald. In 2006 bedroeg deze vergoeding 52.000 zodat een nadeel is
ontstaan van 29.000.
Op de overige producten per saldo een voordelig resultaat op de baten van
13.000.
Eindconclusie In 2006 is er weer behoorlijke voortgang geboekt met de actualisatieslag
bestemmingsplannen voor de woongebieden. In 2007 wordt deze afgerond
voor zover het geen gebieden betreft waar nog planvorming plaatsvindt die
moet worden afgewacht.
Inmiddels is er een doorkijk gemaakt van het uiteindelijke aantal plannen dat
na de actualisatieslag overblijft, dit zullen er circa 50 zijn. Om deze actueel te
houden (niet ouder dan 10 jaar is de verplichting van de nieuwe Wet
Ruimtelijke Ordening) zal het structurele budget voor bestemmingsplannen
substantieel moeten worden verhoogd. Bij de integrale afweging van de
programmabegroting 2008 zal moeten worden bekeken om hiervoor extra
middelen beschikbaar worden gesteld.
In 2006 is veel tijd is besteed aan de binnenstad met projecten als Nieuw
Zaailand, nieuwbouw Provinciehuis, Structuurvisie Tweebaksmarkt en het
opstellen van de 'Conceptnota van uitgangspunten bestemmingsplan
Binnenstad'.
Daarnaast zijn er echter ook vele (woning-)bouwinitiatieven buiten de
binnenstad en de grote uitleggebieden Zuiderburen, de Zuidlanden en
Blitsaerd. Eind 2006 waren dit ruim 100 planontwikkelingen. Omdat dit vaak
niet voorziene functieveranderingen zijn die een planologische procedure
behoeven, blijft dit ondanks de actuele bestemmingsplannen een belangrijke
werkstroom.
Ten aanzien van regelgeving is er veel dynamiek bij de hogere overheden.
Dit heeft geleid tot aanpassing van binnengemeentelijke planprocessen. Het
college heeft een voorstel ontwikkeld om hier eenduidigheid in te brengen
waarbij wel moet worden aangemerkt dat wettelijke veranderingen (nieuwe
Wro) nog steeds voortgaan. In 2007 zal deze nieuwe werkwijze worden
ingevoerd en getoetst op bruikbaarheid.
Ten aanzien van het onderdeel Wijken 8i Dorpen is er de afgelopen jaren flink
getrokken aan de opzet en de kwaliteit van de wijkaanpak. Veel zaken
hebben in 2006 een goede ontwikkeling doorlopen en zijn voor 2007 klaar
voor uitvoering. De nieuwe rol van wijkmanagement zorgt voor een
groeiende tevredenheid onder de panels. De verbeterde wijkprogramma's en
wijkkaart dragen hier flink aan bij.
209