Stadsontwikkeling en
-beheer
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage D Formulieren SIOF
Aan de budgethouder SIOF
SIOF-aanvraag
(058) 233 8926 (opsteller: W.T. Fluizinga)
Datum, verzonden:
L.S.,
Hierbij dien ik een verzoek in om de volgende bijdrage uit het SIOF:
Projectnaam: Bijdrage Bijdrage investeringsdeel
ontwikkelingsdeel:
Ontwikkeling stedelijke - c 3,4 min.
economie 2008-2012
Met vriendelijke groeten,
directeur van de dienst SOB
Bijlagenboek Programmabegroting 2008
Bijlage D Formulieren SIOF
Aanvraagformulier
Strategisch investerings-
en ontwikkelingsfonds (SIOF)
Dienst
Ontwikkeling stedelijke economie 2008-2012
In de periode 2008 - 2012 wordt bij de ontwikkeling van de stedelijke economie
van Leeuwarden vooral ingezet op uitbouw van de clusters water (en
lifesciences), energie (en duurzaam), toerisme (en multimedia) en op diensten
(en dataverwerking).
In het basisdocument stedelijke economie dat in februari van dit jaar aan de
Raadscommissie Bestuur en Middelen is voorgelegd, wordt een uiteenzetting
gegeven over de relatieve positie van Leeuwarden en de voorgestane aanpak. Dat
laatste is vooral verwoord in de twee bijlagen die handelen over de
opeenvolgende stappen die gezet moet worden om tot clustervorming te komen
en de rol van de gemeente daarbij. Voor 2007 is recentelijk een pakket aan
projecten voorgelegd en goedgekeurd.
In de komende jaren is opbouw en uitbouw van de clusters in de kenniseconomie
aan de orde. De gemeente en de provincie hebben daarin vooralsnog een sterk
initiërende en regisserende rol. Dat betekent dat in meer en mindere mate op alle
facetten van clustervorming ingezet moet worden, van analyse, profilering,
proefprojecten tot leerstoelen, huisvesting en acquisitie van bedrijven. Zoals in
het basisdocument verwoord verschilt de situatie per cluster. Voorts is het
duidelijk dat er sprake zal zijn van enige 'trial and error'.
Bij de kaderbrief is het gemeentelijk financieringsaspect aan de orde. De
gemeente treedt met financiering van stedelijke economie op in verschillende
rollen, aanjager, initiator, marketeer en bankier. Dat vraagt flexibiliteit en
risiconeming. Tegelijkertijd wil de gemeente value for money en een zo groot
mogelijk multipliereffect. Value for money betekent meten en weten wat
prestaties en effecten zijn. Hier wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de
MIP/SIOF-systematiek en bij datgene dat gevraagd wordt vanuit andere
invalshoeken, zoals het Grote stedenbeleid (BDU-economie). Multipliereffect is
een belangrijke maatstaf voor'eigen' inspanning van belanghebbende(n) en het
draagvlak bij andere financiers. Dat laatste betekent ook dat met
projectfinanciering en instrument(ontwikkeling) zoveel mogelijk wordt
aangesloten bij financieringsmogelijkheden en instrumenten van andere
overheden. Te denken valt aan de provincie Friesland, het Operationeel
Programma Europees Fonds voor regionale Ontwikkeling Noord Nederland 2007-
2013 (waarin Leeuwarden, Groningen-Assen en Emmen aparte positie hebben),
de Brede Doeluitkering Economie 2005-2009 en het nationaal programma Pieken
in de Delta. Deze programma's leggen overwegend accent op ontwikkeling van
kennis en innovatie. De gemeentelijke financiering bij het onderwerp stedelijke
economie is in dat opzicht de vereiste cofinanciering die Leeuwarder op tafel moet
leggen om Leeuwarder projecten gehonoreerd te krijgen.
Bij het onderwerp water is de gemeente sterk betrokken bij profilering, acquisitie
en de fysieke condities om het watercluster uit te bouwen (huisvesting,
ontwikkeling vml. Atoglas terrein). Ook is hier de meer algemene ontwikkeling
van het waterprofiel van Leeuwarden aan de orde (blauwe diamant, recreatie,
evenementen), nodig om Leeuwarden op de kaart te zetten.
Projectnaam:
Projectomschrijving
(inclusief de
prestaties die
geleverd worden):
115