2. Beleidsverantwoording
2.2 Paragrafen: Bedrijfsvoering
Kosten personeel (x 1.000)
rekening 2005
begroting 2006
rekening 2006
rekening 2005
begroting 2006
rekening 2006
In de hierna weergegeven tabel wordt de opbouw van de geringe afwijking van de geraamde
personeelslasten weergegeven:
Personeelslasten 2006
x C 1.000
Begroting
Rekening
Saldo
personeel van derden
lasten
1.600
4.736
-3.136
baten
649
2.022
1.373
saldo
951
2.714
-1.763
vast personeel
lasten
baten
50.124
48.415
1.709
saldo
50.124
48.415
1.709
totaal personeel
lasten
51.724
53.151
-1.427
baten
649
2.022
1.373
saldo
51.075
51.129
-54
Hoewel er per saldo sprake is van een zeer gering nadeel 54.000 op een budget van ruim
51 min) zijn de onderliggende verschillen aanzienlijk:
a. een nadeel op de kosten in verband met de inhuur van personeel van 3,10 min;
b. een voordeel op de kosten van het vaste personeel van 1,70 min;
c. een voordeel op de vergoedingen voor de personeelskosten van 1,37 min.
Hierna worden deze drie componenten van de afwijking verder toegelicht. Er is daarbij o.a. gebruik
gemaakt van gegevens die in bijlage VIII zijn opgenomen. Deze bijlage is het verbeterde overzicht
van de inzet van personeel van derden. Dit overzicht is in het vorige jaarverslag voor het eerst
opgenomen naar aanleiding van de motie van de FNP en Christenunie. Voor meer gedetailleerde
gegevens over de inzet van personeel van derden wordt daarom verwezen naar de genoemde
bijlage.
a. 3,1 min hogere kosten wegens inhuur van personeel van derden
282
2. Beleidsverantwoording
2.2 Paragrafen: Bedrijfsvoering
De (hogere) kosten voor inhuur van personeel van derden omvatten een groot aantal grotere en
kleinere posten. Hieronder staan de grootste kostenposten weergegeven uit het totaal aan kosten
van 4,7 min in 2006:
Personeel van derden 100.000 x C 1 min
Bedrag
Inzet personeel van derden wegens vacatures 1.102
Inzet flexibel budget ruimtelijke inrichting 575
Tijdelijke bezetting van diverse vacatures Sociale Zaken (anticipatie op nieuwe krimp) 298
Opvang piekwerkzaamheden Buitendienst Wijkzaken 328
Opvang piekbelasting Burgerzaken 222
Tijdelijke formatie casemanagement WWB ivm mutaties klantenaantallen WWB 217
Stadswachten 209
Afbouw casemanagement wegens invoering WWB (frictie) 184
Tijdelijke formatie casemanagement uitvoering Agenda voor de Toekomst 170
Wegwerken achterstanden bij Informatiebeheer 165
Bedrijfsmilieuzaken 110
Project wachters/vertrekkers vrml. ID/WIW-ers 100
Ziektevervanging 100
Totaal 3.780
Uit het overzicht blijkt dat een groot deel van de kosten samenhangen met het inhuren van
personeel van derden ten laste van vacatureruimte. Hier liggen allerlei overwegingen van het
management aan ten grondslag. Vacatures worden bijvoorbeeld eerst tijdelijk vervuld omdat de
functie deel uitmaakt van een organisatiewijziging of omdat het lang duurt voordat een geschikte
kandidaat in een vaste aanstelling kan worden benoemd. Het komt ook voor er sprake is van
tijdelijke formatie-uitbreiding waarvoor een tijdelijke bezetting wordt geregeld. Tenslotte worden
vacatures in sommige gevallen tijdelijk vervuld omdat de vacature op de nominatie staat te
vervallen in verband met het invullen van taakstellingen.
Er zijn twee sectoren waar bewust formatieruimte vrij wordt gehouden om steeds tijdelijk te
bezetten. Bij Civiele Techniek van de sector Ruimtelijke Inrichting wordt i.v.m. het wisselende en
moeilijk te voorspellen werkaanbod bewust een deel van de formatie vrij gehouden zodat naar
mate het werk zich aandient personeel wordt aangetrokken. Op die wijze wordt gestreefd naar zo
efficiënt mogelijke inzet van middelen. Bij de sector Sociale Zaken van de dienst Welzijn is iets
soortgelijks aan de hand; ook daar wordt een deel van de vaste formatieruimte onbezet gelaten
om in staat te zijn flexibel te kunnen reageren op een wisselend werkaanbod.
Bij de sectoren Burgerzaken en Wijkzaken is sprake van piekwerkzaamheden waarvoor tijdelijk
personeel wordt ingezet.
Voor het overige betreft het de inzet van tijdelijk personeel voor werkzaamheden waarvoor
tijdelijke budgetten beschikbaar zijn gesteld. Dat kunnen eigen gemeentelijke budgetten zijn, maar
het zijn ook vaak budgetten die door rijk beschikbaar zijn gesteld voor specifieke taken of
projecten.
b. 1,7 min. lagere loonkosten vast personeel
Uit het voorgaande kan worden afgeleid de lagere loonkosten van vast personeel samenhangen
met de hogere kosten voor personeel van derden. Die lagere kosten ontstaan dan doordat:
vacatures moeilijk kunnen worden ingevuld;
vacatureruimte met inhuur wordt ingevuld;
er een periode verstrijkt tussen vertrek van een medewerker en het in dienst treden van een
nieuwe medewerker.
283