2. Beleidsverantwoording 2.2 Paragrafen: Bedrijfsvoering Kosten personeel (x 1.000) rekening 2005 begroting 2006 rekening 2006 rekening 2005 begroting 2006 rekening 2006 In de hierna weergegeven tabel wordt de opbouw van de geringe afwijking van de geraamde personeelslasten weergegeven: Personeelslasten 2006 x C 1.000 Begroting Rekening Saldo personeel van derden lasten 1.600 4.736 -3.136 baten 649 2.022 1.373 saldo 951 2.714 -1.763 vast personeel lasten baten 50.124 48.415 1.709 saldo 50.124 48.415 1.709 totaal personeel lasten 51.724 53.151 -1.427 baten 649 2.022 1.373 saldo 51.075 51.129 -54 Hoewel er per saldo sprake is van een zeer gering nadeel 54.000 op een budget van ruim 51 min) zijn de onderliggende verschillen aanzienlijk: a. een nadeel op de kosten in verband met de inhuur van personeel van 3,10 min; b. een voordeel op de kosten van het vaste personeel van 1,70 min; c. een voordeel op de vergoedingen voor de personeelskosten van 1,37 min. Hierna worden deze drie componenten van de afwijking verder toegelicht. Er is daarbij o.a. gebruik gemaakt van gegevens die in bijlage VIII zijn opgenomen. Deze bijlage is het verbeterde overzicht van de inzet van personeel van derden. Dit overzicht is in het vorige jaarverslag voor het eerst opgenomen naar aanleiding van de motie van de FNP en Christenunie. Voor meer gedetailleerde gegevens over de inzet van personeel van derden wordt daarom verwezen naar de genoemde bijlage. a. 3,1 min hogere kosten wegens inhuur van personeel van derden 282 2. Beleidsverantwoording 2.2 Paragrafen: Bedrijfsvoering De (hogere) kosten voor inhuur van personeel van derden omvatten een groot aantal grotere en kleinere posten. Hieronder staan de grootste kostenposten weergegeven uit het totaal aan kosten van 4,7 min in 2006: Personeel van derden 100.000 x C 1 min Bedrag Inzet personeel van derden wegens vacatures 1.102 Inzet flexibel budget ruimtelijke inrichting 575 Tijdelijke bezetting van diverse vacatures Sociale Zaken (anticipatie op nieuwe krimp) 298 Opvang piekwerkzaamheden Buitendienst Wijkzaken 328 Opvang piekbelasting Burgerzaken 222 Tijdelijke formatie casemanagement WWB ivm mutaties klantenaantallen WWB 217 Stadswachten 209 Afbouw casemanagement wegens invoering WWB (frictie) 184 Tijdelijke formatie casemanagement uitvoering Agenda voor de Toekomst 170 Wegwerken achterstanden bij Informatiebeheer 165 Bedrijfsmilieuzaken 110 Project wachters/vertrekkers vrml. ID/WIW-ers 100 Ziektevervanging 100 Totaal 3.780 Uit het overzicht blijkt dat een groot deel van de kosten samenhangen met het inhuren van personeel van derden ten laste van vacatureruimte. Hier liggen allerlei overwegingen van het management aan ten grondslag. Vacatures worden bijvoorbeeld eerst tijdelijk vervuld omdat de functie deel uitmaakt van een organisatiewijziging of omdat het lang duurt voordat een geschikte kandidaat in een vaste aanstelling kan worden benoemd. Het komt ook voor er sprake is van tijdelijke formatie-uitbreiding waarvoor een tijdelijke bezetting wordt geregeld. Tenslotte worden vacatures in sommige gevallen tijdelijk vervuld omdat de vacature op de nominatie staat te vervallen in verband met het invullen van taakstellingen. Er zijn twee sectoren waar bewust formatieruimte vrij wordt gehouden om steeds tijdelijk te bezetten. Bij Civiele Techniek van de sector Ruimtelijke Inrichting wordt i.v.m. het wisselende en moeilijk te voorspellen werkaanbod bewust een deel van de formatie vrij gehouden zodat naar mate het werk zich aandient personeel wordt aangetrokken. Op die wijze wordt gestreefd naar zo efficiënt mogelijke inzet van middelen. Bij de sector Sociale Zaken van de dienst Welzijn is iets soortgelijks aan de hand; ook daar wordt een deel van de vaste formatieruimte onbezet gelaten om in staat te zijn flexibel te kunnen reageren op een wisselend werkaanbod. Bij de sectoren Burgerzaken en Wijkzaken is sprake van piekwerkzaamheden waarvoor tijdelijk personeel wordt ingezet. Voor het overige betreft het de inzet van tijdelijk personeel voor werkzaamheden waarvoor tijdelijke budgetten beschikbaar zijn gesteld. Dat kunnen eigen gemeentelijke budgetten zijn, maar het zijn ook vaak budgetten die door rijk beschikbaar zijn gesteld voor specifieke taken of projecten. b. 1,7 min. lagere loonkosten vast personeel Uit het voorgaande kan worden afgeleid de lagere loonkosten van vast personeel samenhangen met de hogere kosten voor personeel van derden. Die lagere kosten ontstaan dan doordat: vacatures moeilijk kunnen worden ingevuld; vacatureruimte met inhuur wordt ingevuld; er een periode verstrijkt tussen vertrek van een medewerker en het in dienst treden van een nieuwe medewerker. 283

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 259