Detailhandelsstructuwvisie Leeuwarden 2007 Samengevat kende het oorspronkelijke vastgestelde en het daarna geëvalueerde detailhandelsbeleid drie pijlers: 1. een fijnmazige verzorgingsstructuur voor de dagelijkse voorzieningen met als uitgangspunt, dat er op korte afstand van de woning minimaal een supermarkt aanwezig moet zijn; 2. een goed bereikbaar attractief hoofdwinkelcentrum met voldoende parkeergelegenheid; 3. een sterke regionale functie op het gebied van PDV/GDV. De herijking van het PDV/GDV-beleid in 2004 kende samengevat de volgende conclusies en aanbevelingen: de ruimte voor GDV op winkellocatie "De Centrale" werd tot einde van het jaar 2003 nog niet volledig benut; de gereserveerde GDV marktruimte voor de binnenstad werd tot einde van het jaar 2003 niet gebruikt en kan daarom alsnog worden toegevoegd aan de GDV marktruimte voor "De Centrale"; er is geen markruimte voor tweede GD V-locatie in Leeuwarden; daarom voortzetting van het alleenrecht voor GDV-locatie "De Centrale" ter verkrijging van voldoende kritische massa binnen de marktruimte in Fryslan; geen medewerking aan de vestiging van een megafoodketen; een verlaging van de oppervlaktemaat van grote GDV-winkels van 1500 naar 1000 m2 is wenselijk en moet nader worden onderzocht; Er is op termijn ook ruimte voor PDV in de Zuidlanden; De omgeving van het evenemententerrein achter het WTC-Expo (FEC) is de meest logische vestigingslocatie voor grootschalige leisure; Er is voldoende aandacht en ruimte voor de eigen potenties van de binnenstad door complementair PDV/GDV-beleid; De monopoliepositie van "De Centrale" voor vestiging van nieuwe meubelzaken wordt opgeheven en er komen nieuwe vestigingsmogelijkheden voor perifere detailhandel in westelijk Leeuwarden (o.a. businesspark). Beknopte terugblik/evaluatie In algemene zin kan op dit moment worden vastgesteld, dat het (in 2003 bijgestelde) detailhandelsbeleid vanuit het sturingsperspectief van de gemeentelijke overheid afgelopen jaren redelijk houdbaar is gebleken. De voorzieningenstructuur in onze gemeente blijft in relatie met de marktontwikkelingen goed op orde en er is geen sprake (geweest) van duurzame ontwrichting als gevolg van nieuwe winkelprojecten of uitbreidingen. Naast het streven om de wijk- en buurtvoorzieningen op peil te houden, voert de gemeente al jaren succesvol een tweesporenbeleid op detailhandelsgebied. Buiten het primaat voor het hoofdwinkelcentrum van de binnenstad is op zorgvuldige en complementaire wijze met succes ingezet op de vestiging van grootschalige winkels aan het winkelplein "De Centrale". INHOUD Inleiding Inhoud Samenvatting 1. Doelstellingen van het actuele detailhandelsbeleid1 2. Binnenstad en winkelplein "De Centrale"3 2.1. Versterking van de binnenstad met de winkelinvulling van Nieuw Zaailand.3 2.2. Uitvoering binnenstadsmonitor 2007.3 2.3. Invulling vervolgfase winkelplein "De Centrale"3 2.3.1. Planologische inpassing van de detailhandelsvisie m.b.t. winkelcentrum "De Centrale" in samenhang met nieuw convenant4 2.3.2. Vernieuwing convenant5 3. Instandhouding/verbetering wijkwïnkelcentra (supermarktbeleid)6 3.1 Normatieve omrekenfactor bvo/wvo8 3.2 Herstructurering Vrijheidswijk en Bilgaard8 3.2.1 Vrijheidswijk/Blitsaerd8 3.2.2 Bilgaard8 3.3 Philipsterrein/WTC Expo8 3.4 De Zuidlanden/Techum/Weipsterhoek/stadsas8 3.5 Bijzondere winkelvoorzieningen voor levensmiddelen9 4. Perifere Detailhandelsvestigingen (PDV)10 4.1 Detailhandel op bedrijventerreinen10 4.2 Uitwerking PDV-beleid westelijk Leeuwarden10 4.3 Afschaffing van de verplichting om een distributieplanologisch onderzoek (dpo) aan te leveren voor PDV-winkels en supemarkten10 5. Ambulante detailhandel (markten standplaatsenbeleid)12 6. Flankerend beleid13 6.1 Koopzondagen13 6.2 Parkeerbeleid/bereikbaarheid.13 6.3 Bestuurlijk Platform Centrummanagement13 6.4 Convenant detailhandel.14 6.5 Avondwinkelbeleid.14

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 260