Organisatie De volgende partijen nemen naast de Gemeente Leeuwarden deel aan dit project: Bedrijvenvereniging Leeuwarden West Subsidieverstrekkers (Provincie en Kompas) Pro Rail NS Vastgoed Portefeuillehouder M. Waanders Projectleider M. Slijkhuis Ass. Projectleider Mijlpalen Bindende afspraken met Pro Rail NS Vastgoed December 2005 Juli 2006 Vaststellen haalbaarheid bijdrage ondernemers Juni 2005 Juli 2006 Definitief inrichtingsplan November 2005 Oplevering definitief ontwerp Zwettetunnel e.o. Maart 2006 Intensivering communicatietraject i.v.m. eigen bijdrage Maart - April 2006 Opleveren bestek herinrichting Opleveren bestek Zwettetunnel Juni 2006 Juni 2006 September 2006 Aanbesteding herinrichting September 2006 Oktober 2006 Aanbesteding Zwettetunnel December 2006 Februari 2007 Oplevering werken December 2007 Voorjaar 2008 Afrekening subsidies Oktober 2008 Oktober 2008 Afwijkingen en risico's Pro Rail: De medewerking van Pro Rail (en NS Vastgoed/Railinfratrust) is cruciaal voor het welslagen van het project, als beheerder van de (stam)spoorlijnen, grondeigenaar en eigenaar van de Zwettetunnel. Door hen gestelde randvoorwaarden/proceseisen kunnen kostenverhogend en vertragend werken; Interventietraject: Binnen het project moet bedrijventerrein worden herontwikkeld. Dit is een zeer forse opgave in bestaand gebied. Grondopbrengsten maken deel uit van de financiering. Het aantal om te zetten hectares, de beperkte (her)ontwikkelingstijd, het voorkomen van verstoring van de markt en gecalculeerde opbrengsten (versus aankoop en herontwikkelingskosten) vormen risico's; De aanbesteding op de Zwettetunnel was hoger dan de directieraming van de Gemeente; Er moet in relatief korte tijd veel worden geïnvesteerd. Dit wordt ingegeven door de voorwaarden die SNN/Kompas stelt. Het risico is een mogelijke korting op de bijdrage van de subsidieverstrekkers. Stand van zaken Sinds de het voorjaar van 2006 is gewerkt aan het maken van bestekken voor zowel de herinrichting van het gebied als voor de verdieping van de Zwettetunnel. In december 2006 heeft aanbesteding van de reconstructie van de Zwettetunnel en de aangrenzende kruising Zwettestraat - afritten Marshallweg/Fahrenheitweg plaatsgevonden. De laagste inschrijving is 32 duurder uitgevallen dan de directieraming. Met de subsidieverstrekkers vindt momenteel overleg plaats om dit risico het hoofd te bieden. Bij de uitvoering van de werkzaamheden aan de Zwettetunnel heeft Pro Rail een toetsende rol, als het gaat om de door de aannemer voorgestelde aanpak. De werkzaamheden aan de Zwettetunnel zullen naar verwachting worden gestart in maart 2007. Alvorens te kunnen starten met de aanpak van de Zwettetunnel dient een aantal gestuurde boringen onder het spoor en de tunnel plaats te vinden. Na intensieve gesprekken met Pro Rail en de nutsbedrijven is overeenstemming bereikt op welke wijze deze boringen moeten worden uitgevoerd. Belangrijke grondaankopen hebben plaatsgevonden die de aanleg van de tunnel en de kruising mogelijk maken. Dit betekent dat het verwervingbudget zoals ook met de subsidieverstrekkers en de Raad is overeengekomen, nu volledig is aangewend. In november is via een informatieavond nadrukkelijk aandacht besteed aan het parkmanagement. Door de beperkte animo op de aanbiedingen, zal via herinneringsacties gepoogd worden het parkmanagement alsnog uit te bouwen. Met enkele ondernemers vinden in het kader van de herinrichting nog gesprekken plaats over probleemsituaties. Vooruitblik In de komende periode zullen de werkzaamheden in het gebied duidelijk zichtbaar worden. De herinrichting van het gebied is al gestart. Communicatie met de ondernemers over de activiteiten loopt en naar verwachting zal in maart 2007 de aanpak van de Zwettetunnel zijn beslag gaan krijgen. Plattegrond/ foto's 33 Gemeentelijke organisatie Mijlpaal Oorspronkelijk Actueel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 313