Organisatie
De volgende partijen nemen naast de Gemeente Leeuwarden deel aan dit project:
Bedrijvenvereniging Leeuwarden West
Subsidieverstrekkers (Provincie en Kompas)
Pro Rail NS Vastgoed
Portefeuillehouder
M. Waanders
Projectleider
M. Slijkhuis
Ass. Projectleider
Mijlpalen
Bindende afspraken met Pro Rail NS Vastgoed
December 2005
Juli 2006
Vaststellen haalbaarheid bijdrage ondernemers
Juni 2005
Juli 2006
Definitief inrichtingsplan
November 2005
Oplevering definitief ontwerp Zwettetunnel e.o.
Maart 2006
Intensivering communicatietraject i.v.m. eigen
bijdrage
Maart - April 2006
Opleveren bestek herinrichting
Opleveren bestek Zwettetunnel
Juni 2006
Juni 2006
September 2006
Aanbesteding herinrichting
September
2006
Oktober 2006
Aanbesteding Zwettetunnel
December 2006
Februari 2007
Oplevering werken
December 2007
Voorjaar 2008
Afrekening subsidies
Oktober 2008
Oktober 2008
Afwijkingen en risico's
Pro Rail: De medewerking van Pro Rail (en NS Vastgoed/Railinfratrust) is cruciaal voor
het welslagen van het project, als beheerder van de (stam)spoorlijnen, grondeigenaar en
eigenaar van de Zwettetunnel. Door hen gestelde randvoorwaarden/proceseisen kunnen
kostenverhogend en vertragend werken;
Interventietraject: Binnen het project moet bedrijventerrein worden herontwikkeld. Dit is
een zeer forse opgave in bestaand gebied. Grondopbrengsten maken deel uit van de
financiering. Het aantal om te zetten hectares, de beperkte (her)ontwikkelingstijd, het
voorkomen van verstoring van de markt en gecalculeerde opbrengsten (versus aankoop
en herontwikkelingskosten) vormen risico's;
De aanbesteding op de Zwettetunnel was hoger dan de directieraming van de
Gemeente;
Er moet in relatief korte tijd veel worden geïnvesteerd. Dit wordt ingegeven door de
voorwaarden die SNN/Kompas stelt. Het risico is een mogelijke korting op de bijdrage
van de subsidieverstrekkers.
Stand van zaken
Sinds de het voorjaar van 2006 is gewerkt aan het maken van bestekken voor zowel de
herinrichting van het gebied als voor de verdieping van de Zwettetunnel. In december 2006
heeft aanbesteding van de reconstructie van de Zwettetunnel en de aangrenzende kruising
Zwettestraat - afritten Marshallweg/Fahrenheitweg plaatsgevonden. De laagste inschrijving is
32
duurder uitgevallen dan de directieraming. Met de subsidieverstrekkers vindt momenteel
overleg plaats om dit risico het hoofd te bieden. Bij de uitvoering van de werkzaamheden aan
de Zwettetunnel heeft Pro Rail een toetsende rol, als het gaat om de door de aannemer
voorgestelde aanpak. De werkzaamheden aan de Zwettetunnel zullen naar verwachting
worden gestart in maart 2007.
Alvorens te kunnen starten met de aanpak van de Zwettetunnel dient een aantal gestuurde
boringen onder het spoor en de tunnel plaats te vinden. Na intensieve gesprekken met Pro
Rail en de nutsbedrijven is overeenstemming bereikt op welke wijze deze boringen moeten
worden uitgevoerd.
Belangrijke grondaankopen hebben plaatsgevonden die de aanleg van de tunnel en de
kruising mogelijk maken. Dit betekent dat het verwervingbudget zoals ook met de
subsidieverstrekkers en de Raad is overeengekomen, nu volledig is aangewend.
In november is via een informatieavond nadrukkelijk aandacht besteed aan het
parkmanagement. Door de beperkte animo op de aanbiedingen, zal via herinneringsacties
gepoogd worden het parkmanagement alsnog uit te bouwen. Met enkele ondernemers
vinden in het kader van de herinrichting nog gesprekken plaats over probleemsituaties.
Vooruitblik
In de komende periode zullen de werkzaamheden in het gebied duidelijk zichtbaar worden.
De herinrichting van het gebied is al gestart. Communicatie met de ondernemers over de
activiteiten loopt en naar verwachting zal in maart 2007 de aanpak van de Zwettetunnel zijn
beslag gaan krijgen.
Plattegrond/ foto's
33
Gemeentelijke organisatie
Mijlpaal
Oorspronkelijk
Actueel