1. Programmabegroting 2008, Hoofdlijnen
1.1 Hoofdlijnen
gelijkmatig te verdelen. In december 2007 zal de raad hierover een besluit nemen, de
belastingverordening en daarmee de tarieven worden dan door de raad vastgesteld.
Weerstandsvermogen
De weerstandscapaciteit, het financiële vermogen om tegenvallers op te kunnen vangen, is ten
opzichte van 2007 licht gedaald met 8.6 min tot €43.9 min. De risicopositie van de gemeente
Leeuwarden is vergelijkbaar met vorig jaar. Er is meer aandacht voor risico's die Verbonden
partijen mee kunnen brengen. Alhoewel niet alle risico's in geld zijn uit te drukken, is de conclusie
gerechtvaardigd dat er voldoende weerstandsvermogen is.
Onderhoud kapitaalgoederen
Het onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen (gebouwen, wegen, bruggen, tunnels,
riolering, water en groen) loopt door een aantal programma's heen. Bij het programma
Infrastructuur (07) hoort het wegennet, in 2008 wordt de verharding op het Waagplein herstraat.
Bij het programma Milieu hoort het gemeentelijke rioleringsplan, het huidige plan omvat de periode
2004-2008. In 2008 wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw GRP. In het programma
Woon- en leefomgeving (14) is het baggeren van watergangen en -partijen een verbinding. Het
baggerplan 2008-2011 zal aangepast worden, nu er geen middelen vrijgemaakt kunnen worden
voor nieuw beleid voor dit beleidsonderdeel. Het beheer en onderhoud van het gemeentelijk
vastgoed hoort bij het programma Economie en toerisme (03). Bij de begroting voor 2007 zijn
middelen beschikbaar gesteld voor investeringen en achterstallig onderhoud. In dat kader zullen in
2008 nieuwe kleedaccommodaties bij het sportcomplex Nylan gebouwd worden. Voorts is het
aanbrengen van ventilatie en koeling in de Harmonie en behandeling van de muren Burmania huis
en Stadskantoor voor 2008 gepland.
Financiering
De financiële middelen van de gemeente die nodig zijn om te investeren en de beleidsvoornemens
te kunnen realiseren en uit te voeren, worden gevormd door de inkomsten en het vermogen van de
gemeente. Voorzover dit niet toereikend is, moeten er financiële middelen tegen zo laag mogelijke
kosten geleend worden. De rentekosten die hieruit voortvloeien, maken onderdeel uit van de
sluitende begroting.
Bedrijfsvoering
Een adequate bedrijfsvoering is essentieel voor het realiseren van de ambities van Leeuwarden. In
2008 zijn de volgende speerpunten van belang:
Dienstverlening
Publieke dienstverlening is een prioriteit in het collegeprogramma en hiervoor zijn ook middelen
beschikbaar gesteld. Op dit beleidsterrein zijn ontwikkelingen in het kader van de elektronische
overheid van groot belang. De mogelijkheden die informatie en communicatietechnologie (ICT)
biedt op dit terrein, moet optimaal benut worden. De invoering van het Burger Service Nummer
(BSN) in 2008 en realisatie van nieuwe webdiensten binnen het digitaal loket zijn daarvan enige
voorbeelden.
Doelmatigheid
De controlfunctie zal in 2008 verder doorontwikkeld worden door andere toepassingen van control,
gedacht kan worden aan beleidscontrol en andere functionele gebieden. Doelmatig handelen is
eveneens een belangrijk aandachtspunt van de controlfunctie. Van groot belang gezien de
taakstelling op de bedrijfsvoeringskosten. Ter ondersteuning van de doelmatigheidssturing binnen
de organisatie wordt de auditfunctie ingezet. De auditfunctie wordt in 2008 doorontwikkeld met het
oog op kwantitatieve en kwalitatieve methoden voor doelmatigheidsonderzoeken
Vitaliteit.
Een vitale organisatie is een levende, gezonde organisatie die in staat is de ambities van de
gemeente Leeuwarden te realiseren, kansen te grijpen en maatschappelijke vraagstukken in een
snel veranderende complexe maatschappelijke context aan te pakken. In het collegeprogramma
18
1. Programmabegroting 2008, Hoofdlijnen
1.1 Hoofdlijnen
zijn hiervoor middelen gereserveerd gedurende 4 jaar, dit heeft vele activiteiten en projecten
opgeleverd die ook in 2008 hun vervolg zullen krijgen.
Verbonden partijen.
Een verbonden partij is een organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang
heeft. Het belangrijkste uitgangspunt voor het aangaan van een dergelijke verbintenis is dat de
uitvoering van het gemeentelijk beleid ermee gediend moet zijn. Er zijn momenteel 24 verbonden
partijen. Een nieuwe verbonden partij is de Kenniscampus CV/BV. Frisian Expo Center en de
Stadsschouwburg 'De Harmonie' zijn geen verbonden partij meer.
Grondbeleid
In 2008 zal de kadernota grondbeleid, geactualiseerd worden, dit is noodzakelijk als gevolg van de
invoering van de nieuwe grondexploitatiewet. Daarnaast heeft de rekenkamer in 2007 een aantal
aanbevelingen gedaan naar aanleiding van haar onderzoek naar de kaders van het grondbeleid.
Voor de nieuwe locaties Zuidlanden en Blitsaerd, zijn samen met marktpartijen
exploitatiemaatschappijen (PPS) opgericht in de vorm van CV/BV constructies. Ook in de bestaande
stad is een aantal binnenstedelijke locaties in een samenwerkingsverband, de PPS 3 Plus BV
aangepakt.
Daar waar mogelijk zal de gemeente een actief grondbeleid voeren, voor de economische
ontwikkeling van de gemeente is locatieontwikkeling van groot belang. Om de risico's die hiermee
gepaard gaan beheersbaar te houden worden strategische aankopen en stedenbouwkundige
ontwikkelingen vooraf voorzien van een planeconomische analyse. Daarnaast is het zaak dat er
ruimte in de reserve grondexploitatie is, om eventuele risico's op te kunnen vangen. De
ontwikkeling van deze reserve is momenteel gunstig in relatie tot de bekende risico's, dat betekent
dat een afdracht ten gunste van de algemene middelen en het SIOF het komende jaar haalbaar
lijkt.
Strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds (SIOF)
De volgende aanvragen voor een bijdrage uit het SIOF (investeringsdeel) zijn in deze begroting
opgenomen:
In vesteringsdeel
Stedelijke economie (reservering van 3,4 min in 2008);
Gebiedsontwikkeling Potmargezone 425.000 225.000 in 2008 en 200.000 in 2009).
Na verwerking van de genoemde aanvragen, zijn de resterende middelen in het SIOF, eind 2010,
slechts 0,333 min. De bodem is in zicht.
Voor cofinanciering van majeure strategische projecten in de periode 2007-2013 is jaarlijks een
voeding van het SIOF noodzakelijk van ca. 4,5 min. Voor dit jaar is dat gelukt maar in deze
begroting zijn geen extra middelen ingezet voor de voeding van dit fonds.
In de door de raad vastgestelde kaderbrief 2007 is op de geprioriteerde lijst met voorstellen nieuw
beleid wel een voorstel "voeding van het SIOF" opgenomen. Op dit moment is de financiële positie
echter zodanig dat in deze begroting geen storting van enige omvang vanuit de algemene middelen
opgenomen kon worden.
19