1. Programmabegroting 2008, Hoofdlijnen
1.2 Leeswijzer
1.2 Leeswijzer
Deze programmabegroting is als volgt samengesteld.
Na de voorgaande beschouwing over de hoofdlijnen en de samenvatting van de speerpunten uit de
programma's en paragrafen, is in het eerste deel van hoofdstuk 2 het programmaplan, de
beleidsbegroting opgenomen. Na de inleiding bij het programmaplan zijn de paragrafen
"Stadsvisie, Grotestedenbeleid en convenanten" en "Meerjareninvesteringsprogramma 2008"
opgenomen. In de eerst genoemde paragraaf is het strategisch kader "de Stadsvisie"
weergegeven, waarbinnen deze programmabegroting is opgesteld. De paragraaf
Meen'areninvesteringsprogramma 2008 bevat het Meerjarenprogramma Infrastructuur, het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (daarbij gaat het om de verdeling van de GSB middelen
BDU-fysiek over de periode 2005 t/m 2009) en een overzicht van MIP-projecten waarover iets te
melden is.
Vervolgens zijn de programma's opgenomen.
Inhoud van de programma's
In ieder programma worden drie vragen beantwoord.
1. Wat willen we bereiken?
Strategische doelen
Algemeen doel: beschrijft de maatschappelijk gewenste toestand die met het programma
wordt beoogd.
Hoofddoelen: beschrijft maatschappelijk gewenste toestand die op een bepaald gebied
wordt beoogd.
Subdoelstellingen
Subdoelstelling: welk (maatschappelijk) toestand willen we realiseren. Overigens is het
bereiken van een bepaald effect (outcome) vaak afhankelijk van verschillende (externe)
factoren.
Indicator: informatie die iets zegt over het al dan niet bereiken van een subdoelstelling en
een kwantificatie c.q. een kwaliteitsoordeel van de ambitie op basis van bestaand beleid.
De rol van de raad is te sturen en te controleren op basis van deze informatie. Zoals
gezegd, spelen meerdere factoren een rol bij het realiseren van subdoelen. De
controlerende taak op dit gebied zal kunnen worden ingevuld door de analyses in de
jaarstukken. Hier zal worden aangegeven of een bepaald doel bereikt is en welke invloed
de prestaties van de gemeente hierop hebben gehad.
2. Wat doen we er voor?
Prestaties: de wijze waarop er naar gestreefd wordt de voorgenomen subdoelstellingen te
bereiken. De belangrijkste prestaties/activiteiten zijn weergegeven die uitgevoerd zullen
worden voor het realiseren van de doelen uit het programma, met speciale aandacht en
een nadere toelichting op het nieuwe beleid en de ombuigingen die betrekking hebben op
het betreffende programma. In bijlage B zijn de ombuigingsvoorstellen en de voorstellen
nieuw beleid in formulieren uitvoerig toegelicht en uitgewerkt. De systematiek is zo dat de
consequenties van voorstellen nog niet zijn verwerkt in de subdoelstellingen, maar deze
consequenties worden na besluitvorming verwerkt in de volgende programmabegroting. Bij
de andere systematiek (direct verwerken van consequenties in de subdoelen) zouden de
consequenties minder inzichtelijk zijn.
3. Wat mag het kosten?
Raming van baten en lasten (inclusief de uitzettingen, inkrimpingen, nieuw beleid en
ombuigingen). Beïnvloedbare lasten per beleidsproduct zijn al verstrekt ten behoeve van
het 'Informatiepakket voor de raad' dat ten behoeve van het richtinggevend debat is
opgesteld. Deze lasten zijn niet opnieuw in de programma's opgenomen. De
20
1. Programmabegroting 2008, Hoofdlijnen
1.2 Leeswijzer
beleidsproducten zijn voor de jaarschijf 2008 verdeeld in kapitaallasten, apparaatskosten
en overige baten. In paragraaf 2.2.8 wordt nog uitgebreid ingegaan op het SIOF.
Relatie tussen subdoelstellingen en prestaties
De subdoelstellingen in de programma's zijn voorzien van letters. Deze letters zijn terug te vinden
bij de prestaties. Zo wordt de samenhang getoond tussen de prestaties die de gemeente levert en
de subdoelen die nagestreefd worden. De letters zijn waar mogelijk eveneens weergegeven bij
voorstellen nieuw beleid en ombuigingsvoorstellen.
In het tweede deel van hoofdstuk 2 zijn de paragrafen opgenomen. Een paragraaf is een
dwarsdoorsnede van de programma's op een bepaald gebied. De volgende paragrafen zijn
opgenomen:
lokale heffingen;
weerstandsvermogen;
onderhoud kapitaalgoederen;
financiering;
bedrijfsvoering;
verbonden partijen;
grondbeleid;
Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF).
In hoofdstuk 3 wordt ten slotte een overzicht gegeven van de financiële baten en lasten en de
ontwikkeling van de financiële positie.
21