1. Programmabegroting 2008, Hoofdlijnen 1.2 Leeswijzer 1.2 Leeswijzer Deze programmabegroting is als volgt samengesteld. Na de voorgaande beschouwing over de hoofdlijnen en de samenvatting van de speerpunten uit de programma's en paragrafen, is in het eerste deel van hoofdstuk 2 het programmaplan, de beleidsbegroting opgenomen. Na de inleiding bij het programmaplan zijn de paragrafen "Stadsvisie, Grotestedenbeleid en convenanten" en "Meerjareninvesteringsprogramma 2008" opgenomen. In de eerst genoemde paragraaf is het strategisch kader "de Stadsvisie" weergegeven, waarbinnen deze programmabegroting is opgesteld. De paragraaf Meen'areninvesteringsprogramma 2008 bevat het Meerjarenprogramma Infrastructuur, het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (daarbij gaat het om de verdeling van de GSB middelen BDU-fysiek over de periode 2005 t/m 2009) en een overzicht van MIP-projecten waarover iets te melden is. Vervolgens zijn de programma's opgenomen. Inhoud van de programma's In ieder programma worden drie vragen beantwoord. 1. Wat willen we bereiken? Strategische doelen Algemeen doel: beschrijft de maatschappelijk gewenste toestand die met het programma wordt beoogd. Hoofddoelen: beschrijft maatschappelijk gewenste toestand die op een bepaald gebied wordt beoogd. Subdoelstellingen Subdoelstelling: welk (maatschappelijk) toestand willen we realiseren. Overigens is het bereiken van een bepaald effect (outcome) vaak afhankelijk van verschillende (externe) factoren. Indicator: informatie die iets zegt over het al dan niet bereiken van een subdoelstelling en een kwantificatie c.q. een kwaliteitsoordeel van de ambitie op basis van bestaand beleid. De rol van de raad is te sturen en te controleren op basis van deze informatie. Zoals gezegd, spelen meerdere factoren een rol bij het realiseren van subdoelen. De controlerende taak op dit gebied zal kunnen worden ingevuld door de analyses in de jaarstukken. Hier zal worden aangegeven of een bepaald doel bereikt is en welke invloed de prestaties van de gemeente hierop hebben gehad. 2. Wat doen we er voor? Prestaties: de wijze waarop er naar gestreefd wordt de voorgenomen subdoelstellingen te bereiken. De belangrijkste prestaties/activiteiten zijn weergegeven die uitgevoerd zullen worden voor het realiseren van de doelen uit het programma, met speciale aandacht en een nadere toelichting op het nieuwe beleid en de ombuigingen die betrekking hebben op het betreffende programma. In bijlage B zijn de ombuigingsvoorstellen en de voorstellen nieuw beleid in formulieren uitvoerig toegelicht en uitgewerkt. De systematiek is zo dat de consequenties van voorstellen nog niet zijn verwerkt in de subdoelstellingen, maar deze consequenties worden na besluitvorming verwerkt in de volgende programmabegroting. Bij de andere systematiek (direct verwerken van consequenties in de subdoelen) zouden de consequenties minder inzichtelijk zijn. 3. Wat mag het kosten? Raming van baten en lasten (inclusief de uitzettingen, inkrimpingen, nieuw beleid en ombuigingen). Beïnvloedbare lasten per beleidsproduct zijn al verstrekt ten behoeve van het 'Informatiepakket voor de raad' dat ten behoeve van het richtinggevend debat is opgesteld. Deze lasten zijn niet opnieuw in de programma's opgenomen. De 20 1. Programmabegroting 2008, Hoofdlijnen 1.2 Leeswijzer beleidsproducten zijn voor de jaarschijf 2008 verdeeld in kapitaallasten, apparaatskosten en overige baten. In paragraaf 2.2.8 wordt nog uitgebreid ingegaan op het SIOF. Relatie tussen subdoelstellingen en prestaties De subdoelstellingen in de programma's zijn voorzien van letters. Deze letters zijn terug te vinden bij de prestaties. Zo wordt de samenhang getoond tussen de prestaties die de gemeente levert en de subdoelen die nagestreefd worden. De letters zijn waar mogelijk eveneens weergegeven bij voorstellen nieuw beleid en ombuigingsvoorstellen. In het tweede deel van hoofdstuk 2 zijn de paragrafen opgenomen. Een paragraaf is een dwarsdoorsnede van de programma's op een bepaald gebied. De volgende paragrafen zijn opgenomen: lokale heffingen; weerstandsvermogen; onderhoud kapitaalgoederen; financiering; bedrijfsvoering; verbonden partijen; grondbeleid; Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF). In hoofdstuk 3 wordt ten slotte een overzicht gegeven van de financiële baten en lasten en de ontwikkeling van de financiële positie. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 34