ad 6 communicatie, marketing- en promotiestrateqie Doelstelling 2006 het in gang zetten van een marketing- en promotiestrategie om de Westergozone in- en extern te profileren en te vermarkten Uit onderzoek is gebleken dat de Westergozone onvoldoende identiteit en een onvoldoende positief imago heeft. Dit is gepresenteerd in het communicatierapport "Westergozone, Ruimte voor groei". Daarbij is ook een praktische vertaling naar de inzet van communicatiemiddelen gemaakt. Inmiddels is de huisstijl, in de vorm van een logo voor de Westergozone en bijbehorend briefpapier etc. gerealiseerd. In januari 2007 komt de vernieuwde website voor de Westergozone in de lucht. Eind januari 2007 zal de eerste nieuwsbrief verschijnen, deze zal daarna periodiek worden uitgebracht in een frequentie van 3 a 4 maal per kalenderjaar. De economische kernzone Westergo is in 2006 meerdere malen positief in de publiciteit gekomen vakliteratuur, pers en (lokale) radio en TV. Ook is buiten de regio en provincie aandacht besteed aan de Westergozone, onder andere door actieve beursdeelnames. 2.2 Korte evaluatie Waar staat de Westergozone nu, eind 2006? De Westergozone is meer zichtbaar geworden, er is een aantal projectsuccessen geboekt (zoals in de vorige paragraaf aangegeven) en er is een positieve lijn naar de komende jaren uitgezet. Op meerdere plaatsen zijn markeringspunten geplaatst, die op termijn leiden tot concrete resultaten. In de weergave van de resultaten per project zijn deze zichtbaar gemaakt. Daarnaast zijn ook enkele schaalsprongen gemaakt. Niet alleen vanuit de projectorganisatie Westergozone en de direct betrokken partners worden activiteiten ontplooid, maar er is ook "autonome activiteit" aan het ontstaan. Dit komt tot uitdrukking in het feit dat ideeën worden gegenereerd, waarvan wordt aangegeven dat men ze graag onder de vlag van de Westergozone wil uitvoeren. De gekozen lijn, waarbij wordt uitgegaan van een bottom up ontwikkeling, begint de eerste vruchten af te werpen. Juist deze wijze van werken is dé manier om het economische ontwikkelingsproces verder te stimuleren. De uitstraling naar buiten heeft eraan bijgedragen dat ondernemers in toenemende de projectorganisatie weten te vinden en aangeven behoefte hebben aan verdere steun. 2.3 Financiën 2006 Voor 2006 was er voor de Westergozone een budget van 440.000 beschikbaar. Dit bedrag was als volgt samengesteld: bijdrage provincie Fryslan 215.000 bijdragen Westergozone gemeenten 215.000 bijdrage Kamer van Koophandel 10.000 (in natura) Deze middelen zijn ingezet op de voorgenomen projecten, waarbij een globaal beeld van de financiële verantwoording kan worden gegeven2: uitbreiding glastuinbouw kosten projectmanagement: 39.400 besteding werkbudget: 2.630 kas voor de toekomst kosten projectmanagement: 39.400 besteding werkbudget: 56.970 De Westergozone in perspectief 6 t) business development en innovatie in bedrijven kosten projectmanagement: 49.400 besteding werkbudget: 26.825 arrangementen voor toeristen/cultuur in bedrijf kosten projectmanagement: 10.000 besteding werkbudget: 18.930 integrale ontwikkeling Harlingen kosten projectmanagement: 38.000 besteding werkbudget: 23.200 communicatie, marketing- en promotiestrategie kosten projectmanagement: 31.925 besteding werkbudget: 6.500 Totaal is in 2006 derhalve een bedrag van 343.180 besteed/afgerekend, terwijl beschikbaar was 440.0003. Per ft 4 volgende bestemming is gegeven: beschikbaar was 440.0003. Per saldo resteert een bedrag van 86.820, waaraan de Waddenkas vervolgopdracht (verplichting aangegaan) Parkmanagement (verplichting aangegaan) Business Development project met ondernemers (11-12-2006 uitgevoerd) Publieksprijs ondernemers wedstrijd (11 december 2006 uitgereikt) Opbouw arrangementen en uitwisseling toeristen (verplichting aangegaan) Bijeenkomst Ondernemen met cultuur (verplichting aangegaan) Website werkzaamheden en exploitatiekosten (verplichting aangegaan) Nieuwsbrief (verplichting aangegaan) Business Development project 30 kostenreductie, samen met NOM (verplichting aangegaan) Met de invulling van deze projecten en aangegane verplichtingen is het budget voor 2006 geheel besteed. 15.000 15.000 9.000 1.000 10.000 5.000 7.000 14.820 10.000 H ij De Westergozone in perspectief 7 2 Daarbij is een onderscheid gemaakt in projectmanagement enerzijds (kosten van projectmanager en medewerker communicatie) en werkbudget (extern gemaakte kosten) anderzijds. - - - - - - - - - 3 Feitelijk was voor 2006 beschikbaar een bedrag van 430.000, dit omdat de bijdrage van de Kamer van Koophandel in natura is (kantoorruimte etc.). Op basis van deze beschikbare 430.000 minus de inzet van middelen resteert dan een bedrag van 86.820.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 359