ad 6 communicatie, marketing- en promotiestrateqie
Doelstelling 2006 het in gang zetten van een marketing- en promotiestrategie om de
Westergozone in- en extern te profileren en te vermarkten
Uit onderzoek is gebleken dat de Westergozone onvoldoende identiteit en een onvoldoende
positief imago heeft. Dit is gepresenteerd in het communicatierapport "Westergozone,
Ruimte voor groei". Daarbij is ook een praktische vertaling naar de inzet van
communicatiemiddelen gemaakt. Inmiddels is de huisstijl, in de vorm van een logo voor de
Westergozone en bijbehorend briefpapier etc. gerealiseerd. In januari 2007 komt de
vernieuwde website voor de Westergozone in de lucht. Eind januari 2007 zal de eerste
nieuwsbrief verschijnen, deze zal daarna periodiek worden uitgebracht in een frequentie van
3 a 4 maal per kalenderjaar.
De economische kernzone Westergo is in 2006 meerdere malen positief in de publiciteit
gekomen vakliteratuur, pers en (lokale) radio en TV. Ook is buiten de regio en provincie
aandacht besteed aan de Westergozone, onder andere door actieve beursdeelnames.
2.2 Korte evaluatie
Waar staat de Westergozone nu, eind 2006? De Westergozone is meer zichtbaar geworden,
er is een aantal projectsuccessen geboekt (zoals in de vorige paragraaf aangegeven) en er
is een positieve lijn naar de komende jaren uitgezet. Op meerdere plaatsen zijn
markeringspunten geplaatst, die op termijn leiden tot concrete resultaten. In de weergave
van de resultaten per project zijn deze zichtbaar gemaakt.
Daarnaast zijn ook enkele schaalsprongen gemaakt. Niet alleen vanuit de projectorganisatie
Westergozone en de direct betrokken partners worden activiteiten ontplooid, maar er is ook
"autonome activiteit" aan het ontstaan. Dit komt tot uitdrukking in het feit dat ideeën worden
gegenereerd, waarvan wordt aangegeven dat men ze graag onder de vlag van de
Westergozone wil uitvoeren. De gekozen lijn, waarbij wordt uitgegaan van een bottom up
ontwikkeling, begint de eerste vruchten af te werpen. Juist deze wijze van werken is dé
manier om het economische ontwikkelingsproces verder te stimuleren. De uitstraling naar
buiten heeft eraan bijgedragen dat ondernemers in toenemende de projectorganisatie weten
te vinden en aangeven behoefte hebben aan verdere steun.
2.3 Financiën 2006
Voor 2006 was er voor de Westergozone een budget van 440.000 beschikbaar. Dit bedrag
was als volgt samengesteld:
bijdrage provincie Fryslan 215.000
bijdragen Westergozone gemeenten 215.000
bijdrage Kamer van Koophandel 10.000 (in natura)
Deze middelen zijn ingezet op de voorgenomen projecten, waarbij een globaal beeld van de
financiële verantwoording kan worden gegeven2:
uitbreiding glastuinbouw
kosten projectmanagement: 39.400
besteding werkbudget: 2.630
kas voor de toekomst
kosten projectmanagement: 39.400
besteding werkbudget: 56.970
De Westergozone in perspectief
6
t) business development en innovatie in bedrijven
kosten projectmanagement: 49.400
besteding werkbudget: 26.825
arrangementen voor toeristen/cultuur in bedrijf
kosten projectmanagement: 10.000
besteding werkbudget: 18.930
integrale ontwikkeling Harlingen
kosten projectmanagement: 38.000
besteding werkbudget: 23.200
communicatie, marketing- en promotiestrategie
kosten projectmanagement: 31.925
besteding werkbudget: 6.500
Totaal is in 2006 derhalve een bedrag van 343.180 besteed/afgerekend, terwijl
beschikbaar was 440.0003. Per
ft 4 volgende bestemming is gegeven:
beschikbaar was 440.0003. Per saldo resteert een bedrag van 86.820, waaraan de
Waddenkas vervolgopdracht (verplichting aangegaan)
Parkmanagement (verplichting aangegaan)
Business Development project met ondernemers (11-12-2006 uitgevoerd)
Publieksprijs ondernemers wedstrijd (11 december 2006 uitgereikt)
Opbouw arrangementen en uitwisseling toeristen (verplichting aangegaan)
Bijeenkomst Ondernemen met cultuur (verplichting aangegaan)
Website werkzaamheden en exploitatiekosten (verplichting aangegaan)
Nieuwsbrief (verplichting aangegaan)
Business Development project 30 kostenreductie, samen met NOM
(verplichting aangegaan)
Met de invulling van deze projecten en aangegane verplichtingen is het budget voor 2006
geheel besteed.
15.000
15.000
9.000
1.000
10.000
5.000
7.000
14.820
10.000
H
ij
De Westergozone in perspectief
7
2 Daarbij is een onderscheid gemaakt in projectmanagement enerzijds (kosten van projectmanager en
medewerker communicatie) en werkbudget (extern gemaakte kosten) anderzijds.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3 Feitelijk was voor 2006 beschikbaar een bedrag van 430.000, dit omdat de bijdrage van de Kamer van
Koophandel in natura is (kantoorruimte etc.). Op basis van deze beschikbare 430.000 minus de inzet van
middelen resteert dan een bedrag van 86.820.