Handhavingsverordening Met werk en bijstand Algemene toelichting. Inleiding. Artikel 8a van de wet luidt als volgt: "De gemeenteraad stelt in het kader van het financiële beheer bij verordening regels voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet". Afgezien van de korte bepaling van artikel 8a van de wet zijn er geen nadere aanduidingen over wat er precies in de verordening moet worden geregeld. Van belang is echter wel dat met de invoering van de Wet gemeenten 100% financieel verantwoordelijk zijn geworden voor de bijstand, wat als prikkel ervaren zal worden om meer aandacht te besteden aan handhaving. Aan de andere kant is adequaat handhaven zeer tijdrovend. Het zoeken naar methoden om zo effectief en efficiënt als mogelijk te handhaven ligt voor de hand. Hoogwaardig handhaven. Teneinde de kwaliteit van het handhaven te verbeteren, past Leeuwarden sinds 2001 de werkwijze van de Hoogwaardige handhaving toe. Het uiteindelijke doel van het hoogwaardig handhaven is dat de belanghebbende de wet- en regelgeving uit zichzelf naleeft. Om dit te bereiken wordt gebruik gemaakt van een aantal samenhangende maatregelen op het gebied van: het vroegtijdig informeren van de klanten over de regelgeving, zodat een juist beeld ontstaat van de rechten en plichten in de bijstand en daarmee ook de verwachtingen; het bevorderen van de acceptatie van de wet- en regelgeving en de daaruit voortvloeiende controlepraktijk door de dienstverlening te optimaliseren en onnodige belemmeringen weg te nemen; het toepassen van het principe van controle op maat; een vroegtijdige detectie en afhandeling van signalen zal klanten het gevoel geven dat er voldoende hoge pakkans bestaat; daadwerkelijke sanctionering; deze dient dusdanig te zijn dat de klant de sanctie proportioneel en ook als afschrikwekkend ervaart. De kunst van hoogwaardige handhaving is om preventieve en repressieve elementen in samenhang uit te voeren, zodat ze elkaar wederzijds versterken Artikelgewijze toelichting. Artikel 1 Begripsbepalingen. In dit artikel worden de begrippen die in deze verordening worden gehanteerd nader verklaard. En voor zover begrippen niet worden verklaard, wordt aansluiting gezocht bij gelijkluidende omschrijvingen in de wet en de Algemene wet bestuursrecht sub e. fraude. De gemeente wordt voor het verkrijgen van inlichtingen en informatie van belanghebbende meer en meer afhankelijk van de ketenpartners. Van belang daarbij is ook het verbod op meervoudige uitvraag van gegevens. Tot fraude moet dan ook niet alleen worden gerekend het verstrekken door belanghebbende van onjuiste of onvolledige inlichtingen aan het college, maar ook de onjuiste of onvolledige inlichtingen die het college verkrijgt via de ketenpartners. Dit alles uiteraard binnen de grenzen van het bepaalde van de Wet Bescherming Persoonsgegevens Raadsbesluit xxxxx, nr xxxxx Bekendmaking xxxx 4 Handhavingsverordening Wet werk en bijstand Artikel 2 Toepassingsbereik. Dit artikel geeft aan wat de strekking van deze verordening is. Met andere woorden wat wordt er geregeld. Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting. Artikel 3 Doelstelling. De doelstelling van handhaving is tweeledig. Enerzijds gaat het om de naleving van wet- en regelgeving, maar anderzijds is het in stand houden van het maatschappelijke draagvlak ook van belang. Immers de geloofwaardigheid van de lokale overheid is in het geding als er niet adequaat wordt omgegaan met gemeenschapsgelden. Artikel 4 Uitgangspunten. Wanneer er invulling wordt gegeven aan het handhavingsbeleid zal er rekening worden gehouden met de hier vermelde uitgangspunten. Essentieel bij deze uitgangspunten is het gegeven dat er in de wet nadrukkelijk is aangegeven dat de rechten en plichten twee kanten van dezelfde medaille zijn. Ook de gemeente onderschrijft deze invalshoek. Het recht op uitkering is altijd verbonden aan de plicht zich in te zetten om weer onafhankelijk van de bijstand te worden. Daarnaast is het van belang om te vermelden dat bij het streven naar een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering van het bijstandsbeleid er, voor wat betreft de inzet van de handhavingsinstrumenten, voortdurend een evenwichtige afweging tussen de uitgangspunten noodzakelijk is. Artikel 5 Werkwijze. Om de naleving van de wet- en regelgeving te realiseren wordt de werkwijze van het hoogwaardig handhaven gehanteerd. Hoogwaardig handhaven gaat er vanuit dat de naleving van wet- en regelgeving spontaan wordt bevorderd als de belanghebbende goed geïnformeerd is met betrekking tot de regelgeving en de daarin opgenomen rechten en plichten; de uitvoeringsorganisatie zo weinig mogelijk organisatorische en procedurele drempels opwerpt, zodat de belanghebbende de regelgeving en de controlepraktijk die eruit voortvloeit kan accepteren; ingeval van overtreding van de regels de gevoelsmatige pakkans voldoende hoog is; dit kan worden bereikt door het controle op maat principe: hoe meer risico des te intensiever de benodigde controle; een opgelegde en uitgevoerde sanctie proportioneel is maar ook voldoende preventief werkt. De wijze waarop de gemeente, bovenstaande onderdelen in onderlinge samenhang uitvoert, wordt door het college in beleidsregels geformuleerd. Artikel 6 Aangifte bij het Openbaar Ministerie. Onder de Algemene bijstandswet had de gemeente de verplichting om proces verbaal op te maken als het benadelingsbedrag hoger was dan 6000,--. Onder de wet blijft deze aangiftegrens bestaan. Artikel 7 Uitvoering. Uiteraard is het college verantwoordelijk voor de uitvoering van de verordening. Indien noodzakelijk kunnen daarvoor nadere regels worden opgesteld. Het gestelde in het derde lid heeft betrekking op de zogenaamde "hardheidsclausule". Een dergelijke bepaling wordt in de verordening opgenomen om het college enige vrijheid te geven bij het toepassen van de Raadsbesluit xxxxx, nr xxxxx Bekendmaking xxxx 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 363