in de Nota Ruimte wordt de Westergozone expliciet genoemd als samenwerkingsverband
dat voor financiële steun in aanmerking komt, wat samengaat met goede, onderling
afgestemde plannen voor wonen, mobiliteit, water, bedrijventerreinen en bovenlokale
voorzieningen (motie Van Bochove).
De positieve keuze voor continuering van de samenwerking in de Westergozone is recent in
de Stuurgroep (20 oktober 2006) en in het bestuur van de Ondernemersfederatie (2 oktober
en 27 november 2006) herbevestigd.
De Westergozone in perspectief
16
Bijlage 1
Ambitiestatement van de partners in de Westergozone
Provincie Fryslan, gemeenten, georganiseerd bedrijfsleven, Kamer van Koophandel, NOM
en VNO/NCW geven een nieuwe impuls aan de ontwikkeling van de Westergozone. Nu
Westergo in de Nota Ruimte niet langer is aangewezen als Nationaal Landschap, willen
genoemde partijen de ontwikkeling van het gebied met hernieuwde gedrevenheid oppakken
Nieuw is dat het bedrijfsleven en overheid zich willen organiseren in een nieuwe adequate
projectorganisatie. Partijen zijn bereid hiervoor mensen en middelen beschikbaar te stellen.
Namens de partijen zullen projectgedeputeerde Jan Ploeg en Durk van Tuinen samen
sturing geven aan dit proces.
Ambities voor de komende jaren
De samenwerkende partijen zijn overtuigd van de ontwikkelingskansen en -mogelijkheden
van de Westergozone. Zij willen met nieuw elan verder werken aan een vernieuwde
gemeenschappelijke profilering van de Westergozone. De partners zetten in op een zo
krachtig mogelijke duurzame sociaal-economische ontwikkeling van het gebied. Het
economisch actieprogramma Westergozone 2001 en de Regiovisie Stadsregio Leeuwarden-
Westergozone zijn daarbij uitgangspunt.
De samenwerkende partijen zien als kansen:
De strategische agenda 2007-2013 van het Samenwerkingsverband Noord Nederland. Deze
agenda is het vervolg op het Kompasprogramma. Thema's zijn innovatie en
kenniseconomie, concurrerend vestigingsklimaat in stedelijk gebied en vitaal platteland.
Het Waddenfonds. Het kabinet heeft het voornemen om een waddenfonds in het leven te
roepen dat in de komende twee decennia €500 miljoen beschikbaar stelt voor extra
investeringen in de Waddenzee en het waddengebied. Een deel van de middelen komt naar
verwachting beschikbaar voor duurzame economische ontwikkeling en kennis.
Trans-Europese Noordoost Corridor. Voor de Westergozone is het van vitaal belang om aan
te haken bij de snel opkomende economische ontwikkelingen langs de Noordzeekust via
Polen, de Baltische Staten naar Scandinavië. De koppeling van infrastructuur (Zuiderzeelijn),
havenactiviteiten en autowegen is al in gang gezet en levert al op korte termijn kansen op
voor de transportsector, energieclusters, maritieme industrie, handel en transferfaciliteiten.
De Westergozone is daarbij de poort naar de Randstad.
In 2004 heeft de Stuurgroep Westergozone een leidraad vastgesteld met daarin de thema's
bereikbaarheid (Leeuwarden-Harlingen); (cultuur)toerisme; haven (uitbreiding en
bereikbaarheid Zeehaven); glastuinbouw en gemeenschappelijke marketing. Hieruit vloeien
aantal ambitieuze projecten voort.
- Verdubbeling van de N31 Harlingen-Zurich en de Haak om Leeuwarden
- Verbetering ontsluiting bedrijventerreinen in Harlingen (Oostpoort) en Franeker
(versnelde aanleg van spoorwegkruising bij de Kie)
- Verbetering van de bereikbaarheid over water en verdere ontwikkeling van de zeehaven
Uitbouwen van de positie van Leeuwarden als kennis -en dienstencentrum (o.a.
webtechnologie, innovatie, energie, water)
- Verder ontwikkelen van de glastuinbouw (kennis, technologie, uitbreiding volume)
- Ontwikkeling van bestaande en nieuwe projecten voor recreatie en cultuurtoerisme
- Geconcentreerde verstedelijking en een evenwichtig aanbod tussen stad en platteland
m.b.t. woon- en werkgebieden in balans met landschap, natuur en water
De Westergozone in perspectief
17