2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: inleiding
de subdoelstellingen (=maatschappelijke toestand) zo goed mogelijk te formuleren dat deze
goed aansluiten bij de strategische doelen.
de indicatoren van de subdoelstellingen SMART te beschrijven.
Cultuur
Op 28 november 2006 is een kennisatelier gehouden in de Commissie Welzijn onder leiding van
Gryt van Duinen. De commissie ging in twee groepen uiteen om te brainstormen over de gewenste
doelen (strategisch algemeen doel en hoofddoelen).
De opbrengst van deze avond is verwerkt in het programma "Cultuur". De subdoelstellingen en de
bijbehorende indicatoren zijn verbeterd en SMART weergegeven.
De commissie Welzijn heeft 4 april jl. de gewijzigde doelen vastgesteld.
Overige wijzigingen
Bij een aantal programma's, vooral bij "dienstverlening" en "politiek bestuur" is de
formulering van de doelen duidelijker gemaakt.
De lay-out van de programmabegroting is in overeenstemming gebracht met de lay-out
van de jaarstukken 2006.
De programma's 15 en 16, voorheen Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien zijn
samengevoegd tot één programma.
Vervolg van het verbetertraject van de programmabegroting
Hoewel de programmabegroting op een groot aantal punten is verbeterd, blijft verdere
kwaliteitsverbetering noodzakelijk in een continu proces. Van de raad, het college en de organisatie
zal dit de komende tijd nog de nodige inspanningen vergen. Ter bevordering van het
programmatisch werken in de organisatie en ter verdere verbetering van de programmabegroting
zal ook het komende jaar een aantal kennisateliers georganiseerd worden voor verschillende
programma's. Het betreft hierbij programma's die nog niet in raadscommissies behandeld zijn. Het
is de bedoeling dat de verbetervoorstellen, die deze kennisateliers opleveren, ter behandeling
voorgelegd worden aan de functionele raadscommissies.
Gelet op de ontwikkelingen op het gebied van de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is het belangrijk dat het beleidskader van de programma's
"Werk en inkomen" en "Zorg en opvang" het komende jaar nader onderzocht en herijkt worden
waarbij een actualisatie/aanscherping van de geformuleerde doelen zal plaatsvinden. Daarnaast zal
het programma Dienstverlening eveneens herijkt worden. Dienstverlening is een speerpunt voor de
gehele gemeente, dat vertaald is in meerdere programma's.
Naast de voortdurende verbetering van de programmabegroting zal ook continue aandacht besteed
worden aan het zo goed mogelijk laten verlopen van het begrotingsproces. Zo zal dit najaar het
voorbereidingproces van de programmabegroting (informatiepakket, richtinggevend raadsdebat en
kaderbrief) geëvalueerd worden.
24
2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Stadsvisie, Grote Stedenbeleid en convenanten
2.1.2 Stadsvisie, Grote Stedenbeleid en convenanten
Stadsvisie/Regiovisie
In augustus 2002 verscheen de Stadsvisie 'Varen onder eigen vlag'. Met die visie werd de
verbinding gelegd tussen LEVI 2030 (doelen voor de hele lange termijn) en de concrete opgaven
waar Leeuwarden mee bezig is en die er aan komen.
"Varen onder eigen vlag" benadrukt de eigen identiteit van Leeuwarden. In nauwe samenhang met
die eigen identiteit verwoordt en verbeeldt de stadsvisie de ontwikkelingen die moeten waarborgen
dat Leeuwarden zijn positie van Friese hoofdstad en tweede stad van het noorden versterkt, in
ruimtelijk, economisch en sociaal opzicht.
Samenvoeging van de organisaties van Stadsregio Leeuwarden en van Westergozone is voorlopig
niet aan de orde: het vervolg op beide convenanten - Regioconvenant en Convenant Westergozone
- wordt ambtelijk en bestuurlijk voorbereid.
Bestuurskracht gemeenten
Het provinciaal bestuur heeft in de notitie 'Friese gemeenten samen sterk' een beschrijving
gegeven van de zich ontwikkelende samenwerking in een aantal gebieden in Fryslan. Het
provinciaal bestuur laat de ontwikkeling van onderop plaats vinden. In het Coalitieakkoord 2007-
2011 is deze lijn nog eens bevestigd. Het college heeft het provinciaal bestuur laten weten, dat het
meer regie van de provincie verwacht en een krachtiger standpunt. In de zuidwesthoek van de
provincie is de discussie al gestart en deze zal zich snel gaan uitbreiden. Op basis van de
verkennende gesprekken, die het college heeft gevoerd met de besturen van de omliggende
gemeenten en een aantal Westergozonegemeenten zal het college het komende jaar haar visie met
betrekking tot de bestuurlijke ontwikkelingen bepalen. In ieder geval kiest het college kiest voor
een constructieve samenwerking met ons omringende gemeenten, zowel wat betreft de uitvoering
van beleid als wat betreft de bedrijfsvoering.
Actualisatie Stadsvisie
In de Inleiding van het Collegeprogramma Leeuwarden werkt! hebben we gezegd, dat de
Stadsvisie koersbepalend is geweest voor het beleid en dat dit zo zal blijven. Daartoe willen we de
Stadsvisie op een aantal punten actualiseren. Richtinggevende punten voor deze actualisatie zijn
duurzaamheid - fysiek en sociaal -, innovatie, externe gerichtheid, bereikbaarheid en veiligheid.
Een ander belangrijk punt is de verbinding van Leeuwarden met het water, zowel recreatief als
kwalitatief. Verder wil het college bij de actualisatie aansluiten bij het sociale beleid dat gevoerd
wordt.
Er is veel aandacht voor innovatie; voor ICT ontwikkelingen. Onze blik is veel meer naar buiten
gericht; de banden met de regio, andere steden (GSB) en het buitenland (EU) worden aangehaald,
zodat elders ontwikkelde ideeën snel in Leeuwarden opgepakt en toegepast kunnen worden.
Duurzaamheid is in ons beleid een centraal thema. Voor de verdere ontwikkeling van het
bedrijfsleven in Leeuwarden biedt een koppeling van economie en milieu (inclusief water en
energie) grote kansen op een voorspoedige ontwikkeling van de stad. Die kansen worden ook
versterkt door een goede bereikbaarheid, een hoog niveau van (deelname aan) cultuur en sport,
en onderwijs dat goed aansluit op en een nauwe, open relatie heeft met het bedrijfsleven.
Daarnaast willen we een gezond, veilig en aangenaam leefmilieu met een passende woning voor
iedereen en een optimale dienstverlening van de gemeente aan burgers en bedrijven.
Leeuwarden heeft een aantal kennisinstituten binnen zijn grenzen, die internationaal georiënteerd
zijn en die ook internationale bekendheid hebben gekregen: Wetsus, Cartesius en Mercator. Deze
instituten geven een impuls aan het verhogen van het aantal hoogwaardige banen en het
genereren van bedrijvigheid om zich heen.
Van groot belang is het nog meer focus aanbrengen in ons beleid en de ontwikkeling van de stad.
De thema's van de Stadsvisie - Tijd voor schoonheid, kennisstad, kantorenstad en cure care -
blijven leidraad voor ons handelen.
25