2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: inleiding de subdoelstellingen (=maatschappelijke toestand) zo goed mogelijk te formuleren dat deze goed aansluiten bij de strategische doelen. de indicatoren van de subdoelstellingen SMART te beschrijven. Cultuur Op 28 november 2006 is een kennisatelier gehouden in de Commissie Welzijn onder leiding van Gryt van Duinen. De commissie ging in twee groepen uiteen om te brainstormen over de gewenste doelen (strategisch algemeen doel en hoofddoelen). De opbrengst van deze avond is verwerkt in het programma "Cultuur". De subdoelstellingen en de bijbehorende indicatoren zijn verbeterd en SMART weergegeven. De commissie Welzijn heeft 4 april jl. de gewijzigde doelen vastgesteld. Overige wijzigingen Bij een aantal programma's, vooral bij "dienstverlening" en "politiek bestuur" is de formulering van de doelen duidelijker gemaakt. De lay-out van de programmabegroting is in overeenstemming gebracht met de lay-out van de jaarstukken 2006. De programma's 15 en 16, voorheen Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien zijn samengevoegd tot één programma. Vervolg van het verbetertraject van de programmabegroting Hoewel de programmabegroting op een groot aantal punten is verbeterd, blijft verdere kwaliteitsverbetering noodzakelijk in een continu proces. Van de raad, het college en de organisatie zal dit de komende tijd nog de nodige inspanningen vergen. Ter bevordering van het programmatisch werken in de organisatie en ter verdere verbetering van de programmabegroting zal ook het komende jaar een aantal kennisateliers georganiseerd worden voor verschillende programma's. Het betreft hierbij programma's die nog niet in raadscommissies behandeld zijn. Het is de bedoeling dat de verbetervoorstellen, die deze kennisateliers opleveren, ter behandeling voorgelegd worden aan de functionele raadscommissies. Gelet op de ontwikkelingen op het gebied van de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is het belangrijk dat het beleidskader van de programma's "Werk en inkomen" en "Zorg en opvang" het komende jaar nader onderzocht en herijkt worden waarbij een actualisatie/aanscherping van de geformuleerde doelen zal plaatsvinden. Daarnaast zal het programma Dienstverlening eveneens herijkt worden. Dienstverlening is een speerpunt voor de gehele gemeente, dat vertaald is in meerdere programma's. Naast de voortdurende verbetering van de programmabegroting zal ook continue aandacht besteed worden aan het zo goed mogelijk laten verlopen van het begrotingsproces. Zo zal dit najaar het voorbereidingproces van de programmabegroting (informatiepakket, richtinggevend raadsdebat en kaderbrief) geëvalueerd worden. 24 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Stadsvisie, Grote Stedenbeleid en convenanten 2.1.2 Stadsvisie, Grote Stedenbeleid en convenanten Stadsvisie/Regiovisie In augustus 2002 verscheen de Stadsvisie 'Varen onder eigen vlag'. Met die visie werd de verbinding gelegd tussen LEVI 2030 (doelen voor de hele lange termijn) en de concrete opgaven waar Leeuwarden mee bezig is en die er aan komen. "Varen onder eigen vlag" benadrukt de eigen identiteit van Leeuwarden. In nauwe samenhang met die eigen identiteit verwoordt en verbeeldt de stadsvisie de ontwikkelingen die moeten waarborgen dat Leeuwarden zijn positie van Friese hoofdstad en tweede stad van het noorden versterkt, in ruimtelijk, economisch en sociaal opzicht. Samenvoeging van de organisaties van Stadsregio Leeuwarden en van Westergozone is voorlopig niet aan de orde: het vervolg op beide convenanten - Regioconvenant en Convenant Westergozone - wordt ambtelijk en bestuurlijk voorbereid. Bestuurskracht gemeenten Het provinciaal bestuur heeft in de notitie 'Friese gemeenten samen sterk' een beschrijving gegeven van de zich ontwikkelende samenwerking in een aantal gebieden in Fryslan. Het provinciaal bestuur laat de ontwikkeling van onderop plaats vinden. In het Coalitieakkoord 2007- 2011 is deze lijn nog eens bevestigd. Het college heeft het provinciaal bestuur laten weten, dat het meer regie van de provincie verwacht en een krachtiger standpunt. In de zuidwesthoek van de provincie is de discussie al gestart en deze zal zich snel gaan uitbreiden. Op basis van de verkennende gesprekken, die het college heeft gevoerd met de besturen van de omliggende gemeenten en een aantal Westergozonegemeenten zal het college het komende jaar haar visie met betrekking tot de bestuurlijke ontwikkelingen bepalen. In ieder geval kiest het college kiest voor een constructieve samenwerking met ons omringende gemeenten, zowel wat betreft de uitvoering van beleid als wat betreft de bedrijfsvoering. Actualisatie Stadsvisie In de Inleiding van het Collegeprogramma Leeuwarden werkt! hebben we gezegd, dat de Stadsvisie koersbepalend is geweest voor het beleid en dat dit zo zal blijven. Daartoe willen we de Stadsvisie op een aantal punten actualiseren. Richtinggevende punten voor deze actualisatie zijn duurzaamheid - fysiek en sociaal -, innovatie, externe gerichtheid, bereikbaarheid en veiligheid. Een ander belangrijk punt is de verbinding van Leeuwarden met het water, zowel recreatief als kwalitatief. Verder wil het college bij de actualisatie aansluiten bij het sociale beleid dat gevoerd wordt. Er is veel aandacht voor innovatie; voor ICT ontwikkelingen. Onze blik is veel meer naar buiten gericht; de banden met de regio, andere steden (GSB) en het buitenland (EU) worden aangehaald, zodat elders ontwikkelde ideeën snel in Leeuwarden opgepakt en toegepast kunnen worden. Duurzaamheid is in ons beleid een centraal thema. Voor de verdere ontwikkeling van het bedrijfsleven in Leeuwarden biedt een koppeling van economie en milieu (inclusief water en energie) grote kansen op een voorspoedige ontwikkeling van de stad. Die kansen worden ook versterkt door een goede bereikbaarheid, een hoog niveau van (deelname aan) cultuur en sport, en onderwijs dat goed aansluit op en een nauwe, open relatie heeft met het bedrijfsleven. Daarnaast willen we een gezond, veilig en aangenaam leefmilieu met een passende woning voor iedereen en een optimale dienstverlening van de gemeente aan burgers en bedrijven. Leeuwarden heeft een aantal kennisinstituten binnen zijn grenzen, die internationaal georiënteerd zijn en die ook internationale bekendheid hebben gekregen: Wetsus, Cartesius en Mercator. Deze instituten geven een impuls aan het verhogen van het aantal hoogwaardige banen en het genereren van bedrijvigheid om zich heen. Van groot belang is het nog meer focus aanbrengen in ons beleid en de ontwikkeling van de stad. De thema's van de Stadsvisie - Tijd voor schoonheid, kennisstad, kantorenstad en cure care - blijven leidraad voor ons handelen. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 36