^dM(AD Leeuwarden is de hoofdstad van de provinsje Fryslan. Kunst en vormgeving in de openbare ruimte vormt een belangrijk instrument om de identiteit van de hoofdstad te benadrukken. Het is voor en van iedereen, biedt de meest laagdrempelige manier van kennismaken met kunst en vormgeving en heeft in die zin ook een educatieve betekenis. Het is bovendien van groot belang voor het toerisme, de economie en de ontwikkeling van een stad. Ze past bijvoorbeeld uitstekend in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Kunst en vormgeving in de openbare ruimte is in het kader van popularisering van een stad van een aanzienlijke betekenis, omdat het een verbinding aanbrengt tussen (cultuur)toerisme, de economie en de ontwikkeling van de stad. Het versterkt de kwaliteit, de identiteit, het prestige en de beleving van de openbare ruimte. Ten opzichte van architectuur en infrastructuur levert kunst en vormgeving binnen de planologie van de stad een unieke en onderscheidende culturele bijdrage die deze daarbij zelfs versterkt. Het levert een bijdrage aan de uitstraling van de gemeente, zowel in het kader van stedenbouwkundige vernieuwing als bij de inrichting en vormgeving van nieuwe en bestaande natuurgebieden en landschappen. Interessant is ook de combinatie met cultuurhistorie, natuur en landschap, stedelijke ontwikkeling. Hier liggen mogelijkheden om specifieke kenmerken van het gebied extra te accentueren. Voorbeelden hiervan in andere gemeenten zijn: Watergraafsmeer - Park de Meer in Amsterdam, Beyond in de vinexwijk Leidsche Rijn Utrecht, culturele strategie Vathorst iri Amersfoort en Kunststadmarkeringen in Groningen. Daarnaast levert kunst in de wijken een belangrijke bijdrage aan de toegankelijkheid en betrokkenheid van de inwoners bij de kunst en cultuur in hun stad. Met de percentageregeling beeldende kunst en vormgeving is de gemeente de belangrijkste opdrachtgever in Leeuwarden en ze heeft een lange traditie in het realiseren van kunst en vormgeving in de openbare ruimte. In Leeuwarden is intussen behoorlijk wat te vinden. Dit is echter behoorlijk versnipperd door de stad heen, het gaat vaak om (te)veel kleine objecten, de collectie is te weinig zichtbaar als geheel, de samenhang ontbreekt veelal. Er wordt ad hoe geïnvesteerd, zonder een duidelijke visie of plan. In de wijk Camminghaburen is een route met kunst in de openbare ruimte, in de binnenstad is er de poëzieroute en er staan veel beelden van bekende Leeuwarders (Piter Jelles Troelstra, Anne Vondeling, Mata Hari, Piet Paaltjens, etc.). Maar de zichtbaarheid en aanwezigheid is beperkt en daardoor te weinig aansprekend. Kunst en vormgeving in de openbare ruimte wordt vaak niet als kans gezien. De percentageregeling wordt bij veel investeringsprojecten niet toegepast. Omdat de percentageregeling veelal niet van te voren wordt meegenomen in de kostenraming, is er vaak geen financiële ruimte meer. De kunst en vormgeving in Leeuwarden gaat niet of nog te weinig een relatie aan met haar omgeving. Doordat het niet gerelateerd wordt aan infrastructurele investeringsprojecten, wordt het niet bij het begin van de planontwikkeling meegenomen. Vaak wordt kunst en vormgeving er pas bijgehaald aan het einde van het verhaal. De rol als middel tot bevordering van de stedelijke of landschappelijke identiteit van Leeuwarden wordt hierdoor onmogelijk. Het schittert of als decoratie of lost architectonische en stedenbouwkundige problemen op.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 385