Binnen het plan kunst en vormgeving in de openbare ruimte in Leeuwarden zou ook
aandacht besteed moeten worden aan de marketing van het plan en van de concrete
projecten. Leeuwarden moet zich meer naar buiten profileren met haar culturele
planologie, waaronder kunst en vormgeving in de openbare ruimte. Dit zou een
specifiek aandachtspunt van Expeditie Leeuwarden moeten zijn.
.Artie: 2," helft 2008 op hssis wd pi» v» s>»ps>k
voorstd
Samenvattend, vragen de PvdA Leeuwarden en de VVD Leeuwarden het college van
Burgemeester Wethouders van Leeuwarden de volgende zaken op te pakken en uit
te werken:
1. Organiseren van een bijeenkomst met experts op het gebied van kunst en
vormgeving in de openbare ruimte.
2. Opstellen van een visie en plan van aanpak, inclusief concrete deelplannen
Kunst en Vormgeving in de Openbare Ruimte in Leeuwarden (voor de
komende 10 jaar). Voor de realisering van de onder 1 en 2 genoemde
zaken financiële dekking te zoeken in het Stadsconvenant en de Reserve
Kunst in de openbare ruimte.
3. Organisatie: anders werken door kunst en vormgeving in de openbare
ruimte en ontwerp openbare ruimte te integreren in ontwerp van het
project, door tijdelijke kunst en vormgeving bij bouwplaatsen, door meer
koppeling stadsontwikkeling en cultuur, en meer expertise bij de dienst
Stadsontwikkeling.
4. Financiën: de 1%-regeling consequent toepassen, onderzoeken
mogelijkheid instellen "fonds" en extra extern geld genereren.
5. Onderhoud: onderhoudsgeld meenemen in kunst en vormgevingbudget en
in incidentele gevallen de stelpost beheersconsequenties openbare ruimte
inzetten.
6. Marketing: de wereld laten weten wat er in Leeuwarden op dit gebied te
beleven en te ervaren is.
I
6.
12
13