Blad 2 Voor een duurzame aanplant van bomen van de eerste orde is een plantvak van 1.0 m diep nodig (en min. 36 m3 maar bij voorkeur 5 0 m3 grond)Het voorlopig ontwerp behorend bij de Samenwerkingsovereenkomst Nieuw Zaailand gaat uit van een gronddekking op het laagste punt van het plein van 015 m. Dit is dus te weinig dekking voor inplant van dergelijke bomen Garage verdiept aanleggen Om de bomen toch te kunnen planten zal de garage ten behoeve van een 'vrije' aanplant van bomen dus 85 cm moeten zakken ten opzichte van de uitgangspunten in het voorlopig ontwerp. Hierbij wordt aangetekend dat de nieuw aan te leggen garage op basis van de uitgangspunten van het voorlopig ontwerp om constructieve en ontwerptechnische redenen al 4 6 cm dieper wordt aangelegd dan de bestaande garage Het ontgraven van de bouwput (en dus weghalen van gewicht op de onderliggende waterondoorlatende lagen) brengt per definitie risico's met zich mee van het opbreken van de putbodem. Deze risico's doen zich met name voor gedurende de bouw. Het opbreken van de putbodem kan ontstaan doordat de opwaartse druk van het onderliggende watervoerende pakket groter is dan het gewicht van de bovenliggende grond. Ingenieursbureau Wassenaar geeft aan dat de garage binnen de hiervoor geldende veiligheidsnormen maximaal nog eens 50 cm extra kan zakken (dus in totaal ca. 46+50cm)Eén en ander met dien verstande dat dit een aangepaste bouwmethode vraagt, waarbij de poeren gefaseerd worden verwijderd en aangebracht in tegenstelling tot ontgraving ineens. Ingenieursbureau Wassenaar baseert haar oordeel op onderzoek verricht door adviesbureau MOS (2 005)waarbij sonderingen zijn verricht buiten de bestaande garage. De betrokken adviseurs (Wassenaar-Wiertsema-IPMMC) raden af om in de garage zelf sonderingen te verrichten, daar iedere sondering tot een verzwakking kan leiden van de water- kerende laag en dus tot potentiële lekkageTevens merken zij op dat ook ingeval wel sonderingen in de garage zouden worden verricht de aanwezigheid van een lokale wel nooit kan/zal worden uitgesloten. Om de risico's voorafgaand aan de start van de realisatie zo goed mogelijk inzichtelijk te hebben zullen wij voorafgaand aan de uitvoering op dit punt nader onderzoek laten verrichten (second opinion)Indien dit aanleiding vormt voor heroverweging, dan wordt u daarover nader geïnformeerd De kosten van het verdiepen van de garage met de extra 5 0 cm worden geraamd op ca. 400.000,-. Daar echter ook het Fries Museum en IPMMC belang hebben bij het laten zakken van de garage, is met hen afgesproken dat zij samen 50% van de kosten voor rekening nemen en de gemeente 5 0%. Blad 3 In het kader van de op te stellen realisatieovereenkomsten worden nadere afspraken gemaakt over de omgang met eventuele uitvoeringsrisico's. Ter informatie merken wij op dat een aantal constructieve en bouwtechnische vraagstukken (belasting dek, puntbelasting, etc.), verband houdend met het verdiept aanleggen van de garage nog nader worden onderzocht. Naar verwachting zal dit niet tot bij zonderheden of meerkosten leiden, indien dit wel het geval, zodanig dat heroverweging gerechtvaardigd is, dan wordt u daarover nader geïnformeerd Aanvullende (constructieve) maatregelen Het laten zakken van de garage met de genoemde extra 50 cm is dus niet voldoende om plaatsing van bomen van de eerste orde mogelijk te maken. Hiervoor moet nog 35 cm grond dekking worden gevonden. Om toch tot de benodigde grond dekking te verkrijgen zijn de volgende opties mogelijk: a. Plaatselijk verhogen van het plein; b. Aanbrengen boomvakken in dak garage ad a. Plaatselijk verhogen van het plein. Bij deze optie wordt het plein gedeeltelijk opgetild c.q. verhoogd. Op de meest zuidwestelijke hoek levert dit een 'rand' in het plein op van 35 cm hoog (ca. 2-3 treden) De benodigde hoogte verloopt naar het noorden en het oosten. In Bijlage I treft u een impressie van dit beeld aan. De meerkosten van deze oplossing ten opzichte van het beschikbare budget bedragen ca. 50.000,-. ad b. Aanbrengen boomvakken in dak garage In het dak van de parkeergarage kunnen plaatselijk verlagingen worden aangebracht van 35 cm, waardoor ter plaatse de benodigde gronddekking voor bomen van de eerste orde wordt verkregen. Deze verlagingen worden alleen boven parkeerstroken aangebracht (niet boven de rijbaan) In Bijlage II ziet u waar de boomvakken kunnen worden aangebracht. Bomen van de eerste orde dienen bij voorkeur in het midden van deze vakken te worden geplaatst. In de meest zuidelijke parkeerstrook van de garage is er feitelijk sprake van één lange strook/inkeping waar bomen in aangebracht kunnen worden. Indien in deze strook bomen worden geplant, dan zal bij het bepalen van het type boom (met name omvang kroon) rekening moeten worden gehouden met de relatief beperkte afstand tot de bestaande gevels (hart van de boom op ca. 8,0 m) Boven de meer noordelijk gelegen parkeerstrook kunnen op maximaal drie plekken boomvakken worden aangebracht, waarbij per boomvak één boom kan worden aangeplant

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 405