Blad 2
Voor een duurzame aanplant van bomen van de eerste orde is
een plantvak van 1.0 m diep nodig (en min. 36 m3 maar bij
voorkeur 5 0 m3 grond)Het voorlopig ontwerp behorend bij
de Samenwerkingsovereenkomst Nieuw Zaailand gaat uit van
een gronddekking op het laagste punt van het plein van 015
m. Dit is dus te weinig dekking voor inplant van dergelijke
bomen
Garage verdiept aanleggen
Om de bomen toch te kunnen planten zal de garage ten
behoeve van een 'vrije' aanplant van bomen dus 85 cm moeten
zakken ten opzichte van de uitgangspunten in het voorlopig
ontwerp. Hierbij wordt aangetekend dat de nieuw aan te
leggen garage op basis van de uitgangspunten van het
voorlopig ontwerp om constructieve en ontwerptechnische
redenen al 4 6 cm dieper wordt aangelegd dan de bestaande
garage
Het ontgraven van de bouwput (en dus weghalen van gewicht
op de onderliggende waterondoorlatende lagen) brengt per
definitie risico's met zich mee van het opbreken van de
putbodem. Deze risico's doen zich met name voor gedurende
de bouw. Het opbreken van de putbodem kan ontstaan doordat
de opwaartse druk van het onderliggende watervoerende
pakket groter is dan het gewicht van de bovenliggende
grond.
Ingenieursbureau Wassenaar geeft aan dat de garage binnen
de hiervoor geldende veiligheidsnormen maximaal nog eens 50
cm extra kan zakken (dus in totaal ca. 46+50cm)Eén en
ander met dien verstande dat dit een aangepaste bouwmethode
vraagt, waarbij de poeren gefaseerd worden verwijderd en
aangebracht in tegenstelling tot ontgraving ineens.
Ingenieursbureau Wassenaar baseert haar oordeel op
onderzoek verricht door adviesbureau MOS (2 005)waarbij
sonderingen zijn verricht buiten de bestaande garage. De
betrokken adviseurs (Wassenaar-Wiertsema-IPMMC) raden af om
in de garage zelf sonderingen te verrichten, daar iedere
sondering tot een verzwakking kan leiden van de water-
kerende laag en dus tot potentiële lekkageTevens merken
zij op dat ook ingeval wel sonderingen in de garage zouden
worden verricht de aanwezigheid van een lokale wel nooit
kan/zal worden uitgesloten.
Om de risico's voorafgaand aan de start van de realisatie
zo goed mogelijk inzichtelijk te hebben zullen wij
voorafgaand aan de uitvoering op dit punt nader onderzoek
laten verrichten (second opinion)Indien dit aanleiding
vormt voor heroverweging, dan wordt u daarover nader
geïnformeerd
De kosten van het verdiepen van de garage met de extra 5 0
cm worden geraamd op ca. 400.000,-. Daar echter ook het
Fries Museum en IPMMC belang hebben bij het laten zakken
van de garage, is met hen afgesproken dat zij samen 50% van
de kosten voor rekening nemen en de gemeente 5 0%.
Blad 3
In het kader van de op te stellen realisatieovereenkomsten
worden nadere afspraken gemaakt over de omgang met
eventuele uitvoeringsrisico's.
Ter informatie merken wij op dat een aantal constructieve
en bouwtechnische vraagstukken (belasting dek,
puntbelasting, etc.), verband houdend met het verdiept
aanleggen van de garage nog nader worden onderzocht. Naar
verwachting zal dit niet tot bij zonderheden of meerkosten
leiden, indien dit wel het geval, zodanig dat heroverweging
gerechtvaardigd is, dan wordt u daarover nader
geïnformeerd
Aanvullende (constructieve) maatregelen
Het laten zakken van de garage met de genoemde extra 50 cm
is dus niet voldoende om plaatsing van bomen van de eerste
orde mogelijk te maken. Hiervoor moet nog 35 cm grond
dekking worden gevonden. Om toch tot de benodigde grond
dekking te verkrijgen zijn de volgende opties mogelijk: a.
Plaatselijk verhogen van het plein; b. Aanbrengen
boomvakken in dak garage
ad a. Plaatselijk verhogen van het plein.
Bij deze optie wordt het plein gedeeltelijk opgetild c.q.
verhoogd. Op de meest zuidwestelijke hoek levert dit een
'rand' in het plein op van 35 cm hoog (ca. 2-3 treden)
De benodigde hoogte verloopt naar het noorden en het
oosten. In Bijlage I treft u een impressie van dit beeld
aan.
De meerkosten van deze oplossing ten opzichte van het
beschikbare budget bedragen ca. 50.000,-.
ad b. Aanbrengen boomvakken in dak garage
In het dak van de parkeergarage kunnen plaatselijk
verlagingen worden aangebracht van 35 cm, waardoor ter
plaatse de benodigde gronddekking voor bomen van de eerste
orde wordt verkregen. Deze verlagingen worden alleen boven
parkeerstroken aangebracht (niet boven de rijbaan)
In Bijlage II ziet u waar de boomvakken kunnen worden
aangebracht. Bomen van de eerste orde dienen bij voorkeur
in het midden van deze vakken te worden geplaatst. In de
meest zuidelijke parkeerstrook van de garage is er
feitelijk sprake van één lange strook/inkeping waar bomen
in aangebracht kunnen worden. Indien in deze strook bomen
worden geplant, dan zal bij het bepalen van het type boom
(met name omvang kroon) rekening moeten worden gehouden met
de relatief beperkte afstand tot de bestaande gevels (hart
van de boom op ca. 8,0 m)
Boven de meer noordelijk gelegen parkeerstrook kunnen op
maximaal drie plekken boomvakken worden aangebracht,
waarbij per boomvak één boom kan worden aangeplant