uitgangspunten •d r: 3» m m f* monofunctioneel centrum wordt kloppend hart De herbouw van het centrum biedt een uitgelezen kans om de sterke punten terug te laten komen en de zwakke punten te verbeteren. ontmoeting Het winkelcentrum wordt weer een echte ontmoetingsplaats voor bewoners. De overdekte passage komt terug en krijgt twee nieuwe en ruimere entrees. De route van de binnenstraat krijgt meer een zgn. H-vorm in plaats van de bestaande bajonet- vorm. De ingang aan de zuidoost kant wordt vergroot tot een klein pleintje waar het met mooi weer goed toeven is, want het pleintje ligt op het zuiden. Het pleintje is de ideale plek voor de horeca gelegenheden van het centrum met terrasruimte op het plein. Zo zijn er bij mooi weer en slecht weer goede plekken om elkaar te ontmoeten. introvert naar extravert Het winkelcentrum krijgt meer 'smoel' aan de buitenkant. Een deel van de winkels krijgt een entree aan de buitenkant. De nieuwe entrees zitten aan de zuidkant (Brandemeer) bij de "koppen" van het centrum: bij de Albert Heijn en de Aldi. Deze winkels liggen gunstig aan de belangrijke looproutes vanaf de parkeerterreinen naar de ingan gen van de winkelpassage. Aan de noordkant (Ludinga) wordt de ingang transparant met winkel puien, de gevels worden met zorg vormgegeven. De super markten hebben hun belangrijk ste entree aan de passage ten behoeve van de levendigheid in het winkelcentrum. tweede maaiveld Het belangrijkste middel om meer uitstraling en levendigheid te krijgen is het combineren van het winkelen met het wonen. Het dak boven de winkels wordt om gevormd tot een nieuwe leefom geving met daktuinen, loop- en verblijfsruimte en ruimte voor het parkeren van auto's en fiet sen. Dit noemen we het 'tweede 3» 10 maaiveld'. Op dit tweede maai veld staan de woningen in twee tot drie lagen met een maximum van vier lagen op de westelijke kop van het gebouw. Het kunnen appartementen zijn, maisonnet tes (in twee lagen) split-level wo ningen of woningen voor speciale doelgroepen. De woningen moe ten een aanvulling vormen op de huidige woningvoorraad van Bilgaard. In totaal gaat het om 70 tot 90 woningen. Het aantal is afhankelijk van het woningtype dat gekozen wordt. winkelaanbod De winkels die voor de brand aanwezig waren komen weer terug in het nieuwe winkelcen trum. Een deel van de winkels zijn gespaard gebleven en zijn weer open. Deze winkels zullen in de nieuwbouw worden opge nomen. Een deel van de winkels is verloren gegaan, gesloopt en zal herbouwd worden. De winkels zullen hun oorspronkelijke groot te behouden. supermarkten De drie aanwezige supermark ten (Albert Heijn, Aldi en Edah) willen graag hun winkel aanpas sen aan de eisen van deze tijd en het winkeloppervlak uitbreiden. In de "Detailhandelsstructuur- visie Leeuwarden 2007" wordt een nieuw supermarktbeleid voorgesteld en onderbouwd. Voor Bilgaard betekent dit dat er ongeveer 30% uitbreiding wordt toegestaan. Er is ruimte voor één supermarkt op wijkniveau van 1500m2 en twee op buurtniveau van 1000m2. In totaal is volgens de detailhandelsstructuurvisie 3500m2 wvo (winkelvloeropper vlak) toegestaan. 11 <1 d: t: t; t: c: ez ü- «w vz €Z Voorbeeld van een nieuwe winkelpassage ■■hwmw Schematische plattegrond bestaande situatie met passage Schematische plattegrond nieuwe situatie met passage Éi~mm

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 408