Blad 14
Vanuit gebruik verwachten het Filmhuis en het Fries Museum
over en weer meerwaarde te bereiken. Spannende cross-overs
worden mogelijk. Er ontstaan mogelijkheden voor het museum
haar collectie op een andere manier te tonen en er kunnen
slimme arrangementen ontwikkeld worden waarmee een groter
publiek bereikt kan worden. Daarnaast wordt door
dubbelgebruik van zalen, facilitaire voorzieningen en het
museumcafé een betere bezetting en dus financieel
aantrekkelijke werking verwacht. Het Filmhuis zal in de
nieuwe situatie ook overdag meer programmeren. De
avondprogrammering blijft uiteraard gehandhaafd, hetgeen in
de avonduren voor levendigheid in en rond het museum zal
zorgen.
Het Filmhuis heeft over de beoogde herhuisvesting reeds
verkennende gesprekken gevoerd met zowel de provincie als
de gemeente. Nadrukkelijk wijzen wij u er op dat de
financiële haalbaarheid van de plannen nog nader onderzocht
dient te worden en wij ons op dit punt zeer terughoudend
opstellen richting de initiatiefnemers.
Vanuit het perspectief van Nieuw Zaailand worden de
voorgestane ontwikkelingen echter positief beoordeeld. Het
ontwerp van het Fries museum wordt in onze beleving
versterkt door de inpassing van het Filmhuis. Daarnaast zal
het bijdragen aan de levendigheid op het plein, zowel
overdag als 's avonds. Om de inpassing van het Filmhuis
mogelijk te maken zal één appartement moeten worden
ingevuld als kantoorruimte en zal tevens ca. 250 mJ
winkeloppervlak op de tweede laag moeten vervallen. IPMMC
heeft het Fries Museum en het CFF op dit punt medewerking
toegezegd. Gezien de meerwaarde voor het functioneren van
Nieuw Zaailand en de versterking van de culturele dynamiek
beschouwen wij deze programmatische aanpassing als
positief
Om één en ander mogelijk te maken vragen wij u om akkoord
te gaan met de optionele inpassing van het CFF in het Fries
Museum. Wij benadrukken hierbij nog eens dat het
uitsluitend uw instemming ten aanzien van de optionele
programmawijziging betreft. Of feitelijke verplaatsing
plaats kan vinden zal afhangen van de financiële
haalbaarheid van de plannen van het CFF.
V. Parkeergarage
In het ontwerp van de parkeergarage zijn een aantal
wijzigingen doorgevoerd waarover wij u onderstaand op
hoofdlijnen informeren. Tevens treft u nadere informatie
aan inzake de optionele extra uitrit in de Zuiderstraat.
Blad 15
Ontwerpwijzigingen
Het ontwerp van de parkeergarage is in overleg met de CV/BV
Parkeergarages op een aantal onderdelen gewijzigd. Hiertoe
is een tweede verkeerskundig ontwerpbureau ingehuurd
(Hofstra Management Consult). De wijzigingen zijn
doorgevoerd om het comfort van de garage voor de gebruiker
te vergroten (o.a. bredere rijbanen, meer ruimte tussen
kolommen)Daarnaast gaf de CV/BV Parkeergarages aan dat de
toiletvoorzieningen van de huidige garage in de praktijk
dienst doen als openbare toiletten. Tevens is er door
ondernemers bij de gemeente meerdere malen aangegeven dat
er behoefte is aan openbare toiletten in de binnenstad. Om
deze reden is in het huidige ontwerp rekening gehouden met
de plaatsing van openbare toiletten.
Eén en ander heeft er toe geleid dat in plaats van 712
parkeerplaatsen ca. 695 - 700 parkeerplaatsen worden
gerealiseerd, afhankelijk van de nadere technische
uitwerkingen en bijvoorbeeld de exacte positionering van de
uitblaasDit betekent overigens niet dat ten opzichte van
de exploitatieve uitgangspunten, behorend bij het raads
besluit van januari 2006 een financieel gat ontstaat. Dit
komt doordat bij die opstelling indertijd is uitgegaan van
een aanzienlijk groter aantal te realiseren zwerfplekken,
gekoppeld aan de bebouwing op het plein, die geen of
slechts een beperkte opbrengst met zich mee zouden brengen.
Optionele extra uitrit
De gemeenteraad heeft bij de behandeling van het project
Nieuw Zaailand op 30 januari 2006 een motie aangenomen,
waarin het college werd opgedragen een studie te doen naar
de mogelijkheden voor een alternatieve e.g. extra
ontsluiting van de parkeergarage via de Zuiderstraat.
In het ontwerp is rekening gehouden met een zodanige extra
uitrit. Het ontwerp gaat uit van een uitrit met één rijbaan
de parkeergarage uit. Het aanleggen van een extra uitrit
met twee rijstroken neemt zoveel ruimte in dat het passeren
van de uitrit op maaiveld nauwelijks nog mogelijk is.
Bovendien is de laad- en losingang van de Friesland Bank
dan niet goed meer bereikbaar.
Bij het indienen van de gewijzigde eerste fase
bouwvergunning (wijzigingsvergunning) wordt de uitrit
meegenomen, zodat het juridisch/planologisch in ieder geval
mogelijk wordt om de betreffende uitrit (indien de
gemeenteraad daartoe mocht besluiten) aan te leggen.
Binnenkort komt de evaluatie van de afsluiting van het
Harmoniekwartier aan de orde in ons college. Eventuele
opvolgende besluitvorming in de gemeenteraad kan vervolgens
begin 2 008 plaatsvinden.