Blad 14 Vanuit gebruik verwachten het Filmhuis en het Fries Museum over en weer meerwaarde te bereiken. Spannende cross-overs worden mogelijk. Er ontstaan mogelijkheden voor het museum haar collectie op een andere manier te tonen en er kunnen slimme arrangementen ontwikkeld worden waarmee een groter publiek bereikt kan worden. Daarnaast wordt door dubbelgebruik van zalen, facilitaire voorzieningen en het museumcafé een betere bezetting en dus financieel aantrekkelijke werking verwacht. Het Filmhuis zal in de nieuwe situatie ook overdag meer programmeren. De avondprogrammering blijft uiteraard gehandhaafd, hetgeen in de avonduren voor levendigheid in en rond het museum zal zorgen. Het Filmhuis heeft over de beoogde herhuisvesting reeds verkennende gesprekken gevoerd met zowel de provincie als de gemeente. Nadrukkelijk wijzen wij u er op dat de financiële haalbaarheid van de plannen nog nader onderzocht dient te worden en wij ons op dit punt zeer terughoudend opstellen richting de initiatiefnemers. Vanuit het perspectief van Nieuw Zaailand worden de voorgestane ontwikkelingen echter positief beoordeeld. Het ontwerp van het Fries museum wordt in onze beleving versterkt door de inpassing van het Filmhuis. Daarnaast zal het bijdragen aan de levendigheid op het plein, zowel overdag als 's avonds. Om de inpassing van het Filmhuis mogelijk te maken zal één appartement moeten worden ingevuld als kantoorruimte en zal tevens ca. 250 mJ winkeloppervlak op de tweede laag moeten vervallen. IPMMC heeft het Fries Museum en het CFF op dit punt medewerking toegezegd. Gezien de meerwaarde voor het functioneren van Nieuw Zaailand en de versterking van de culturele dynamiek beschouwen wij deze programmatische aanpassing als positief Om één en ander mogelijk te maken vragen wij u om akkoord te gaan met de optionele inpassing van het CFF in het Fries Museum. Wij benadrukken hierbij nog eens dat het uitsluitend uw instemming ten aanzien van de optionele programmawijziging betreft. Of feitelijke verplaatsing plaats kan vinden zal afhangen van de financiële haalbaarheid van de plannen van het CFF. V. Parkeergarage In het ontwerp van de parkeergarage zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd waarover wij u onderstaand op hoofdlijnen informeren. Tevens treft u nadere informatie aan inzake de optionele extra uitrit in de Zuiderstraat. Blad 15 Ontwerpwijzigingen Het ontwerp van de parkeergarage is in overleg met de CV/BV Parkeergarages op een aantal onderdelen gewijzigd. Hiertoe is een tweede verkeerskundig ontwerpbureau ingehuurd (Hofstra Management Consult). De wijzigingen zijn doorgevoerd om het comfort van de garage voor de gebruiker te vergroten (o.a. bredere rijbanen, meer ruimte tussen kolommen)Daarnaast gaf de CV/BV Parkeergarages aan dat de toiletvoorzieningen van de huidige garage in de praktijk dienst doen als openbare toiletten. Tevens is er door ondernemers bij de gemeente meerdere malen aangegeven dat er behoefte is aan openbare toiletten in de binnenstad. Om deze reden is in het huidige ontwerp rekening gehouden met de plaatsing van openbare toiletten. Eén en ander heeft er toe geleid dat in plaats van 712 parkeerplaatsen ca. 695 - 700 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, afhankelijk van de nadere technische uitwerkingen en bijvoorbeeld de exacte positionering van de uitblaasDit betekent overigens niet dat ten opzichte van de exploitatieve uitgangspunten, behorend bij het raads besluit van januari 2006 een financieel gat ontstaat. Dit komt doordat bij die opstelling indertijd is uitgegaan van een aanzienlijk groter aantal te realiseren zwerfplekken, gekoppeld aan de bebouwing op het plein, die geen of slechts een beperkte opbrengst met zich mee zouden brengen. Optionele extra uitrit De gemeenteraad heeft bij de behandeling van het project Nieuw Zaailand op 30 januari 2006 een motie aangenomen, waarin het college werd opgedragen een studie te doen naar de mogelijkheden voor een alternatieve e.g. extra ontsluiting van de parkeergarage via de Zuiderstraat. In het ontwerp is rekening gehouden met een zodanige extra uitrit. Het ontwerp gaat uit van een uitrit met één rijbaan de parkeergarage uit. Het aanleggen van een extra uitrit met twee rijstroken neemt zoveel ruimte in dat het passeren van de uitrit op maaiveld nauwelijks nog mogelijk is. Bovendien is de laad- en losingang van de Friesland Bank dan niet goed meer bereikbaar. Bij het indienen van de gewijzigde eerste fase bouwvergunning (wijzigingsvergunning) wordt de uitrit meegenomen, zodat het juridisch/planologisch in ieder geval mogelijk wordt om de betreffende uitrit (indien de gemeenteraad daartoe mocht besluiten) aan te leggen. Binnenkort komt de evaluatie van de afsluiting van het Harmoniekwartier aan de orde in ons college. Eventuele opvolgende besluitvorming in de gemeenteraad kan vervolgens begin 2 008 plaatsvinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 411